
Met zijn pure focus op beeldende content biedt Instagram een mooi platform voor veel bedrijven. Instagram leent zich er goed voor om allerlei aspecten van je business en producten te tonen. Maar hoe zorg je ervoor dat je als bedrijf succesvol bent op Instagram? In dit artikel bespreken we 6 tips om het maximale uit het platform te halen!
- Zorg voor voldoende content
Het klinkt als een open deur, maar is wel degelijk erg belangrijk. Als startende Instagram gebruiker is het belangrijk om je profiel snel te vullen met interessante content. Bedenk maar: zelf zou je ook niet snel een account interessant vinden als er maar weinig op te vinden is. Zodra je profiel goed gevuld is met een mooie basis is het zaak om actief te blijven. Zorg ervoor dat je elke week regelmatig wat kunt laten zien. Zo zorg je ervoor dat je volgers reden hebben om terug te komen.
- Benut hashtags en geotags
Door hashtags in je beschrijving te zetten maak je je content vindbaar voor alle Instagram gebruikers. Zodra ze op die hashtag zoeken, kunnen ze jouw beeldmateriaal tegenkomen. Ga hier wel zorgvuldig mee om: een hele waslijst aan enigszins gerelateerde hashtags ziet er onprofessioneel uit. Kies een paar sterke hashtags die aansluiten bij de foto.
Ook geotags kunnen je een handje helpen. Zet jouw business op de kaart door er een locatie toe te voegen aan je foto. Kies voor ‘toevoegen aan fotokaart’ en vul een passende naam in voor de locatie. Zo zorg je ervoor dat potentiële klanten jouw bedrijf tegenkomen wanneer ze op je geotag stuiten bij het toevoegen aan hun post.
- Toon een blik achter de schermen
Mensen zijn nieuwsgierig ingesteld en vinden het vaak erg interessant om te mogen zien hoe het er ‘behind the scenes’ aan toe gaat. Laat eens zien hoe het er bij jullie aan toe gaat op kantoor. Of toon eens een stukje van het productieproces! Door dit op een leuke, eerlijke manier te doen maak je je brand een stuk persoonlijker.
- Betrek de Instagram community
In het creëren van content hoef je er niet alleen voor te staan. Achter Instagram schuilt een hele community die graag fotografische content deelt. Start eens een actie waarbij gebruikers beloond kunnen worden voor het plaatsen van de leukste of creatiefste toepassing van jouw product of dienst. Dit levert je onwijs veel beeldmateriaal op die je weer kan delen met al je volgers.
- Deel de ervaring, niet de producten
We schreven er al over in ons artikel over Immersive Marketing: vandaag de dag vindt men ervaringen veel interessanter dan de producteigenschappen. Je volgers willen graag zien wat ze kunnen ervaren als ze jouw product aanschaffen. Wat voegt het toe aan hun levens? Door hier op in te spelen en de beleving te laten zien kun je pas echt de aandacht vastpakken. Laat zien hoe het product gebruikt wordt, maak de beleving concreet met de juiste foto’s en bereik zo meer engagement bij je doelgroep.
- Ga de interactie aan met medegebruikers
Succesvol zijn op Instagram betekent meer dan alleen zelf zenden. Ook de interactie aangaan met andere gebruikers zal bijdragen aan je zichtbaarheid en aanwezigheid op het platform. Begin met het volgen van fans en relevante andere gebruikers. Bekijk wat zij delen en reageer op foto’s die zij gedeeld hebben. Een leuke positieve reactie van een bedrijf doet veel gebruikers goed. Door te reageren breng je jouw bedrijf onder de aandacht en heb je meer kans dat mensen doorklikken naar jouw profiel. Let er wel op dat je dit op natuurlijke wijze toepast. Ga niet spammen bij allerlei foto’s van gebruikers. Zorg ervoor dat het oprecht over blijft komen. Alleen zo hebben jouw reacties ook daadwerkelijk waarde in de ogen van je doelgroep.
Met deze 6 tips ben je een heel eind op weg om te scoren op Instagram. Het laatste stukje is natuurlijk aan jou. Zorg voor sterke, relevante foto’s en eerlijke, open communicatie. Ben jij er klaar voor om je doelgroep in te pakken op Instagram?
Lees ook eens onze tips om te scoren met Snapchat. Voor je het weet ben je in elk medium thuis!
No comment yet, add your voice below!