fbpx

Accelerated Mobile Pages: Razendsnel je mobiele gebruikers pleasen

 In Design, SEO

We besproken eerder al hoe je het leven van mobiele gebruikers kunt vergemakkelijken met behulp van responsive design. Een helder en geoptimaliseerd design kan de gebruikservaring al enorm verbeteren. Maar er is nog een factor in de mix die van groot belang is: Laadsnelheden. Niets is vervelender dan ellenlang moeten wachten tot een pagina geladen is, zeker wanneer je onderweg bent en nét even snel iets wilt opzoeken of bekijken. Google is in samenwerking met WordPress, grote nieuwssites en adverteerders tot een oplossing gekomen: Accelerated Mobile Pages (AMP).

Gestript zit de vaart erin

AMP versies van pagina’s zijn in feite aangepaste varianten van de originele html pagina’s. Zware plug-ins, dikke javascripts en bepaalde insluitopties (bijv. voor Youtube video’s) zijn eruit gestript en vervangen door lichtere AMP scripts. Hierdoor kunnen Accelerated Mobile Pages onwijs snel pagina’s inladen op mobile devices. Wat daarbij ook helpt is dat de elementen asynchroon worden ingeladen, het laden van het ene aspect zorgt er niet voor dat een ander item nog niet ingeladen wordt. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan de kernzaken. Zo kan je op een nieuwssite bijvoorbeeld al de tekst van het artikel volledig lezen direct nadat de pagina geopend wordt. De advertenties of begeleidende video’s worden even later ingeladen wanneer je er langs scrollt. Het resultaat: een soepelere gebruikservaring en minder lang wachten tot je bij de informatie kan komen waar je voor kwam.

Waar we bij responsive design uitgaan van één website die schaalbaar/aanpasbaar is voor elk soort apparaat, bestaat AMP uit een losstaande pagina die statisch opgebouwd is. De AMP scripts moeten namelijk van tevoren kunnen uitlezen welke afmetingen alle elementen hebben, zodat de paginaopbouw gecreëerd kan worden voordat alle elementen ingeladen zijn. Uiteraard is dit een logische keuze: AMP versies zijn specifiek gericht op mobile devices en niet bedoeld om benaderd te worden via een desktop. Op desktops blijft de volledige site voorlopig de standaard die getoond zal worden aan de gebruikers, ongeacht de internetsnelheid.

accelerated-mobile-pages

Zelf aan de slag met AMP

Accelerated Mobile Pages zijn alweer een tijdje uit, maar je zult ze nog lang niet overal tegenkomen als de nieuwe standaard voor mobiele webnavigatie. Voorlopig vind je AMP varianten voornamelijk op de grotere nieuwssites en uitgevers. Maar Google is sinds de zomer begonnen met het actiever pushen van AMP-mogelijkheden, door website-eigenaren te benaderen via Search Console . Ze benadrukken daarbij dat gevalideerde pagina’s in de zoekresultaten getoond zullen worden en daarbij extra op zullen vallen.

Je kan zelf aan de slag gaan met de creatie van AMP pagina’s. Hoe dit in zijn werking gaat wordt van stap tot stap uitgelegd op de pagina van de ontwikkelaar van AMP. Hier wordt van creatie tot validatie en gevonden worden behandeld in een prettig stappenplan.

Heb je een WordPress website? Dan kan je een handige plugin downloaden om Accelerated Mobile Pages voor al je artikelen/posts te genereren. Deze plugin vind je hier. Een volledige paginaconversie is nog niet beschikbaar, maar daar wordt hard aan gewerkt.

Er wordt dus nog flink gebouwd aan grootschalige verspreiding van Accelerated Mobile Pages, en de mogelijkheden die daartoe behoren. Afhankelijk van het soort website die je beheert kan AMP een prettige mogelijkheid zijn om je gebruikers een vlotte ervaring te bieden. En de stimulans van Google om het te implementeren laat zien dat er volop ruimte is om er winst mee te behalen. Zo kan jij je bezoekers pleasen, en geeft Google je weer een mooi zetje mee om betere SEO resultaten te behalen.

 

Recent Posts

Laat een reactie achter