Social media platforms kunnen een pittig terrein vormen voor het uitzetten van je marketingcampagnes. De aandacht van gebruikers is vluchtig, trends volgen elkaar vlot op en kleine nuances kunnen het verschil maken tussen een grote flop of groot succes. Met de tips en richtlijnen in dit artikel helpen we je ervoor te zorgen dat je in de laatstgenoemde categorie zal eindigen. Zo zet jij waardevolle advertenties uit, die echt zullen bijdragen aan het behalen van je doelstellingen.
- Bepaal je hoofddoel
Voordat je vol enthousiasme een advertentie uit gaat zetten, is het belangrijk om eerst het hoofddoel te bepalen voor de campagne. Is het je doel om meer verkeer naar je site te krijgen? Streef je ernaar om meer leads te genereren, die doorgezet kunnen worden naar de salesafdeling? Of zie je graag een hogere conversie, met meer aanmeldingen voor een nieuwsbrief of hogere verkoopaantallen voor een bepaald product? Pas zodra je dit doel helder gedefinieerd hebt, kan je passende advertenties opzetten waarmee je echt de beoogde resultaten behaald. Belangrijk is om het juiste social media platform te bepalen aan de hand van het hoofddoel. Bij het bepalen van het hoofddoel, zal er ook aan bod komen dat er advertenties geplaatst dienen te worden voor een betreffende doelgroep. Elke doelgroep kan het beste bereikt via een bepaalde platform. Dit hangt dus samen met het bepalen van het hoofddoel.
- Zorg voor relevantie en kwaliteit
Wil je veel gezien worden met betaalde advertenties, dan is niet alleen de hoogte van je bod belangrijk. Naast geld is namelijk ook de relevantie en kwaliteit van belang voor de sociale mediums. Zo hanteert Facebook een zogenaamde relevantie score, waarbij ze inschatten in hoeverre jouw content relevant is voor de doelgroep die je aangegeven hebt. De relevantiescore krijg je te zien nadat jouw advertentie zo’n 500 keer bekeken is. Vooraf zou je dus zelf moeten zorgen dat je content aansluit bij jouw beoogde doelgroep. De score kan je als pijler achteraf gebruiken om in te zien of jouw advertentie ook daadwerkelijk lijkt te passen bij de doelgroep. Die info kan je dan weer gebruiken om de campagne bij te stellen of de aanpak van een volgende advertentie over een andere boeg te gooien.
Twitter gebruikt bij biedingen de term ‘op kwaliteit aangepast bod’. Dat houdt in dat ze bij het weergeven van advertenties niet alleen naar de hoogte van het bod kijken, maar ook naar de kwaliteit van de ad. De kwaliteitsscore van je advertentie wordt bepaald op basis van drie ‘R’en’: Resonantie (gaan gebruikers de interactie aan met je Tweet? Denk aan retweets, reacties etc.), Relevantie (is je Tweet gerelateerd aan zaken die de gebruiker interessant vindt) en Recentheid (is je Tweet actueel, behandelt het een actueel thema/onderwerp). Deze factoren zou je dan ook rekening mee moeten houden bij het opstellen van je advertentie.
- Ga gericht adverteren
Algemene advertenties zijn vaak niet erg effectief, doordat ze geen enkele doelgroep direct aanspreken. Het is verstandiger om een goed toegespitste advertentie uit te zetten, die een duidelijke selectie van je beoogde klanten benaderd. Hoge engagement van een selecte groep levert meer op dan lichte interesse vanuit een bredere groep, doordat de diepgang mist om ze echt te raken.
Facebook hanteert de mogelijkheid voor een aangepaste doelgroep. Hierbij kan je zelf een klantenbestand aandragen en zo gerichter adverteren. Facebook koppelt de data uit het bestand aan gebruikers van hun netwerk, zodat die specifiek benaderd kunnen worden. Ook Twitter en LinkedIn bieden de optie voor het aanspreken van aangepaste doelgroepen. Hierbij bieden ze uitgebreidere opties: je kan zelf lijsten aandragen, net zoals dat bij Facebook kan. Daarnaast kan je ook door websitetags van Twitter toe te passen gebruikers doorzetten die jouw site bezocht hebben, of een specifieke pagina op je site bekeken hebben. Tenslotte kan je zelfs met conversietracking bijhouden wie je app geïnstalleerd of gebruikt hebben, en besluiten om deze personen te benaderen.
- Benut kansen op het gebied van retargeting
Bovengenoemde opties zijn ideaal voor retargeting campagnes. Op het gebied van retargeting valt veel te behalen op social media. Het is vrij laagdrempelig en bovendien is de content meer ingebakken in de algemene content van de sites. Gebruikers scrollen al uit eigen beweging langs de diverse posts, en jouw advertentie steekt er minder uit als zijnde een advertentie dan bij traditionele advertenties op websites. Het stoort minder en is ideaal om gebruikers het laatste setje te geven voor conversie-acties als het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een e-book of het bekijken van een interessant product.
- Profiteer van ‘gratis’ interacties bij betaalde ads
Bij Twitter betaal je voor je advertenties op basis van je doelstelling. Het grote voordeel hierbij is dat je niet betaald voor de handelingen waar jij niet direct op gericht hebt. Heb je bijvoorbeeld aangegeven dat de doelstelling van jouw advertentie het verkrijgen van nieuwe volgers is, dan betaal je per volger die je erbij krijgt dankzij de ad. Je betaalt niet voor de advertentieweergave bij gebruikers, antwoorden, retweets of zelfs clicks naar jouw website. Al deze acties kunnen natuurlijk wel voortvloeien uit het zien van jouw advertentie en vormen een mooie bonus waarvoor je niets hebt hoeven betalen.
Hetzelfde geldt voor interacties met je Tweet. Heb je daarvoor betaald, dan betaal je wel voor retweets, maar niet voor de weergave van jouw post. Is je bod gericht op het openen of installeren van jouw app, dan betaal je alleen voor installaties en geopende applicaties, niet voor de weergaven, antwoorden of retweets.
- Promoot je content op andere/gerichtere sociale platformen
Vooral bij specifieke doelgroepen kan je er baat bij hebben om je content ook te promoten op andere sociale platformen. Denk bijvoorbeeld aan specifieke fora die je potentiële klanten bezoeken of vakspecifieke communities. Hier vind je niet alleen gerichter je doelgroep, maar ook een gerichter platform, waardoor je campagnes nog meer kans van slagen hebben.
- Knal met je videocontent
Heb je mooie video’s gemaakt die het goed doen, met bijvoorbeeld veel views op Youtube, dan kan het lonen om deze centraal te stellen in de post op social media. Videocontent is booming en wordt over het algemeen sterk gewaardeerd door de social media platforms. Houdt de video’s behapbaar, korte vlotte content werkt meestal het beste. Een belangrijke aanvullende tip: zorg ervoor dat je video’s eenvoudig te bekijken zijn zonder geluid. 85% van de video’s op Facebook worden bekeken zonder geluid aldus Digiday. Speel hier dus op in; laat de beelden voor zich spreken, of voeg teksten/ondertitels toe waar nodig.
- Combineer social media advertenties met betaalde zoekadvertenties
Social media advertenties zijn ideaal voor potentiële klanten / leads die zich nog laag in de trechter bevinden. Het biedt een mooie gelegenheid om ze kennis te laten maken met je merk, de producten etc. Ze bevinden zich misschien nog niet in de koopfase, maar krijgen al wel jouw merknaam en bijbehorende uitstraling ingeplant. Zodra deze personen verder in het proces geraakt zijn, zal jouw beeld al in hun achterhoofd geplant zijn.
Daar kan je weer slim op in spelen door een combinatie in te zetten van social media advertenties en betaalde zoekadvertenties. De social media ads vormen het eerste contactmoment en bieden daarmee (hopelijk) een goede basis. Zodra ze later in het proces gaan zoeken, zullen ze sneller jouw naam intypen in de zoekmachine. Of sneller op jouw zoekresultaat klikken, omdat je naam al bekend voorkomt en de eerste kennismaking destijds een positieve indruk had achtergelaten. Het resultaat: je zoekmachine advertentie krijgt meer clicks en haalt meer leads binnen. Waar social media al wel niet goed voor kan zijn.