Waarom App indexing belangrijk is voor je online vindbaarheid2 min. leestijd

Inspelen op mobiele gebruikers is belangrijker dan ooit. We bespraken al hoe je je sites schaalbaar kan maken voor mobiele apparaten door middel van responsive design en hoe je websites razendsnel kan laten laden dankzij Accelerated Mobile Pages, oftewel AMP. Nu is er nog een belangrijke reden die we tot nog toe niet aangekaart hebben: app indexing. In dit artikel bespreken we wat het inhoudt en waarom het je zou kunnen helpen in je SEO strategie.

Wat is app indexing?

Zoekmachines gebruiken bots genaamd crawlers om het web af te struinen en de inhoud van pagina’s te indexeren. In het verleden werden alleen webpagina’s geïndexeerd, maar tegenwoordig is dat verder uitgebreid, met de zogenaamde app indexing. Dat houdt in dat zoekmachines als Google en Bing nu ook in staat zijn om informatie in kaart te brengen die zich in apps bevindt. Als je nu zoekt naar bepaalde informatie bestaat de kans dat je ook resultaten vindt uit apps.

Aanvankelijk vonden zoekmachinegebruikers alleen resultaten van apps die zich al op hun telefoon bevonden. Een goede start natuurlijk, maar het is nog interessanter geworden: vandaag de dag kunnen zij zelfs resultaten vinden van apps die ze nog niet geïnstalleerd hebben. Ze krijgen dan de mogelijkheid om met één klik op de knop de app te installeren en doorverwezen te worden naar de gezochte info.

app indexing

Hoe kan app indexing je helpen?

En dat is waar het voor jouw bedrijf interessant kan gaan worden. Zoekmachines helpen met de app indexing mee om ervoor te zorgen dat jouw app op een hele andere, eenvoudige manier in de spotlight kan komen. Niet langer hoeven gebruikers specifiek te zoeken naar jouw app in de app store, het kan al genoeg zijn als ze informatie zoeken in een zoekmachine die in jouw app te vinden is. Zo kan je ineens een hele nieuwe markt aanboren die je niet hebt kunnen bereiken via de traditionele route. Zelfs als je even niet bezig bent om je app te promoten kan je nog nieuwe gebruikers verwerven, die je gevonden hebben dankzij een zoekopdracht.

Bijkomend voordeel: je app is altijd geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Op het moment dat mobiele zoekmachinegebruikers eindigen bij je app, ben je ervan gegarandeerd dat dit een soepele zoekervaring oplevert. Mits je app natuurlijk degelijk in elkaar steekt.

Aan de slag

Heeft je bedrijf een handige app op de markt, of gaat die er binnenkort komen? Dan is dit een mooie gelegenheid om ervoor te zorgen dat jouw site en app de indexing ondersteunt. Dit doe je door duidelijk aan te geven welke content tussen je app en website gelinkt zijn en door de crawlers van zoekmachines toegang te geven tot je app content. Een stap-voor-stap handleiding is beschikbaar gesteld door Google om je te helpen bij het codeerwerk, deze vind je hier.

Laat een reactie achter