
Als marketeer of SEO deskundige wil je natuurlijk zo goed mogelijk je website blijven optimaliseren. Er zijn vele werken geschreven over de juist SEO strategieën, maar toch slaan enthousiaste ondernemers de plank wel eens mis. De online wereld blijft zich sterk ontwikkelen, en met die ontwikkelingen wordt veel kennis al snel gedateerd. Zoekmachines als Google blijven nieuwe systemen en algoritmes ontwikkelen die invloed hebben op de rangschikking van de zoekresultaten. Dat betekent ook dat SEO tips van vorig jaar al niet meer aan de orde kunnen zijn. Met als resultaat dat het opvolgen van dergelijke tips je niets oplevert in je strategie, of zelfs schaadt. Hoog tijd om enkele van de grootste achterhaalde SEO tactieken uit te lichten:
Zoveel mogelijk backlinks verzamelen
In de jongere dagen van zoekmachines loonde het sterk om flink aan de slag te gaan met linkbuilding, en dan vooral met het vergaren van zogenaamde backlinks. Dit zijn links naar jouw website die te vinden zijn op andere webpagina’s. Zoekmachines hechtten daar waarde aan, omdat die verwijzingen waarschijnlijk zouden betekenen dat jouw site goede waardering verkreeg onder het potentieel publiek. Vandaag de dag weten ze wel beter en wordt er veel meer gekeken naar de kwaliteit. Verwijst een backlink op een website naar een relevante en kwalitatief sterke pagina van een andere site, dan is deze de moeite waard. Een link naar een hoveniersbedrijf of de site van een dierenwinkel is niet erg relevant, en wordt daarom niet meegerekend. Het kan zelfs afgestraft worden wanneer er vele backlinks naar je site online staan die niet relevant zijn. Als je verwijzingen wil naar je pagina, kan je er dus maar beter voor zorgen dat deze op toepasselijke partnersites staan.
Zoekwoorddichtheid / zoekwoord herhalen
De zoekwoorddichtheid is een SEO factor waar de meningen over verdeeld zijn. Sommigen benoemen het belang van de zoekwoorddichtheid; een algemene vuistregel is daarbij een dichtheid van 2-5%, het woord mag tussen de twee en vijf keer aangehaald worden per 100 woorden. Anderen stellen dat dit al lang geen harde norm hoeft te zijn. Afhankelijk van de tekst zal je het woord vaker of minder vaak aan kunnen halen. Het belangrijkste blijft echter dat de tekst prettig wegleest. Je schrijft voor je bezoekers, niet voor de zoekmachine.
Zoekmachines zijn vandaag de dag een stuk geavanceerder, en hoeven niet talloze keren hetzelfde begrip te zien om te begrijpen waar je tekst over gaat. Google is in staat om te herkennen wat het onderwerp/thema van je tekst is door te kijken naar de hele tekst, en daarbij ook relevante termen te zien. Ons advies is daarom ook om te zorgen voor afwisseling in je woordgebruik. Schrijf je bijvoorbeeld een artikel over het maken van diverse nagerechten, dan is het helemaal niet erg om ‘nagerecht’ zo nu en dan eens af te wisselen met termen als ‘dessert’ of ‘toetje’. Het zorgt voor een levendigere tekst voor je lezers, en de zoekmachines weten alsnog prima uit te vogelen waar je tekst om draait.
Te gericht schrijven voor zoekmachines
We benoemden het al bij de zoekwoorden hierboven, maar je tekst te specifiek schrijven om ontdekt te worden door zoekmachines heeft nog een keerzijde. Je potentiële bezoekers hanteren namelijk een eigen stijl van zoeken en vullen hun zoekopdrachten ook heel menselijk in. Veel zoekmachinegebruikers schrijven namelijk hun vraag uit in het zoekvenster. Ze zoeken niet op losse zoekwoorden, maar stellen een vraag aan Google. Dat komt omdat ze weten dat de zoekmachine prima in staat is om die vraag te herkennen en relevante resultaten te tonen. Een fijne tool om te ontdekken welke vragen mensen stellen, is de Keyword Tool. Hier kan je een zoekterm invullen en klikken op ‘Questions’. Vervolgens zie je precies welke vragen mensen stellen, en door deze vragen ook (deels) uit te schrijven in je tekst wordt je sneller gevonden door je beoogde publiek.
Geforceerd lange artikelen schrijven
Het kan mooi zijn om lange, informatieve artikelen te schrijven. Artikelen met diepgang, waarin je al je kennis stort en deelt met je bezoekers. Als dat kan is het uiteraard super, maar dat betekent niet dat alle artikelen per se een fors formaat hoeven te hebben. Voorheen was een bepaalde lengte altijd wenselijk om gevonden te kunnen worden in de zoekmachines. Vandaag de dag wordt dat al meer weerlegd. De lengte van je artikel of tekst op de pagina schijnt al lang niet meer zo van belang te zijn voor je SEO prestatie. Een kort maar krachtig artikel kan hoger scoren dan een lange lap tekst.
Veel belangrijker lijkt de kwaliteit te zijn. Weet je pakkend een onderwerp over te brengen zonder daar al te veel woorden voor nodig hebben? Prima! Uiteindelijk geldt ook hier weer dat je bezoekers voorop komen. Is het een onderwerp waar diepgang van belang is, dan maak je een langer, diepgaand artikel. Wil je liever wat toegankelijke content schrijven, die snel te lezen valt door je doelgroep, hou het dan kort maar krachtig. Aanvullende tip hierbij is het inzetten van een interessante mix van content. Vul je een kort artikel aan met een toepasselijke video, die het meer diepgaand uitlegt en laat zien? Dan heb je goede kans om hoog te scoren in de zoekresultaten.
Kwantiteit over kwaliteit verkiezen
Kwaliteit staat dus voorop bij je artikelen. Dat is ook door te trekken voor je gehele website. Door veel en diverse content aan te bieden hoop je natuurlijk veel verschillende gebruikers aan te trekken. Maar een overmaat aan content en verschillende pagina’s hoeft niet per se goed te zijn. Matige content of pagina’s die eigenlijk niet zo relevant zijn voor je kernbusiness zullen niet helpen om waardering van zoekmachines te krijgen, en kunnen zelfs je reputatie schaden. Ga dus goed na wat voor content je plaatst, voor wie je dat doet en wat de toegevoegde waarde is.
Vis niet langer achter het net, en laat bovengenoemde SEO tactieken voortaan achterwege. Met de tijd die je bespaard, kan je je gaan richten op SEO aspecten die wél werken. Wil je nog wat meer tips en tricks, lees dan eens ons artikel met 8 tips om goede SEO teksten te schrijven.
No comment yet, add your voice below!