Nieuwe richtlijnen voor gegevensbescherming

cyber security 2765707 1920 1

Op 25 mei 2018 treedt de nieuwe privacywetgeving in werking. In de General Data Protection Regulation (GDPR) – oftewel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) – staan nieuwe, herziene richtlijnen voor het verzamelen van data, in het leven geroepen om de privacy van de burger beter te waarborgen.

Het verzamelen van data

Voor het verzamelen en opslaan van persoonsgegevens moet vooraf duidelijke toestemming gegeven worden door de bezoeker of gebruiker van de website. Persoonsgegevens worden onderverdeeld in drie categorieën: persoonsgegevens, pseudo- anonieme data en anonieme data. Hieronder zie je nog een korte uitleg wat ermee bedoeld wordt.

  1. Persoonsgegevens: bijvoorbeeld NAW-gegevens, IP-adres en device-ID’s.
  2. Pseudo-anonieme data: persoonsgegevens die dusdanig verwerkt worden dat ze niet langer herleid kunnen worden zonder gebruik van aanvullende informatie, maar die wel een persoon individueel maken, zoals een versleuteld e-mailadres of gebruikers-ID.
  3. Anonieme data.

Data-profilering

Profiling is het verzamelen, analyseren en combineren van (persoons)gegevens met als doel iemand in te delen in een bepaalde categorie of bepaald profiel. Met profiling kan een organisatie ook het gedrag van mensen voorspellen of een beslissing over hen nemen. Profiling wil dus zeggen dat iemand aan de hand van een profiel wordt beoordeeld.

Profiling bestaat uit 3 stappen:

  1. Het verzamelen van (persoons)gegevens over (een groep) mensen
  2. Het analyseren en combineren van deze gegevens om verbanden en patronen te ontdekken
  3. Het zoeken naar verbanden en patronen (profielen) in een groep mensen om ze in te delen in een bepaalde categorie en/of hun gedrag te voorspellen.

In de nieuwe wetgeving moet de organisatie benoemen welke vorm/vormen van profilering wordt/worden toegepast, met de daarbij behorende consequenties voor deze persoon. Hierbij moet tevens de mogelijkheid worden geboden tot een opt-out voor deze functionaliteit. De gegevens zullen beveiligd moeten worden door bijvoorbeeld scripting, hashing en encrypting.

De 5 beste gratis SEO tools

seo 2394237 1280

Het is niet niks om bovenaan die pagina van Google te komen. Het proces van het optimaliseren van een website is nuttig maar tijdrovend werk. Gelukkig zijn er veel tools beschikbaar die het je wat makkelijker maken. De beste SEO tools hebben we voor je op een rijtje gezet. Een bijkomend voordeel is dat ze ook nog eens allemaal gratis zijn.

1. Wordtracker Scout

Scout is een eenvoudige extensie die je kunt gebruiken in Chrome. Door een website te kiezen die populair is bij jouw publiek, kun je met één druk op de knop zien wat de belangrijkste zoekwoorden zijn van deze site. Scout matcht de data op de website van jouw keuze met de data in hun eigen database waardoor ze kunnen zien hoeveel concurrentie er is voor een specifiek zoekwoord. Dit kun je vervolgens als inspiratie gebruiken voor je eigen website.

Afbeeldingsresultaat voor Wordtracker Scout

Voorbeeld van Wordtacker Scout in Google Chrome

2. Zoekwoorden mixer van sdim.nl

Deze tool maakt combinaties van zoekwoorden. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld de belangrijkste zoekwoorden wilt combineren met specifieke categorieën. Ook kun je woorden omkeren of in een andere volgorde zetten. Hiermee kun je complete lijsten creëren die je kunnen helpen bij een AdWords campagne of negatieve zoekwoorden lijst.

3. Google Search Console

Deze tool zorgt ervoor dat je controle hebt over de gezondheid en indexatie van je website. Het geeft informatie over errors, indexatie en organisch zoekverkeer. Het is belangrijk dat je alle varianten van jouw website (bijvoorbeeld zowel www. als niet-www) toevoegt in de Search Console. Hierdoor kan Google ze als losse websites controleren en de fouten per website aangeven.

4. Screaming Frog

Met deze tool zie je snel en overzichtelijk de technische gegevens van jouw website. Zo kan de tool duplicate content opsporen. Handig, want zoekmachines houden er niet van als er dubbele informatie wordt weergegeven. Daarnaast kun je ook filteren op afbeeldingen die groter zijn dan 100kb. Mocht deze grootte niet noodzakelijk zijn, verklein ze dan in Photoshop om je website te verbeteren.

Afbeeldingsresultaat voor Screaming Frog

Screenshot van Screaming Frog

5. PageSpeed Insights

Laadtijden van een website is nog steeds een belangrijk onderdeel van SEO. PageSpeed Insights is een tool van Google die je hier inzicht in geeft. Wanneer je hier de url van je website invult wordt door Google gekeken wat je nog moet aanpassen om de laadsnelheid van jouw website te verbeteren. Hoe sneller de website, hoe meer conversies en hogere rankings je krijgt. Dit is daarom een belangrijke en handige tool.

Hopelijk kun je met deze SEO tools aan de slag en schiet jouw website omhoog in de zoekresultaten!

6 tips om Instagram succesvol in te zetten voor bedrijven

instagram

Met zijn pure focus op beeldende content biedt Instagram een mooi platform voor veel bedrijven. Instagram leent zich er goed voor om allerlei aspecten van je business en producten te tonen. Maar hoe zorg je ervoor dat je als bedrijf succesvol bent op Instagram? In dit artikel bespreken we 6 tips om het maximale uit het platform te halen!

  1. Zorg voor voldoende content

Het klinkt als een open deur, maar is wel degelijk erg belangrijk. Als startende Instagram gebruiker is het belangrijk om je profiel snel te vullen met interessante content. Bedenk maar: zelf zou je ook niet snel een account interessant vinden als er maar weinig op te vinden is. Zodra je profiel goed gevuld is met een mooie basis is het zaak om actief te blijven. Zorg ervoor dat je elke week regelmatig wat kunt laten zien. Zo zorg je ervoor dat je volgers reden hebben om terug te komen.

Instagram post

  1. Benut hashtags en geotags

Door hashtags in je beschrijving te zetten maak je je content vindbaar voor alle Instagram gebruikers. Zodra ze op die hashtag zoeken, kunnen ze jouw beeldmateriaal tegenkomen. Ga hier wel zorgvuldig mee om: een hele waslijst aan enigszins gerelateerde hashtags ziet er onprofessioneel uit. Kies een paar sterke hashtags die aansluiten bij de foto.

Ook geotags kunnen je een handje helpen. Zet jouw business op de kaart door er een locatie toe te voegen aan je foto. Kies voor ‘toevoegen aan fotokaart’ en vul een passende naam in voor de locatie. Zo zorg je ervoor dat potentiële klanten jouw bedrijf tegenkomen wanneer ze op je geotag stuiten bij het toevoegen aan hun post.

  1. Toon een blik achter de schermen

Mensen zijn nieuwsgierig ingesteld en vinden het vaak erg interessant om te mogen zien hoe het er ‘behind the scenes’ aan toe gaat. Laat eens zien hoe het er bij jullie aan toe gaat op kantoor. Of toon eens een stukje van het productieproces! Door dit op een leuke, eerlijke manier te doen maak je je brand een stuk persoonlijker.

  1. Betrek de Instagram community

In het creëren van content hoef je er niet alleen voor te staan. Achter Instagram schuilt een hele community die graag fotografische content deelt. Start eens een actie waarbij gebruikers beloond kunnen worden voor het plaatsen van de leukste of creatiefste toepassing van jouw product of dienst. Dit levert je onwijs veel beeldmateriaal op die je weer kan delen met al je volgers.

Instagram community

  1. Deel de ervaring, niet de producten

We schreven er al over in ons artikel over Immersive Marketing: vandaag de dag vindt men ervaringen veel interessanter dan de producteigenschappen. Je volgers willen graag zien wat ze kunnen ervaren als ze jouw product aanschaffen. Wat voegt het toe aan hun levens? Door hier op in te spelen en de beleving te laten zien kun je pas echt de aandacht vastpakken. Laat zien hoe het product gebruikt wordt, maak de beleving concreet met de juiste foto’s en bereik zo meer engagement bij je doelgroep.

  1. Ga de interactie aan met medegebruikers

Succesvol zijn op Instagram betekent meer dan alleen zelf zenden. Ook de interactie aangaan met andere gebruikers zal bijdragen aan je zichtbaarheid en aanwezigheid op het platform. Begin met het volgen van fans en relevante andere gebruikers. Bekijk wat zij delen en reageer op foto’s die zij gedeeld hebben. Een leuke positieve reactie van een bedrijf doet veel gebruikers goed. Door te reageren breng je jouw bedrijf onder de aandacht en heb je meer kans dat mensen doorklikken naar jouw profiel. Let er wel op dat je dit op natuurlijke wijze toepast. Ga niet spammen bij allerlei foto’s van gebruikers. Zorg ervoor dat het oprecht over blijft komen. Alleen zo hebben jouw reacties ook daadwerkelijk waarde in de ogen van je doelgroep.

Met deze 6 tips ben je een heel eind op weg om te scoren op Instagram. Het laatste stukje is natuurlijk aan jou. Zorg voor sterke, relevante foto’s en eerlijke, open communicatie. Ben jij er klaar voor om je doelgroep in te pakken op Instagram?

 

Lees ook eens onze tips om te scoren met Snapchat. Voor je het weet ben je in elk medium thuis!

Immersive Marketing: Duik in de wereld van beleving

augmented reality 1853592 1920

Vandaag de dag verwachten we veel van de marketeers. We zijn niet zo zeer meer geïnteresseerd in de specifieke eigenschappen en kwaliteiten van product X. We willen weten hoe het een interessante aanvulling zal vormen op ons leven. Wat beleven we als we product X kopen, welke ervaring brengt het met zich mee? Tijd om eens te kijken naar de wondere wereld van immersive marketing!

Beleving staat centraal

Bij immersive marketing vormt de beleving de centrale kern. De gebruiker wordt als het ware ondergedompeld in een door jou opgezette wereld of verhaalvertelling. De beleving op zich is zo interessant dat een hoge mate van engagement ontstaat. Een leuk laagdrempelig voorbeeld vormen de ruimtevaartplaatjes van Albert Heijn. De ervaring begint al met de klassieke spanning van het openen van de pakjes. Welke plaatjes zullen erin zitten, en zitten er nog speciale plaatjes in?

Vervolgens stuit de gebruiker op plaatjes die gescand kunnen worden. Door een app te downloaden is het mogelijk om ruimtevoertuigen en onderdelen te bekijken in augmented reality. Zodra je een plaatje scant wordt hij virtueel vrijgespeeld, wat helpt bij de verzameldrang. Vervolgens begint André Kuipers enthousiast te vertellen. Hij neemt je mee met zijn kennis en transporteert de gebruiker bijna letterlijk naar nieuwe werelden. De immersie kan nog compleet gemaakt worden door een VR-bril op te zetten, waarbij je echt het gevoel krijgt dat je op mars of jupiter staat.

immersive marketing ruimtevaartplaatjes AH

Bron: AH.nl

Meerwaarde van immersive marketing

We hebben het goed voor elkaar in onze moderne westerse samenleving. In een tijd waarin we alles al hebben merken we daarom ook een verschuiving in de marketing. Niet langer staan de vele USP’s en specificaties van de producten centraal, maar de beleving. Wat halen we echt in huis als we drankje X of smartphone Y kopen? We willen graag ontdekken, we willen gave ervaringen ondergaan, die we vervolgens weer kunnen delen met vrienden en familie. Want wat is er leuker dan een goed verhaal kunnen vertellen over bijzondere ervaringen?

Met immersive marketing voegen marketeers een sterke meerwaarde toe aan het merk en product. Het is niet langer een product, het is een hulpmiddel om die toffe ervaringen te verkrijgen waar we naar verlangen. Die kracht van de beleving is de drijvende motor achter immersive marketing. Je voegt zo waarde toe die veel meer betekent dan de informatie die je ziet in traditionele marketinguitingen.

Zoek een passende ervaring

Zelf aan de slag met immersive marketing? Ga dan eens brainstormen: denk na over een gave, interessante ervaring die je doelgroep echt bij zal blijven. Wat spreekt hen aan, hoe pak je ze in? En ook erg belangrijk: hoe zorg je voor engagement bij de doelgroep. Een goede immersive marketing benadering betrekt de gebruiker bij de ervaring. Hij/zij staat niet langer passief langs de zijlijn, maar is echt involved. Denk daarbij ook goed na over het medium die je in gaat zetten. Misschien is één platform genoeg, maar de kracht zou ook kunnen liggen in een crossmediale aanpak.

Blijf bij het bedenken van je immersive marketing campagne wel realistisch. Bedenk een ervaring op maat die past bij de grootte van jouw bedrijf. We kunnen niet allemaal de Red Bull’s of Mcdonald’s van de wereld zijn. Maar uiteindelijk maakt de schaal niet direct uit. Ook kleinschalige voorbeelden die zich richten op een klein groepje klanten of prospects kan waardevol zijn. Tijd om het eens te gaan proberen dus! Bouw een pakkend verhaal op, creëer een beleving en geef je doelgroep een ervaring die ze niet snel zullen vergeten!

Grafische design trends: dit zijn de 7 grootste van het moment

grafische design trends scaled

Design staat nooit stil. Design vloeit van de ene opvatting naar de andere; wat gewaardeerd werd in 2016, spreekt ineens niet meer aan in 1017. Trends komen en gaan, en het is aan jou, de ontwerper, om bij te blijven. De grafische design trends in dit artikel zijn nú actueel. Benieuwd hoe je hier op in kan haken, zodat je ‘on top of your game’ kan blijven? Hier volgen de 8 meest opvallende trends en ontwikkelingen op designgebied:

  1. Kleur bekennen

Kleuren mogen weer gezien worden! De afgelopen jaren lag bij velen de focus op neutrale, veilige kleuren. Veel zwart-wit, veel witruimte, en als het moest aanvulling met zachte kleuren. Het werkte voor een grote naam als Apple, en als gevolg sprongen velen op dezelfde boot. Anno 2017 is de kleur weer helemaal terug. Pagina’s mogen gerust opvallen en leven helemaal op door het gebruik van vlotte, felle kleuren. Mix ze met een zachtere achtergrondkleur om het niet te overdadig te maken, gebruik de juiste kleuraccenten en laat je designs stralen als nooit tevoren.

  1. Minimalisme in optima forma

Het klinkt als een clash na opvoering van ons eerste punt, maar ook minimalisme vormt een belangrijke grafische design trend. Dat komt omdat minimalisme de afgelopen jaren ook veelal verkeerd begrepen is geweest. Minimalisme werd synoniem met basic, kaal, neutraal. Zonde, want met een vlot kleurenpalet komt minimalisme juist extra goed uit de verf. Prikkelend kleurgebruik zorgt ervoor dat andere zaken, zoals overdadige details, weer weggelaten kunnen worden. En dat levert weer strakke, functionele ontwerpen op.

Aansluitend op dit minimalisme is het flat design, wat skeuomorphisme al een tijdje aan het verdrukken is. In onze eerdere blogs kun je meer lezen over flat design en skeuomorphisme.

  1. Authentieke fotografie

Nadat we al jaren hebben moeten kijken naar cliché stockfoto’s in allerlei uitingen is de behoefte naar authenticiteit groot. Posters, flyers, websites, allen worden ze volgepropt met dezelfde overdreven standaardimages van blije studenten/werknemers etc. Hoog tijd dus om daar verandering in te brengen. Het hoeft niet eens veel effort te kosten. Bijna iedereen heeft vandaag de dag wel toegang tot redelijke camera-apparatuur, en zelf éven de moeite nemen om wat originele foto’s te schieten kan een wereld van verschil maken. Dit eigen beeldmateriaal zorgt voor een authentiekere ervaring en maakt het geheel direct een stuk persoonlijker. De mensen in de foto’s zijn échte werknemers die bij jou werkzaam zijn, geen modellen die ongemakkelijk poseren voor wat extra schnabbel inkomsten. Die authentieke uitstraling zien je klanten, en ze zullen deze persoonlijke touch ongetwijfeld waarderen. Bovendien werkt het drempelverlagend: ze krijgen een beter beeld van de personen waarmee ze te maken hebben, wat prettig is in een gezichtloze online wereld.

authentieke fotografie

Bij ons geen stockfoto van je standaard ‘man-in-pak’. De échte gezichten achter Falqon Creative

  1. Handgemaakte illustraties en iconen

De speelsheid die we bij het kleurgebruik waarnemen zien we ook terug in andere grafische design elementen in uitingen. De persoonlijke touch die we bespraken in het vorige punt keert niet alleen terug in fotografie, maar ook in de rest van de vormgeving. Veel grote sites schakelen talentvolle tekenaars en illustrators in om hun pagina’s te verrijken met luchtige, vlotte illustraties. Iedere artiest geeft zijn/haar eigen persoonlijke touch mee aan de gemaakte illustraties, iconen en symbolen. Het is authentiek, origineel en past bij de trend om te onderscheiden met eigen beeldspraak.

  1. Gewaagde typografie

Wie onze blogs over typografie leest weet het al: typografie is één van de belangrijkste pijlers in design. Een font kan een design maken of breken. Vandaag de dag beschikken we over enorme scala’s aan lettertypes, elk met eigen doeleinden en bestemmingen. De tijd waarbij elke pagina een handjevol standaardfonts had om uit te kiezen is voorbij. Met typografie kan je heerlijk spelen en experimenteren. Gelukkig lijken veel vormgevers dat ook te beseffen en zien we al meer gave typografische keuzes in grafische design terugkeren.

Wil je meer weten over hoe je het juiste lettertype kiest voor de job? Of ben je benieuwd hoe je het beste meerdere fonts kan combineren? Lees dan eens onze Typografie Topic artikelen.

  1. De inzet van Google Fonts

Aansluitend op het vorige punt is dit een belangrijke reden waarom we al meer spannende fonts tegenkomen op het web. Het benutten van Google Fonts heeft het voor webdesigners een stuk makkelijker gemaakt om mooie designkeuzes te maken op het gebied van typografie. Google Fonts worden op elk apparaat correct weergegeven en bieden daardoor een grote mate van toegankelijkheid. Op het moment van schrijven zijn er 818 font families beschikbaar, genoeg om het juiste font te vinden voor elke gelegenheid.

google fonts

  1. GIF me more

Zeg het met GIF’jes. Vooral op social media en in online communities zien we een sterke toename in het gebruik van deze bewegende afbeeldingen. Hoewel die omschrijving de lading tegenwoordig eigenlijk al niet meer dekt. Veel GIF’s vertellen een heel verhaal en zijn in feite video’s zonder geluid geworden. Dat verklaart mogelijk ook de populariteit, aangezien het een bepaald niveau aan gebruiksgemak met zich meebrengt. In lang niet elke situatie is het wenselijk om geluid te hebben. Veel mobiele gebruikers surfen er op los als ze onderweg zijn, en dan wil je je medemens niet vervelen met spontane explosies aan audiofragmenten. Bovendien laden GIF’s snel, en zijn ze sneller te bekijken dan video’s. Het zijn kleine behapbare stukjes content, die toch een verhaal op zich kunnen vertellen. Een foto zegt misschien meer dan 1000 woorden, maar een GIF kan die 1000 woorden frame voor frame uitbeelden.

Je portfolio aanvullen met fictieve projecten, hoe pak je dat aan?

responsive blog

Het portfolio: een onmisbare tool voor elke designer, van beginner tot ervaren professional. Met je portfolio laat je zien wat je in huis hebt, wat voor opdrachten en werkzaamheden je kunt handlen, en welke (grote) namen al hun vertrouwen in jou gelegd hebben. Het opbouwen hiervan is een taak die tijd vergt, aangezien je eerst projecten moet hebben afgerond voordat je ze op kan nemen in jouw portfolio presentatie. Over tijd zul je meer en meer opdrachten voltooid hebben en kan je de werken waar je trots op bent toevoegen.

Maar hoe pak je dat aan als beginnend ontwerper? Als je nog studeert of nog maar net een eigen bedrijfje gestart hebt zullen de opdrachten niet meteen binnenstromen. Het opbouwen van een goede naam en een klantenbestand kost tijd. Toch wil je ergens beginnen en zal je toch moeten tonen wat je in huis hebt, zodat je die eerste projecten binnen kan slepen. Veel beginnende designers proberen daarom voor zichzelf fictieve projecten te bedenken om uit te werken. Op die manier kan je vast ervaring opdoen, zodat je goed voorbereid bent op het moment dat de eerste echte opdrachten binnen beginnen te stromen.

Hulp genereren

Zelf fictieve projecten en opdrachten bedenken kan best lastig zijn. Je wilt het niet te makkelijk voor jezelf maken en het vergt de nodige creativiteit om zelf een heel project uit je duim te zuigen. Je zou het web kunnen afstruinen naar echte opdrachten om als leidraad te houden. Het lastige is natuurlijk dat lang niet alle opdrachtgevers op de voorhand hun opdrachten online zullen zetten. Vaker zullen zij met een wens of vraagstuk direct aankloppen bij designbureau’s.

Wij vonden twee tools die jou goed op weg kunnen helpen om aan de slag te gaan met fictieve projecten. Op Briefbox vind je uiteenlopende designprojecten om op te pakken. De vrolijk ogende site bevat een library die duidelijk ingedeeld is in allerlei designcategorieën. Daarbij bieden ze tegen betaling ook een aardig scala aan aanvullende diensten. Zo kan je dan jouw ontwerpen uploaden op de site, waarbij de community erop kan reageren en feedback kan geven. Ook krijg je dan toegang tot een tutor die jou feedback en tips&tricks geeft. Dat geeft net even wat extra motivatie om mooie werken af te leveren. Als gratis gebruiker kan je ook prima uit de voeten met Briefbox, op het moment van schrijven staan er zo’n 90 gratis briefings op, genoeg om flink aan de slag te kunnen gaan.

Briefbox projecten

 

Een stuk eenvoudiger van opzet is /Brief van Manuel Oppol del Rio. Hij biedt een random generator die willekeurige project briefings produceert. Je kiest het soort opdracht en het vakgebied waarvoor je aan de slag wilt gaan en met één druk op de knop ligt er een briefing voor je klaar. Het prettige van deze tool zijn de specifieke eisen en voorwaarden van de fictieve opdrachtgevers die erbij staan. Zaken als gewenste kleurcombinaties, deliverables en stijlvoorkeuren worden benoemd. Verder zijn de briefings redelijk beknopt, maar voldoende om goed mee uit de voeten te kunnen.

Genoeg opties om mee aan de slag te gaan dus! Nu is het aan jou om prachtige werkjes op te leveren aan de hand van deze briefings. Maak je portfolio compleet en indrukwekkend, zodat fictieve werkzaamheden snel over kunnen gaan in echte (en hopelijk goedbetaalde) werkzaamheden.

Hoeveel logo concepten kan je het beste presenteren aan een klant?

grafische design trends scaled

Je bent pas druk in de weer geweest met een aantal logo ontwerpen voor een klant. Vol enthousiasme schuiven jullie samen aan tafel,  en je legt de diverse ontwerpen voor zijn neus. De klant kijkt bedachtzaam naar het werk, bestudeert alle mogelijkheden en blijft een tijdje stil. Dan begint hij: ‘Deze spreekt me wel aan, maar misschien kan je dit element van deze pakken en in dit logo gebruiken. Die boog vind ik niet sterk, ik denk dat het beter is om de vorm van deze optie te pakken en hier in te plaatsen. Snap je wat ik bedoel?’. Het resultaat: een mengelmoes aan designs, waarvan geen enkele er echt uitspringt, en een ontwerper die met zijn handen in het haar blijft zitten.

De klant kreeg te veel mogelijkheden voorgeschoteld en zag door de bomen het bos niet meer. Kiezen werd moeilijk, waarop hij besloot om zelf mee te denken. Vervolgens begint een klant ontwerpkeuzes te maken waarvoor hij eigenlijk niet de aangewezen persoon is. Hij kent de stijlregels en de gang van zaken met designen niet, en bemoeilijkt onbedoeld het ontwerpproces. Moet je het dan maar beperken tot één conceptueel logo design, om dit te voorkomen? Ook dat zou jammer zijn; we willen allemaal graag het gevoel hebben dat we de kans krijgen om keuzes te krijgen, om invloed uit te mogen oefenen op het eindresultaat. Daarnaast ben je in dienst van de klant, en wil je rekening houden met zijn specifieke wensen en behoeften, om tot een bevredigende afsluiting te komen voor beide partijen.

Logo Concept Designs

Logo concepten: Hoeveel designs laat je zien?

Keuzestress

Géén keuze bieden is dus ook niet de oplossing, maar wat is dan wel wijsheid? Voordat we tot dit antwoord komen, zullen we eerst nog eens kijken waarom te veel keuze hinderend is. Er zijn namelijk talloze onderzoeken gedaan die ingaan op wat te veel keuze doet met ons. We raken gestrest, het maakt ons onzeker en dat maakt ons uiteindelijk zelfs ongelukkig. En dat is nou juist het tegenovergestelde wat men wil bereiken door veel keuzemogelijkheden aan te bieden. Als praktijkvoorbeeld is de ijssalon een mooie. Vandaag de dag mogen we kiezen uit talloze exotische smaken, en is het niet ongewoon als er meer dan 50 smaken beschikbaar zijn. Super, maar waar ga je dan voor? Naast dat je druk aan het afwegen bent welke smaak lekkerder is, waar je meer zin in hebt etc., ben je onbewust ook bang de foute keuze te maken. Want niets is frusterender als je na lang wikken en wegen lekker aan je ijsje zit, om er dan achter te komen dat je buurvrouw een veel lekkerdere smaak heeft. Verdorie, die mango cheesecake was je niet opgevallen, en is stiekem smakelijker dan de aardbei-yoghurt die jij uitgekozen had.

Daarbij komt ook de theorie van verliesaversie (loss aversion) kijken. Die stelt dat we een sterkere emotionele reactie vertonen bij verlies dan bij een evenredige winst. De beste smaken ijs uitgezocht hebben levert enigszins voldoening op, maar de verkeerde keuze maken of een nog betere keuze niet gemaakt hebben levert meer negatieve emoties op, zoals verdriet of frustratie. We zijn maar wat bang om wat te verliezen, en deze verliesaversie bemoeilijkt ons keuzeproces. Al helemaal als we talloze opties voorgeschoteld krijgen. Of het nu om een onbeduidende keuze als een ijssmaakje gaat, logo designs of nog grotere keuzes die enorme financiële impact kunnen hebben, dat maakt voor het effect niet uit.

Alle goede dingen bestaan in drieën

 Keuzestress door een overdaad aan mogelijkheden moet dus vermeden worden, maar je wilt tegelijkertijd ook niet alle mogelijkheid tot keuze afnemen. Voor dit dilemma geldt het oude gezegde ‘alle goede dingen bestaan in drieën’. Drie logo concepten is waar je het beste voor kunt gaan. Niet te veel, niet te weinig. Het is eenvoudig om uit drie mogelijkheden een favoriet te kiezen, en je zult zien dat er al snel een variant afvalt die minder aanspreekt. Door beperkt een keuze te bieden uit je top designs stuur je het proces, terwijl je toch nog ruimte biedt voor inspraak. Beperk je het verder, dan kan de klant het gevoel krijgen dat je hem te weinig mogelijkheden geeft om voorkeuren en wensen te uiten. Toon je meer varianten, dan wordt het lastiger om een doorslaggevende keuze te maken.

Ons antwoord op de vraag ‘hoeveel logo concepten kan je het beste presenteren aan een klant’ luidt daarom voluit: drie! Zodra de klant zijn voorkeur heeft uitgesproken kom je bij de volgende stap, waarbij je kleine iteraties maakt om het conceptdesign te verbeteren. Of hier ‘drie keer is scheepsrecht’ zal gaan gelden, is natuurlijk weer een heel ander verhaal.

Native advertising: spot de advertentie

signs 1638668 1280

Gek werd je van al die schreeuwerige advertenties, op iedere site die je bezocht. Koop dit, ga in zee met ons, kom nu in actie! In actie komen deed je: je installeerde een adblocker, en sindsdien geniet je van relatieve rust in de toch al hectische online wereld. Bijgekomen van de advertentiestress besluit je eens lekker rustig wat artikelen te lezen op je favoriete nieuwssite. Je komt een interessant onderwerp tegen, begint te lezen, totdat je opmerkt dat een bepaald product wel heel erg de lucht in geprezen wordt door de schrijver. Je scrollt omhoog en kijkt eens goed. ‘Advertorial’ staat er, in kleine rode lettertjes. Slimme marketeers hebben je erin laten tuinen, en hebben het toch (deels) voor elkaar gekregen om je hun advertenties te laten lezen. Hoe? Met native advertising.

Native versus display

Native advertenties zijn advertenties die qua stijl, vormgeving en/of tone of voice passen bij de website waarop deze worden weergegeven. De advertenties worden verwoven met de ‘gewone’ content en vallen minder op. Bij display advertenties is het direct duidelijk dat het om betaalde inhoud gaat waarbij een bedrijf een bepaald product of dienst aanprijst. Bij native advertising ligt de focus meer op de content en probeert men te voorkomen dat de te promoten producten en diensten te direct in het gezicht van de bezoeker geschoven wordt. Waar veel gebruikers direct afgestoten worden bij display advertenties, zullen zij native advertenties minder snel herkennen en daardoor ook niet direct in de verdediging schieten. Met het beoogde resultaat dat deze kijkers of lezers alsnog meekrijgen wat je probeert over te brengen, en ze subtiel richting jouw aanbod te sturen.

Breed scala aan mogelijkheden

De meest voorkomende native advertenties vind je in de vorm van artikelen, blogs en posts op websites. Denk aan een nieuwssite die ruimte biedt voor dergelijke content, waarbij een artikel eerst informatief lijkt te zijn, maar uiteindelijk toch wel duidelijk stuurt naar promotionele inhoud. Een artikel over afwasmiddelgebruik in Nederlandse huishoudens bijvoorbeeld, waarin vervolgens duidelijk gemaakt wordt hoe Dreft kan helpen om wel tot X % te besparen op jaarbasis. Bij dergelijke native advertenties kan onderscheid gemaakt worden tussen ruwweg twee vormen: advertorials en sponsored content. Advertorials bevatten een duidelijke call to action en komen daarmee dichter tot klassieke display advertenties. Sponsored content heeft geen directe call to action, maar kan indirect natuurlijk wel gebruikers prikkelen en aansturen om zich verder te verdiepen in de aanbieder van de content.

Native content omvat meer dan de betaalde artikelen die hierboven genoemd worden. Denk maar eens aan de mogelijkheden voor marketers op social media, waar de mogelijkheid geboden wordt om je posts als sponsored content te vertonen bij gebruikers, feilloos verwoven met de overige content op die platformen. Zo toont Facebook sponsored posts in je tijdlijn, in precies dezelfde opmaak als de berichten die je van vrienden, familie of gelikede pagina’s ziet. Het enige verschil is de subtiele ‘gesponsored’ die boven het bericht staat. Je moet het maar net zien.

Zelfs Google’s betaalde zoekresultaten zouden we kunnen beschouwen als native advertising. De ervaren zoekmachinegebruiker zal wel beseffen dat de bovenste posts advertenties betreffen; toch is het onderscheid minimaal. De opmaak is praktisch hetzelfde, alleen een groen vlakje met ‘Adv.’ indiceert dat het geen organisch resultaat is, maar een betaalde advertentie betreft.

Waarom native?

Het grote voordeel van native advertenties zit hem in de manier waarop deze zich opstelt. Doordat de advertentie zich vloeiend nestelt tussen de content die de gebruikers gewend zijn, valt deze minder op als zijnde promotie. De gebruiker wordt niet direct afgeschrokken door het idee dat reclame op zijn pad gekomen is, wat een voordeel is in een wereld die verzadigd is met advertising. Uit zelfbescherming schieten we onmiddellijk in de verdediging wanneer we geconfronteerd worden met pusherige reclame, omdat we graag eigen keuzes maken; of in ieder geval in de waan blijven dat we dat doen.

Sponsored Ad Falqon - Native advertising

Online zijn diverse onderzoeken terug te vinden die aantonen dat veel gebruikers niet bewust waren van de native advertising. Dat biedt hoop voor de marketeers: het is dus goed mogelijk om je boodschap over te brengen en gebruikers te beïnvloeden, zonder dat ze direct afgeschrokken worden en rechtsomkeert maken.

Daarnaast is native advertising ook interessant kijkend naar hoe kwalitatieve content al belangrijker wordt als we onze doelgroep willen bereiken. Het wordt al belangrijker om als organisatie in te spelen op de vragen en behoeften van je doelgroep. Door artikelen te schrijven die inspelen op die vragen kan je aandacht naar jouw producten en diensten trekken. Biedt genoeg informatieve content, verweef er wat positieve verhalen van jouw aanbod in en wie weet trek je zo wel nieuwe klanten aan, zonder dat ze afschrikken van een agressieve directe marketing approach.

 

Het gevaar

Het risico zit hem in de details. Wordt op een eerlijke manier aangeduid dat jouw content native advertising betreft op het platform waar deze verschijnt? En is de verdeling van de inhoud goed genoeg, met de juiste balans tussen informatie en werving? Native advertenties waar de nadruk te dik bovenop de promotie ligt kunnen flink verkeerd vallen bij veel lezers. Te opzichtige benaderingen worden herkend door gebruikers en kunnen als een belediging van hun intelligentie gezien worden. Als ze snel doorhebben dat je ze op ‘geniepige’ wijze hebt proberen te manipuleren, zullen er zeker negatieve reacties naar voren komen. Logisch natuurlijk, niemand wil toegeven dat ze graag beïnvloed worden door dergelijke reclameuitingen.

Native de vervanger van display?

De keerzijde van native advertising die hierboven benoemd wordt, maakt dat het voorlopig nog niet dé oplossing zal zijn op advertentiegebied. Wel lijkt deze schaduwkant stukje bij beetje af te nemen in proportie. Native advertising draait inmiddels al een tijdje mee in de marketingmolen, en het is duidelijk dat hier een leerproces aan gekoppeld zit. Marketeers en platformen die in het verleden gruwelijk op hun plaat zijn gegaan, vormen leermomentjes, en vandaag de dag zien we al meer sterke implementaties van native advertising. Advertenties die niet storend zijn, op een leuke manier informatief zijn en toch tegelijkertijd een platform bieden om het bedrijf in een positief daglicht te zetten.

Daarnaast zal er voorlopig ook nog altijd een markt blijven voor display advertenties. Lang niet iedereen installeert direct een adblocker bij het zien van display reclameuitingen. Ook zullen er nog voldoende gebruikers zijn die geïnteresseerd klikken op een voor hen interessante advertentie. Vergelijk het maar eens met de klassieke vorm van reclame, in de vorm van folders die door de brievenbus vallen. Waar veel huishoudens ‘Nee-Nee’ of ‘Nee-Ja’ stickers plakken om deze printjes te weren, zijn er evenveel woningen waar men nog gretig de folders van de mat vist. En zo zal de verdeling van display en native advertenties voor nu ook blijven. De een juicht, de ander gruwelt, en de laatste heeft niet eens door dat de reclame zojuist op zijn mat is gevallen.

8 tips voor social media advertising: Zo creëer je waardevolle advertenties

aso

Social media platforms kunnen een pittig terrein vormen voor het uitzetten van je marketingcampagnes. De aandacht van gebruikers is vluchtig, trends volgen elkaar vlot op en kleine nuances kunnen het verschil maken tussen een grote flop of groot succes. Met de tips en richtlijnen in dit artikel helpen we je ervoor te zorgen dat je in de laatstgenoemde categorie zal eindigen. Zo zet jij waardevolle advertenties uit, die echt zullen bijdragen aan het behalen van je doelstellingen.

  1. Bepaal je hoofddoel

Voordat je vol enthousiasme een advertentie uit gaat zetten, is het belangrijk om eerst het hoofddoel te bepalen voor de campagne. Is het je doel om meer verkeer naar je site te krijgen? Streef je ernaar om meer leads te genereren, die doorgezet kunnen worden naar de salesafdeling? Of zie je graag een hogere conversie, met meer aanmeldingen voor een nieuwsbrief of hogere verkoopaantallen voor een bepaald product? Pas zodra je dit doel helder gedefinieerd hebt, kan je passende advertenties opzetten waarmee je echt de beoogde resultaten behaald. Belangrijk is om het juiste social media platform te bepalen aan de hand van het hoofddoel. Bij het bepalen van het hoofddoel, zal er ook aan bod komen dat er advertenties geplaatst dienen te worden voor een betreffende doelgroep. Elke doelgroep kan het beste bereikt via een bepaalde platform. Dit hangt dus samen met het bepalen van het hoofddoel.

  1. Zorg voor relevantie en kwaliteit

Wil je veel gezien worden met betaalde advertenties, dan is niet alleen de hoogte van je bod belangrijk. Naast geld is namelijk ook de relevantie en kwaliteit van belang voor de sociale mediums. Zo hanteert Facebook een zogenaamde relevantie score, waarbij ze inschatten in hoeverre jouw content relevant is voor de doelgroep die je aangegeven hebt. De relevantiescore krijg je te zien nadat jouw advertentie zo’n 500 keer bekeken is. Vooraf zou je dus zelf moeten zorgen dat je content aansluit bij jouw beoogde doelgroep. De score kan je als pijler achteraf gebruiken om in te zien of jouw advertentie ook daadwerkelijk lijkt te passen bij de doelgroep. Die info kan je dan weer gebruiken om de campagne bij te stellen of de aanpak van een volgende advertentie over een andere boeg te gooien.

Twitter gebruikt bij biedingen de term ‘op kwaliteit aangepast bod’. Dat houdt in dat ze bij het weergeven van advertenties niet alleen naar de hoogte van het bod kijken, maar ook naar de kwaliteit van de ad. De kwaliteitsscore van je advertentie wordt bepaald op basis van drie ‘R’en’: Resonantie (gaan gebruikers de interactie aan met je Tweet? Denk aan retweets, reacties etc.), Relevantie (is je Tweet gerelateerd aan zaken die de gebruiker interessant vindt) en Recentheid (is je Tweet actueel, behandelt het een actueel thema/onderwerp). Deze factoren zou je dan ook rekening mee moeten houden bij het opstellen van je advertentie.

  1. Ga gericht adverteren

Algemene advertenties zijn vaak niet erg effectief, doordat ze geen enkele doelgroep direct aanspreken. Het is verstandiger om een goed toegespitste advertentie uit te zetten, die een duidelijke selectie van je beoogde klanten benaderd. Hoge engagement van een selecte groep levert meer op dan lichte interesse vanuit een bredere groep, doordat de diepgang mist om ze echt te raken.

Facebook hanteert de mogelijkheid voor een aangepaste doelgroep. Hierbij kan je zelf een klantenbestand aandragen en zo gerichter adverteren. Facebook koppelt de data uit het bestand aan gebruikers van hun netwerk, zodat die specifiek benaderd kunnen worden. Ook Twitter en LinkedIn bieden de optie voor het aanspreken van aangepaste doelgroepen. Hierbij bieden ze uitgebreidere opties: je kan zelf lijsten aandragen, net zoals dat bij Facebook kan. Daarnaast kan je ook door websitetags van Twitter toe te passen gebruikers doorzetten die jouw site bezocht hebben, of een specifieke pagina op je site bekeken hebben. Tenslotte kan je zelfs met conversietracking bijhouden wie je app geïnstalleerd of gebruikt hebben, en besluiten om deze personen te benaderen.

  1. Benut kansen op het gebied van retargeting

Bovengenoemde opties zijn ideaal voor retargeting campagnes. Op het gebied van retargeting valt veel te behalen op social media. Het is vrij laagdrempelig en bovendien is de content meer ingebakken in de algemene content van de sites. Gebruikers scrollen al uit eigen beweging langs de diverse posts, en jouw advertentie steekt er minder uit als zijnde een advertentie dan bij traditionele advertenties op websites. Het stoort minder en is ideaal om gebruikers het laatste setje te geven voor conversie-acties als het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een e-book of het bekijken van een interessant product.

  1. Profiteer van ‘gratis’ interacties bij betaalde ads

Bij Twitter betaal je voor je advertenties op basis van je doelstelling. Het grote voordeel hierbij is dat je niet betaald voor de handelingen waar jij niet direct op gericht hebt. Heb je bijvoorbeeld aangegeven dat de doelstelling van jouw advertentie het verkrijgen van nieuwe volgers is, dan betaal je per volger die je erbij krijgt dankzij de ad. Je betaalt niet voor de advertentieweergave bij gebruikers, antwoorden, retweets of zelfs clicks naar jouw website. Al deze acties kunnen natuurlijk wel voortvloeien uit het zien van jouw advertentie en vormen een mooie bonus waarvoor je niets hebt hoeven betalen.

Hetzelfde geldt voor interacties met je Tweet. Heb je daarvoor betaald, dan betaal je wel voor retweets, maar niet voor de weergave van jouw post. Is je bod gericht op het openen of installeren van jouw app, dan betaal je alleen voor installaties en geopende applicaties, niet voor de weergaven, antwoorden of retweets.

  1. Promoot je content op andere/gerichtere sociale platformen

Vooral bij specifieke doelgroepen kan je er baat bij hebben om je content ook te promoten op andere sociale platformen. Denk bijvoorbeeld aan specifieke fora die je potentiële klanten bezoeken of vakspecifieke communities. Hier vind je niet alleen gerichter je doelgroep, maar ook een gerichter platform, waardoor je campagnes nog meer kans van slagen hebben.

  1. Knal met je videocontent

Heb je mooie video’s gemaakt die het goed doen, met bijvoorbeeld veel views op Youtube, dan kan het lonen om deze centraal te stellen in de post op social media. Videocontent is booming en wordt over het algemeen sterk gewaardeerd door de social media platforms. Houdt de video’s behapbaar, korte vlotte content werkt meestal het beste. Een belangrijke aanvullende tip: zorg ervoor dat je video’s eenvoudig te bekijken zijn zonder geluid. 85% van de video’s op Facebook worden bekeken zonder geluid aldus Digiday. Speel hier dus op in; laat de beelden voor zich spreken, of voeg teksten/ondertitels toe waar nodig.

  1. Combineer social media advertenties met betaalde zoekadvertenties

Social media advertenties zijn ideaal voor potentiële klanten / leads die zich nog laag in de trechter bevinden. Het biedt een mooie gelegenheid om ze kennis te laten maken met je merk, de producten etc. Ze bevinden zich misschien nog niet in de koopfase, maar krijgen al wel jouw merknaam en bijbehorende uitstraling ingeplant. Zodra deze personen verder in het proces geraakt zijn, zal jouw beeld al in hun achterhoofd geplant zijn.

Daar kan je weer slim op in spelen door een combinatie in te zetten van social media advertenties en betaalde zoekadvertenties. De social media ads vormen het eerste contactmoment en bieden daarmee (hopelijk) een goede basis. Zodra ze later in het proces gaan zoeken, zullen ze sneller jouw naam intypen in de zoekmachine. Of sneller op jouw zoekresultaat klikken, omdat je naam al bekend voorkomt en de eerste kennismaking destijds een positieve indruk had achtergelaten. Het resultaat: je zoekmachine advertentie krijgt meer clicks en haalt meer leads binnen. Waar social media al wel niet goed voor kan zijn.

 

 

 

 

De semantische zoekmachine: Slimme zoekmachine denkt mee

de semantische zoekmachine

In de jongere jaren van zoekmachines was de opzet vrij eenvoudig. De gebruiker tikt zijn zoekwoorden in, en de zoekmachine zoekt naar resultaten die matchen met de ingevoerde opdracht. Niets meer, niets minder. Vandaag de dag zijn we al vele stappen verder, en zijn zoekmachines haast persoonlijke assistenten geworden, die meedenken en helpen om zo relevant mogelijke inhoud te vinden. Zo spreken we nu ook over de zogenaamde semantische zoekmachine. Wat houdt dat in, hoe profiteren we ervan en wat betekent het voor je SEO strategie? Je leest het hier.

Een semantische zoekmachine kijkt niet langer alleen naar de ingevoerde woorden, maar is in staat om verder te kijken naar de zoekvraag. Hij is in staat om te analyseren wat de gebruiker vraagt, en kijkt bij het aanbieden van zoekresultaten verder naar de inhoud van dat zoekresultaat. Er wordt gekeken naar de zin, alinea en volledige tekst op de pagina van het resultaat. Sluit de inhoud aan op de zoekvraag van de gebruiker? Dan wordt deze getoond. Dit voorkomt dat je als gebruiker resultaten ziet die helemaal niet relevant voor je zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een gebruiker die wil weten wanneer het voor het laatst flink gestormd heeft in Nederland. Als hij intypt ‘noodweer Nederland’ zal hij artikelen krijgen over stormen in ons eigen kikkerlandje. Ben je pas in een vechtpartij belandt, en ben je nieuwsgierig wanneer jezelf verdedigen als noodweer wordt gezien, dan typ je misschien ‘noodweer recht’ in. Bij de zoekfunctie ‘noodweer Nederland’ weet de zoekmachine dat je waarschijnlijk informatie over het weersverschijnsel zoekt, en krijg je geen juridische praat voorgeschoteld. Net zoals je geen artikelen gaat krijgen over noodweer dat recht over Nederland trok, wanneer je ‘noodweer recht’ invoerde.

Voordelen voor gebruikers

Voor gebruikers is de semantische zoekmachine een heerlijke uitkomst. Je krijgt sneller gewenste resultaten te zien en hoeft dus niet langer door diverse niet relevante pagina’s heen te waden. De zoekmachines zelf hebben hier ook baat bij uiteraard. Het vergroot de gebruiksvriendelijkheid, en tevreden gebruikers zijn terugkerende gebruikers.

Daarnaast maakt het het ook makkelijker voor gebruikers om vragen te stellen aan de zoekmachine. Je hoeft niet langer op enkele sleutelwoorden te zoeken, maar kan ook je vraag voluit stellen. De semantische zoekmachine weet door de vele vragen die hij krijgt hoe een vraag opgebouwd is en welke informatie hij kan gebruiken om je het juiste resultaat voor te schotelen. Daardoor kan je vliegensvlug op je wenken bediend worden. Typ je bijvoorbeeld ‘Hoe oud is Frans Bauer?’ in, dan krijg je onderstaand resultaat te zien:

Semantische zoekmachine

Je krijgt ook meteen een kleine biografie te zien en voorbeelden van zijn werken, mogelijk relevante informatie voor iemand die zoekt naar de leeftijd van ons zangtalent. Je kunt dit uitproberen met diverse zoekvragen. Ben je bijvoorbeeld even vergeten hoe het nieuwste album van de Red Hot Chili Peppers heet? Schrijf het eens uit als vraag in Google, en voilà, je weet het.

Betekenis voor SEO

Voor je SEO betekent dat ook dat je je minder zal gaan moeten richten op het verwerken van specifieke keywords, en het regelmatig terug laten keren van deze zoekwoorden. Veel belangrijker is het om ervoor te zorgen dat je een heldere, kwalitatief sterke tekst aflevert. Als je bijvoorbeeld een designbureau hebt, en een pagina schrijft over je werk, benoem dan ook eens wat gerelateerde termen als ontwerp/ontwerpen, vormgeven etc. Het leest een stuk lekkerder weg als je als lezer niet steeds hetzelfde woord tegenkomt, en het helpt tegelijkertijd de zoekmachine context te geven. Google en haar concurrenten hebben complete databases vol gelinkte termen, en zullen snel begrijpen waar je tekst om draait als ze meerdere van die termen tegenkomen in het gehele verhaal. Ga natuurlijk geen zoekwoorden spammen in je tekst, dan loop je de kans om juist afgestraft te worden. Je schrijft hoofdzakelijk voor je lezers, de zoekmachine is vandaag de dag slim genoeg om zichzelf een heel eind te redden.

Wil je meer weten? Lees hier verder over het schrijven van goede SEO teksten. Hoe het juist niet meer moet, vind je in ons artikel over achterhaalde SEO tactieken.