Achterhaalde SEO tactieken, wat werkt al lang niet meer?

achterhaalde seo tactieken

Als marketeer of SEO deskundige wil je natuurlijk zo goed mogelijk je website blijven optimaliseren. Er zijn vele werken geschreven over de juist SEO strategieën, maar toch slaan enthousiaste ondernemers de plank wel eens mis. De online wereld blijft zich sterk ontwikkelen, en met die ontwikkelingen wordt veel kennis al snel gedateerd. Zoekmachines als Google blijven nieuwe systemen en algoritmes ontwikkelen die invloed hebben op de rangschikking van de zoekresultaten. Dat betekent ook dat SEO tips van vorig jaar al niet meer aan de orde kunnen zijn. Met als resultaat dat het opvolgen van dergelijke tips je niets oplevert in je strategie, of zelfs schaadt. Hoog tijd om enkele van de grootste achterhaalde SEO tactieken uit te lichten:

Zoveel mogelijk backlinks verzamelen

In de jongere dagen van zoekmachines loonde het sterk om flink aan de slag te gaan met linkbuilding, en dan vooral met het vergaren van zogenaamde backlinks. Dit zijn links naar jouw website die te vinden zijn op andere webpagina’s. Zoekmachines hechtten daar waarde aan, omdat die verwijzingen waarschijnlijk zouden betekenen dat jouw site goede waardering verkreeg onder het potentieel publiek. Vandaag de dag weten ze wel beter en wordt er veel meer gekeken naar de kwaliteit. Verwijst een backlink op een website naar een relevante en kwalitatief sterke pagina van een andere site, dan is deze de moeite waard. Een link naar een hoveniersbedrijf of de site van een dierenwinkel is niet erg relevant, en wordt daarom niet meegerekend. Het kan zelfs afgestraft worden wanneer er vele backlinks naar je site online staan die niet relevant zijn. Als je verwijzingen wil naar je pagina, kan je er dus maar beter voor zorgen dat deze op toepasselijke partnersites staan.

Zoekwoorddichtheid / zoekwoord herhalen

De zoekwoorddichtheid is een SEO factor waar de meningen over verdeeld zijn. Sommigen benoemen het belang van de zoekwoorddichtheid; een algemene vuistregel is daarbij een dichtheid van 2-5%, het woord mag tussen de twee en vijf keer aangehaald worden per 100 woorden.  Anderen stellen dat dit al lang geen harde norm hoeft te zijn. Afhankelijk van de tekst zal je het woord vaker of minder vaak aan kunnen halen. Het belangrijkste blijft echter dat de tekst prettig wegleest. Je schrijft voor je bezoekers, niet voor de zoekmachine.

Zoekmachines zijn vandaag de dag een stuk geavanceerder, en hoeven niet talloze keren hetzelfde begrip te zien om te begrijpen waar je tekst over gaat. Google is in staat om te herkennen wat het onderwerp/thema van je tekst is door te kijken naar de hele tekst, en daarbij ook relevante termen te zien. Ons advies is daarom ook om te zorgen voor afwisseling in je woordgebruik. Schrijf je bijvoorbeeld een artikel over het maken van diverse nagerechten, dan is het helemaal niet erg om ‘nagerecht’ zo nu en dan eens af te wisselen met termen als ‘dessert’ of ‘toetje’. Het zorgt voor een levendigere tekst voor je lezers, en de zoekmachines weten alsnog prima uit te vogelen waar je tekst om draait.

Te gericht schrijven voor zoekmachines

We benoemden het al bij de zoekwoorden hierboven, maar je tekst te specifiek schrijven om ontdekt te worden door zoekmachines heeft nog een keerzijde. Je potentiële bezoekers hanteren namelijk een eigen stijl van zoeken en vullen hun zoekopdrachten ook heel menselijk in. Veel zoekmachinegebruikers schrijven namelijk hun vraag uit in het zoekvenster. Ze zoeken niet op losse zoekwoorden, maar stellen een vraag aan Google. Dat komt omdat ze weten dat de zoekmachine prima in staat is om die vraag te herkennen en relevante resultaten te tonen. Een fijne tool om te ontdekken welke vragen mensen stellen, is de Keyword Tool. Hier kan je een zoekterm invullen en klikken op ‘Questions’. Vervolgens zie je precies welke vragen mensen stellen, en door deze vragen ook (deels) uit te schrijven in je tekst wordt je sneller gevonden door je beoogde publiek.

Achterhaalde-SEO-tactieken

Geforceerd lange artikelen schrijven

Het kan mooi zijn om lange, informatieve artikelen te schrijven. Artikelen met diepgang, waarin je al je kennis stort en deelt met je bezoekers. Als dat kan is het uiteraard super, maar dat betekent niet dat alle artikelen per se een fors formaat hoeven te hebben. Voorheen was een bepaalde lengte altijd wenselijk om gevonden te kunnen worden in de zoekmachines. Vandaag de dag wordt dat al meer weerlegd. De lengte van je artikel of tekst op de pagina schijnt al lang niet meer zo van belang te zijn voor je SEO prestatie. Een kort maar krachtig artikel kan hoger scoren dan een lange lap tekst.

Veel belangrijker lijkt de kwaliteit te zijn. Weet je pakkend een onderwerp over te brengen zonder daar al te veel woorden voor nodig hebben? Prima! Uiteindelijk geldt ook hier weer dat je bezoekers voorop komen. Is het een onderwerp waar diepgang van belang is, dan maak je een langer, diepgaand artikel. Wil je liever wat toegankelijke content schrijven, die snel te lezen valt door je doelgroep, hou het dan kort maar krachtig. Aanvullende tip hierbij is het inzetten van een interessante mix van content. Vul je een kort artikel aan met een toepasselijke video, die het meer diepgaand uitlegt en laat zien? Dan heb je goede kans om hoog te scoren in de zoekresultaten.

Kwantiteit over kwaliteit verkiezen

Kwaliteit staat dus voorop bij je artikelen. Dat is ook door te trekken voor je gehele website. Door veel en diverse content aan te bieden hoop je natuurlijk veel verschillende gebruikers aan te trekken. Maar een overmaat aan content en verschillende pagina’s hoeft niet per se goed te zijn. Matige content of pagina’s die eigenlijk niet zo relevant zijn voor je kernbusiness zullen niet helpen om waardering van zoekmachines te krijgen, en kunnen zelfs je reputatie schaden. Ga dus goed na wat voor content je plaatst, voor wie je dat doet en wat de toegevoegde waarde is.

Vis niet langer achter het net, en laat bovengenoemde SEO tactieken voortaan achterwege. Met de tijd die je bespaard, kan je je gaan richten op SEO aspecten die wél werken. Wil je nog wat meer tips en tricks, lees dan eens ons artikel met 8 tips om goede SEO teksten te schrijven.

De belangrijkste tools voor zoekwoordonderzoek

bloginspiratie

Stel, je wilt ontdekken welke zoekwoorden binnen jouw vakgebied van belang zijn. Welke hebben het hoogste zoekvolume? Komen bepaalde termen in opkomst, of zijn er zoekwoorden die juist sterk zijn afgezwakt en je beter kan vermijden? Je kan op gevoel een inschatting maken, maar meten is weten. Tijd voor zoekwoordonderzoek dus! In dit artikel bespreken we diverse tools die jou kunnen helpen bij de speurtocht naar de interessantste zoektermen om op te nemen in je SEO (of SEA) strategie. Dat deze research niet moeilijk hoeft te zijn bewijzen de volgende hulpmiddelen:

Google Adwords Zoekwoordplanner

Google Adwords wordt gebruikt om betaalde zoekopdrachten/advertenties te tonen in de zoekmachine. Gebruikers kunnen bieden op zoekwoorden en betalen per click: Zodra iemand je betaalde resultaat aanklikt, betaal je daarvoor. Het behoort daarbij vooral aan de SEA kant, maar ook voor SEO kan het behulpzaam zijn. Onderdeel van Adwords is namelijk de Zoekwoordplanner.

In de Zoekwoordplanner kan je inspiratie opdoen voor zoektermen, inzien hoe die zoektermen over tijd heen gepresteerd hebben, de potentiële prestaties bekijken en eventueel meebieden om te eindigen in de betaalde resultaten. Dat is natuurlijk geen must, je kan de tool ook prima gebruiken voor het analytische aspect, en de kennis daarvan toepassen op je SEO strategie.

Google Trends

Wie toekomstgericht wil schrijven, doet er goed aan om eens aan de slag te gaan met Google Trends. Hier kan je zien hoe bepaalde zoekwoorden zich over tijd gedragen en inschattingen maken voor de toekomst. Daarnaast kan je termen naast elkaar leggen om in te kunnen schatten welke meer potentie hebben. Zie je een sterke stijgende lijn bij een bepaald zoekwoord, dan doe je er goed aan om daar op in te haken. Door alvast content te produceren waar zoekmachinegebruikers op zitten te wachten kan je op tijd inhaken op de rit naar een toppositie in de zoekresultaten.

Google Suggest & LSI Keywords

Zoekwoordonderzoek kan ook erg laagdrempelig en eenvoudig zijn, zonder uitgebreide tools. Als je een algemeen gevoel wilt krijgen voor veelgebruikte zoekwoorden zou Google Suggest al uitkomst kunnen bieden. Dit is de functie in Google die automatisch je zoekterm aanvult wanneer je deze aan het invullen bent. De meestvoorkomende zoekopdrachten komen dan naar voren om jou als gebruiker te helpen en kunnen je ook helpen om in te schatten waar je publiek naar zal Googelen.

Ook interessant zijn daarbij de LSI Keywords, voluit Latent Semantic Indexing Keywords. Het zijn de gerelateerde zoekopdrachten die je onderaan de zoekpagina van Google kunt vinden wanneer je op een bepaalde term gezocht hebt. Het zijn verwante zoekopdrachten die veelvuldig gebruikt zijn door medegebruikers van de zoekmachine. Ideaal om inzicht te bieden in de denkwijze en interesses van je potentiële publiek.

Yoast Suggest

Een fijne aanbieder van een scala aan SEO tools is Yoast. Een van hun diensten is Yoast Suggest, een gratis toegankelijke tool om zoekwoorden te vinden. Je vult een zoekterm in en de dienst vult het aan met veelgebruikte zoekopdrachten. Vul je bijvoorbeeld ‘merkkleding’ in, dan krijg je eerst een lijstje met de meestgezochte aanliggende resultaten, in dit geval zoekcombinaties als ‘merkkleding sale’, ‘merkkleding dames’ en ‘merkkleding online’. Vervolgens krijg je nog een hele waslijst op alfabetische volgorde met andere veelgebruikte begrippen.

Zoekwoordenonderzoek

MOZ Keyword Explorer

Voor degene die meer diepgang zoekt is de Keyword Explorer van MOZ een hele prettige optie. Naast de suggesties voor aanvullingen, vergelijkbaar met die van Yoast, biedt de tool van MOZ ook inzicht in allerlei statistieken. Ze tonen het zoekvolume van de zoekterm die je ingevuld hebt en hoe moeilijk het is om hoger te scoren in de zoekresultaten dan de concurrentie. Daarnaast bespreken ze de kans om veel clicks te krijgen en de algehele potentie van het zoekwoord. Daarmee vormt de Keyword Explorer een onwijs interessante tool om een goede analyse te maken van beoogde zoektermen.

Zoekwoordenonderzoek

De tool is tegen betaling, maar is gratis te gebruiken met een limiet van 2 zoektermen per dag. Voor de beginnende onderzoeker dus het advies om goed na te denken welke zoekterm je hier wilt onderzoeken, aangezien je als gratis gebruiker maar een beperkt aantal gebruiken hebt. Bevalt de tool je goed en zal je het vaak gaan gebruiken, dan is het natuurlijk aan te raden om een aanschaf te overwegen, zodat je onbeperkt los kan blijven gaan met zoekwoordonderzoek.

Interactie en User Generated Content: Een levendige site is een succesvolle site

user generated content

Stilstand is nooit aan te raden voor websites die hoge ogen willen gooien op vindbaarheid in zoekmachines. Google plaatst sites die al langer geen nieuwe inhoud bevatten lager in de rangorde. Ze hechten waarde aan websites die actueel en actief blijven, omdat dergelijke pagina’s waarschijnlijk de meest relevante zoekresultaten zullen behelzen. Om die reden proberen veel digitale ondernemers te zorgen voor een regelmatige stroom aan content. Nieuwe blogs en artikelen, aankondigingen, promotie-acties, noem het maar op. Toch valt het soms niet mee om regelmatig nieuwe inhoud te posten. Maar wie zegt dat je het alleen moet doen? Tijd om kennis te maken met een legioen aan andere waardevolle auteurs: je publiek!

User Generated Content

Zoekmachines zien namelijk niet alleen zelfgeplaatste content als activiteit. Ook alle acties van je doelgroep en interacties met je klanten op de site hebben grote waarde. Als er gereageerd wordt op je content of aanbod zal het waarschijnlijk een onderwerp betreffen die leeft onder het publiek, aldus Google. Ze streven ernaar om zo interessant en relevant mogelijke zoekresultaten te tonen en om die reden waarderen ze zogenaamde User Generated Content sterk. Dit kan van alles bevatten: denk aan reacties op je artikel/blog of recensies van je product of dienst. Zelfs foto’s en video’s van gebruikers waarbij ze jouw product gebruiken kunnen hier onder vallen.

Het kan dus zeer waardevol zijn om User Generated Content te stimuleren. Zorg ervoor dat bezoekers reacties kunnen achterlaten door middel van een comment systeem. Biedt de mogelijkheid om recensies te schrijven en geef je gebruikers daarbij handige tools om dat vlot te kunnen doen. Denk aan een waarderingssysteem met sterren, of de mogelijkheid om de grootste plus en minpunten van het product in te vullen.

Daarnaast kan je op leuke manieren aansturen op User Generated Content. Biedt kortingen of unieke goodies aan aan gebruikers die (beeld)materiaal uploaden van zichzelf met jouw product. Of start een winactie waarbij de leukste inzendingen een prijs kunnen winnen. Dit zorgt voor leven in de brouwerij, omdat er massaal van buitenaf content geüpload wordt op de pagina. Naast de toegenomen activiteit op de site levert het ook nog eens leuk beeldmateriaal op van jouw producten ‘in het wild’, wat helpt bij je zichtbare aanwezigheid op de markt.

User Generated Content

SEO: Longtail voordeel

Naast de toegenomen activiteit en de invloed op je positionering in de zoekmachine helpt User Generated Content je ook op een ander vlak. Je bezoekers schrijven hun reacties en impressies in eigen woorden op. Dat is op zijn beurt weer gunstig voor de long tail zoekopdrachten. Het is in de taal geschreven die je doelgroep zelf gebruikt om je product of dienst te omschrijven. Dergelijke omschrijvingen zouden ook goed ingevoerd kunnen worden door potentiële klanten die op zoek zijn naar een dergelijk product of dienst. Mogelijk vinden ze dankzij de reacties op je site eenvoudiger wat ze zoeken, omdat die omschrijvingen aansluiten bij hun mindset.

Interactie stimuleert reactie

Als gebruiker reageren op content van een site wordt pas leuk als diegene het gevoel krijgt dat het ook daadwerkelijk ergens tot leidt. Interactie is hierbij de sleutel tot succes. Door op een fijne en passende wijze te reageren op User Generated Content stimuleer je reacties van je bezoekers. Naast de aanwezige voorzieningen om te reageren en bij te dragen is interactie belangrijk om écht uit te nodigen om iets te plaatsen. Bij websites met een grootschalige community kunnen bezoekers al voldoening halen uit de interactie met andere gebruikers. Maar bij de meeste sites zal de wisselwerking tussen bezoeker en bedrijf juist waardevol zijn. En zelfs de sites met een community die zichzelf draagt hebben er baat bij om regelmatig even van zichzelf te laten horen. Eenrichtingsverkeer is niet meer van deze tijd, in een samenleving waar het gewoon is om via allerlei sociale mediums vragen te stellen en je stem te laten horen.

Denk dus niet dat je er alleen voor staat in je pogingen om een actieve website te onderhouden. Je publiek is een grote aandrijver van de geoliede machine die actualiteit heet. Stimuleer User Generated Content, geef gebruikers alle tools die ze nodig hebben om een steentje bij te dragen en je zult zien dat de bedrijvigheid van je website altijd fier overeind blijft staan.

Breadcrumbs: Volg het spoor naar SEO succes en gebruiksgemak

breadcrumbs

Nee, we hebben het hier niet over de kruimels die zich steevast onderin je broodrooster blijven verzamelen, of de stukjes die je liefdevol naar de eendjes gooit bij de lokale vijver. De zogenaamde breadcrumbs (in het Nederlands ‘Broodkruimelspoor’) verwijzen naar het afgelegde navigatiespoor van de gebruiker. Door dit spoor zichtbaar te tonen bovenin de pagina help je je gebruikers met hun oriëntatie en navigatie op je website. Dat de breadcrumbs ook nog eens gunstig zijn voor je SEO is natuurlijk helemaal mooi meegenomen.

De benaming is niet zo maar uit de lucht geplukt: ‘breadcrumbs’ verwijst naar de broodkruimels die Hans en Grietje achterlieten op hun reis, om zo de weg naar huis te kunnen terugvinden. Vervang het grote overweldigende bos uit het sprookje door de digitale bos aan informatie waar je sitebezoekers zich doorheen moeten waden, en je begrijpt meteen de behoefte om overzicht te creëren.

Gebruiksgemak

De breadcrumbs bieden een prettig houvast voor je bezoekers. Ze zien in één oogopslag de route die ze afgelegd hebben om bij de huidige pagina te komen, en begrijpen beter hoe je sitestructuur opgebouwd is. Bedenk daarbij ook dat lang niet alle bezoekers gestart zijn op je hoofdpagina. Veel zoekmachinegebruikers zijn direct geland op een specifieke pagina, en hebben geen idee van de verdere inhoud van je website. De breadcrumbs geven ze inzicht in wat je zoal te bieden hebt, en zorgt ervoor dat ze langer op jouw website blijven. Het nodigt uit om verder te neuzen in de verschillende categorieën en subcategorieën en voorkomt dat ze je site verlaten om ergens anders te zoeken naar deze informatie.

Daarnaast helpt het ook om bezoekers die ‘verdwaald’ zijn sneller weer op het juiste pad te helpen. Zoals we al beschreven in ons artikel over logopositionering en de impact op navigatie hebben gebruikers baat bij een duidelijke optie om terug te keren naar de homepage. Instinctief gaan we maar terug naar start als we de weg kwijt zijn, om vanuit daar weer verder te zoeken. Door middel van breadcrumbs kan je het je sitebezoekers nog een stuk makkelijker maken. Ze hoeven niet meer helemaal terug naar af als ze het even niet meer weten, doordat ze naar elke stap in hun navigatiespoor kunnen terugspringen. Het zorgt voor een betere flow en een hogere gebruiksvriendelijkheid. En dat komt natuurlijk weer ten goede van andere zaken als je conversie.

SEO voordeel

Minstens even belangrijk en interessant is het voordeel voor je SEO. Google vindt het namelijk belangrijk dat ze inzicht hebben in de structuur en opbouw van jouw pagina’s. Een duidelijke indeling met categorieën en onderdelen, waarbij je ook nog eens aanduidt hoe deze zich tot elkaar verhouden, is een dikke plus in de ogen van Google. De breadcrumbs laten precies zien waar een pagina zich bevindt en waar deze onder valt, en zijn daardoor een waardevolle toevoeging aan je website. Daarnaast doen je breadcrumbs tegelijkertijd dienst als een stukje linkbuilding. Het zijn namelijk stuk voor stuk interne links naar andere relevante pagina’s op jouw website. Ook dat is weer een zaak die gewaardeerd wordt door de grote zoekmachines.

Al met al kan je bijna niet fout gaan met de implementatie van breadcrumbs. Het element zelf neemt nauwelijks ruimte in beslag op je pagina en veel CMS’en bieden opties voor automatisch opgebouwde breadcrumbs. Je helpt je gebruikers om het overzicht te bewaren en eenvoudiger te kunnen navigeren op je website én het is gunstig voor je SEO. En als Google je spoor eenmaal gevonden heeft, zit jij klaar in je snoephuisje, met een kookpot vol conversies.

The Internet of Things: Wat is het en waar kom je het tegen in het dagelijkse leven?

Het klinkt erg abstract, het zogenaamde Internet of Things. Toch hoeft het helemaal niet zo zweverig te zijn. De kans is groot dat je in je dagelijkse leven al regelmatig gebruik maakt van onderdelen die te verbinden zijn met dit begrip. Zij het nou in de sportschool, thuis op de bank, of zelfs onderweg. In dit artikel bespreken we The Internet of Things en laten aan de hand van enkele voorbeelden zien dat het geen verre toekomstpraat hoeft te zijn; de netwerken bevinden zich al lang om ons heen.

The Internet of Things omschrijft een netwerk van apparaten, die zelfstandig verbonden zijn met het internet en het netwerk gebruiken voor het delen en ophalen van informatie. Al deze apparaten samen vormen zo de infrastructuur van onze moderne informatiemaatschappij. Alledaagse gebruiksvoorwerpen zijn verbonden met het internet en gebruiken deze om informatie uit te wisselen of op te halen, om op basis daarvan keuzes te maken. Vaak klinkt The Internet of Things nog als een obscure toekomstvisie. Een toekomst waarbij apparaten al onze taken uit handen nemen en allerlei processen autonoom uitvoeren. Toch maken we al lang gebruik van allerlei handige snufjes die onderdeel zijn van het Internet of Things:

Slimme thermostaten

Je ziet er ongetwijfeld regelmatig reclames van voorbij komen: Slimme thermostaten en andere hulpjes in huis om de temperatuur, het licht etc. te regelen. Misschien heb je de technologie zelfs al omarmd, en bedien je deze zaken nu al via je smartphone. Even de kachel omhoog zetten, net voordat je vanuit kantoor de auto instapt richting huis. Of onderweg bedenken dat je vergeten bent de lamp in de hal uit te zetten; milieubewust als je bent zet je alsnog de schakelaar om, rechtstreeks vanuit de app. Smart thermostaten worden volop gepromoot en zijn bij energieleveranciers vaak zeer goedkoop of zelfs gratis te verkrijgen. Ze zijn verbonden met het online netwerk zodat jij met gemak op afstand je huis op temperatuur kan houden en energie kan besparen. Die verbinding maakt dit een perfect voorbeeld van een apparaat dat onderdeel is van The Internet of Things.

Draagbare apparaten: Wearables

Als je enkele jaren geleden had verkondigd dat we horloges zouden gaan dragen die allerlei informatie konden ophalen en verzamelen, zou je waarschijnlijk raar aangekeken worden. Inmiddels zijn smart watches al lang gemeengoed, enthousiast opgepikt door gadget fanaten. De horloges communiceren via netwerken met de smartphones van de gebruikers, en verzamelen tegelijkertijd ook allerlei data over de gebruiker zelf. Zit je te lang stil? Dan adviseert je horloge je om even de benen te gaan strekken. Is er slecht weer op komst? Dan krijg je een melding zodat je snel een droge plek op kan zoeken.

En natuurlijk zijn smart watches niet de enige draagbare producten die onder The Internet of Things te scharen zijn. Denk maar eens aan de talloze fitnessbandjes die veel meer info verzamelen dan puur de hartslag, om zo passende adviezen te geven aan de gebruikers.

Smart Cars

Flitsende nieuwe auto’s worden niet meer gepromoot op hun robuustheid, snelheid of zuinigheid. Nee, connectiviteit, dat is het nieuwe toverwoord! On-board wifi zorgt ervoor dat alle inzittenden verbonden zijn met het web, maar een telg van de familie mag ook niet vergeten worden: het voertuig zelf. Er wordt volop geëxperimenteerd met slimme voertuigen, die zelfstandig allerlei informatie verzamelen en daarop kunnen adviseren of handelen. Verkeersinformatie ophalen en doorgeven aan de bestuurder, de omgeving scannen voor mogelijke gevaren, niets is te gek. Alle sensoren en verbindingen die daarbij komen kijken zorgen ervoor dat zelfs voertuigen niet langer offline entiteiten zullen zijn. Zo zullen ook auto’s stapje bij beetje al meer onderdeel gaan uitmaken van het Internet of Things.

Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van producten die onderdeel uitmaken van het rap groeiende Internet of Things. Dit netwerk strekt zich uit over allerlei gebieden. Denk maar eens aan boeren die hun oogsten in de gaten houden door slimme technologie die elk aspect in de gaten houdt, van luchtvochtigheid tot rijpheid en groei. Of werp eens een blik aan alle huishoudelijke apparaten die designers al verbonden hebben met het digitale netwerk: Van slimme koelkasten die signalen doorsturen wanneer de melk op is, tot koffiezetapparaten die ingeschakeld kunnen worden op afstand. Zo kan je tegen je partner zeggen dat de koffie al klaar staat, wanneer hij/zij thuiskomt, zonder dat je ook maar een stap in je eigen huis hebt hoeven zetten. Als dat geen verbinden is, weten wij het ook niet meer.

8 tips om als bedrijf succesvol Snapchat in te zetten

snapchat 2480959 1280

Snapchat is misschien niet het eerste medium waar je aan denkt bij het opstellen van je social media beleid. Toch is het een platform die zich erg leent voor promotie en engagement met je bedrijf. Snapchat is luchtig, persoonlijk en vlot. Door slim gebruik te maken van het beperkte tijdsframe waarin mensen je content zien, kan je tot creatieve en spontane acties en uitingen komen. Lang niet elk bedrijf heeft zich eraan gewaagd, wat kansen biedt voor jouw bedrijf. Gebruik deze 8 tips om in de wereld van Snapchat te duiken en te profiteren van de voordelen van dit vlotte medium:

Snapchat

1. Kijk en leer

Snapchat is een eigenzinnig platform die ook een andere manier van communicatie in de hand werkt. Het is luchtiger, informeler en persoonlijker. Daarnaast zorgt de toegang tot filters, stickers en tekenmogelijkheden voor een communicatiestijl die je niet terug zal vinden op Facebook, Twitter of Google+. Daarom is het verstandig om je eerst eens te verdiepen in wat grotere accounts op Snapchat. Ontdek de manier van communiceren die zij gebruiken en ga na waarom die accounts zoveel volgers weten te pakken. Daarnaast kan je ook alvast kijken naar andere (grote) bedrijven: Hoe pakken zij Snapchat op, wat voor onderwerpen behandelen ze en met wat voor toon/stijl?

2. Toon een blik backstage

Snapchat is een heel persoonlijk medium, waarbij je dichter tot je publiek komt te staan dan bij andere social media platforms. Authenticiteit wordt gewaardeerd door haar gebruikers en een open benadering wordt dan ook gewaardeerd. Snapchat leent zich daarom erg voor een ‘open keuken’ benadering. Laat je volgers eens zien hoe het er aan toe gaat binnen je bedrijf. Show hoe er stevig gewerkt wordt op kantoor, dat er ook ruimte genoeg is voor een lolletje met jouw team, of toon eens het productieproces achter jouw product of dienst. Laat stukjes van je ontwerpproces zien en toon het vakwerk wat achter je product schuilt. Dat zal zeker gewaardeerd worden door je publiek en vergroot de engagement.

3. Geef demonstraties

Het platform leent zich ook sterk om je product of dienst in actie te tonen. Het kan verhelderend werken om het dagelijks gebruik en voordelen te laten zien. Dankzij de korte video’s en fotomogelijkheden blijft het behapbaar voor je volgers. Hanteer daarbij de luchtige toon die bij Snapchat past en je hebt een leuke, laagdrempelige manier om te tonen wat je te bieden hebt.

4. Presenteer exlusieve previews

De tijdelijke zichtbaarheid van al je posts kan je gebruiken om op een mooie manier hype te creëren rondom een aankomend product of dienst. Het beperkte tijdsframe om de foto of video te bekijken is ideaal voor sneak previews. Geef trouwe volgers als eerste de kans om een eerste blik te werpen op je aankomende releases en maak ze zo al in een vroeg stadium enthousiast.

5. Zet promotie acties & codes in

Snapchat is ook een uitstekend medium om tijdelijke promotie acties over te delen. Hier kan je allerlei creatieve kanten mee op. Denk bijvoorbeeld aan een gratis goodie voor de eerste X aantal Snapchatters die een screenshot maakt van jouw Snap, of een kortingsbon voor gebruikers die een foto maken van zichzelf met jouw product. Bijkomend voordeel van de laatste is dat je weer veel content laat creëeren door gebruikers zelf, waardoor er ineens veel beeldmateriaal gegenereerd wordt van jouw product in het dagelijkse leven.

6. Werk samen met beïnvloeders/rolmodellen

Binnen de wereld van jouw producten en je doelgroep zullen er diverse invloedrijke personen of rolmodellen bestaan. Denk aan bekende persoonlijkheden of personages die erg populair zijn bij je beoogde doelgroep. Zoek uit wie dat voor jouw publiek zijn, en overweeg eens een samenwerking. Veel bedrijven hebben al succes behaald met dergelijke samenwerkingen. Denk aan een zogenaamde ‘account takeover’, waarbij zo’n idool tijdelijk jouw Snapchat account gebruikt om jouw producten te promoten. Een bekende make-up tutorial vlogger die jouw mascara’s en lipsticks promoot, of een sportman die zich lyrisch uitlaat over jouw sneakers; het kan allemaal een flinke boost geven in je aantal volgers en aandacht voor jouw producten.

7. Promoot content van gebruikers

Wat is social media zonder interactie met je doelgroep? Licht eens gebruikers uit die op een leuke manier met jouw product of dienst bezig zijn, en moedig interactie aan. Dat aanmoedigen kan je weer mooi linken met beloningen in de vorm van de promotionele acties besproken in tip 5.

8. Maak een Geofilter

Heb je binnenkort een evenement op de planning staan, of sta je op het punt om een nieuw product uit te brengen? Overweeg dan eens om een Geofilter te creëren. Deze filter kan elke Snapchatgebruiker die zich in de buurt van jouw bedrijf/evenement bevindt gebruiken in de Snaps die ze sturen. Een leuke, laagdrempelige manier om onder de aandacht te komen bij gebruikers die zich nabij bevinden. Het maken van een Geofilter is eenvoudig en vrij goedkoop. Je kan deze aanmaken op de site van Snapchat. Er worden templates aangeboden voor de minder sterke designers onder ons, maar het is ook mogelijk om zelf helemaal los te gaan met een custom design. Zelf eens proberen? De functie is al uitgerold in diverse landen, en komt spoedig ook naar Nederland. Alvast kijken hoe het proces in zijn werk gaat kan via deze link.

Pareto Principe: De 80/20 regel en haar toepassingen in online marketing

pareto principle 80 20 rule

Het Pareto Principe is een algemene regel die dicteert dat 20% van de input doorgaans verantwoordelijk is voor 80% van de output. De stelling is afkomstig van de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto, die in de 19de eeuw in zijn onderzoek ontdekte dat 80% van het land in bezit was van slechts 20% van de bevolking. Volgens de vertelling zou hij dit principe eerst ontdekt hebben in zijn groentetuin, waar hij observeerde dat 20% van zijn erwtenplanten verantwoordelijk waren voor 80% van de erwtenopbrengst.

Het Pareto Principe wordt veelal toegepast binnen de economische sector, waar Vilfredo zelf ook werkzaam in was. Toch kunnen we dit principe ook goed betrekken bij online marketing. In de praktijk kan het een fijn handvat vormen om analyses te maken en relatief eenvoudig impactvolle veranderingen door te voeren. Laten we eens kijken naar enkele relevante voorbeelden:

Pareto Principe in online marketing

80% van je sitebezoeken vloeien voort uit 20% van je zoekwoorden

Om meteen maar een mooie link te maken met SEO, een interessante eerste toepassing van het principe. Analyseer je siteverkeer en je gebruikte zoekwoorden en je zult zien dat het grootste deel van je bezoekers bij jou terecht komt door een klein groepje zoekwoorden. Dit zijn de echte knallers, degenen die ervoor zorgen dat men vaak op jouw website uitkomt. Speel hier slim op in: zorg ervoor dat je veel sterke en relevante content op je site hebt staan die aansluit bij deze zoekwoorden. Gebruikers die vinden waar ze naar zochten zijn blije gebruikers, en goed voor de conversie.

80% van je inkomsten zijn afkomstig van 20% van je klantenbestand

Een veel voorkomende waarneming van het Pareto Principe. Kijk eens of dit waar is voor jouw business en speel daar op in. Zorg ervoor dat je deze trouwe klanten blijft pleasen en tevreden houdt. Ze zijn namelijk verantwoordelijk voor het grootste deel van je inkomsten. Tegelijkertijd is het van belang om meer klanten te vinden die vergelijkbaar zijn met deze klantengroep. Onderzoek hoe deze doelgroep er zoal uitziet, en zorg ervoor dat je marketing en promotie gericht is op dit type klanten.

80% van je online sales zijn te linken aan 20% van je producten/diensten

Veel online bedrijven hebben in hun aanbod enkele producten of diensten zitten die zeer populair en/of gewaardeerd worden. Bij deze bedrijven valt in de praktijk dan ook op te merken dat 80% van de verkopen voortvloeit uit 20% van het aanbod aan producten en diensten. Zorg ervoor dat die succesvolle diensten en producten sterk opvallen. Deze bestsellers verdienen een spotlight, om zo de verkopen nog meer te stimuleren.

80% van de klachten is afkomstig van 20% van de klanten

Naast alle positieve benuttingen van het Pareto Principe geldt het soms ook voor de minder leuke kanten. Misschien is het wel herkenbaar: hoe goed je ook je best doet, er is altijd dat kleine clubje vaste klanten die altijd wat te klagen heeft. Het zijn de mensen waarbij je stiekem al een zucht slaakt als ze binnen komen lopen, of wanneer je weer eens hun telefoonnummer op je display ziet staan. Sommige veelvoorkomende klachten kan je uiteraard aan gaan pakken, om te voorkomen dat ze opnieuw op blijven duiken. Daarnaast kan je je klantenservice/helpdesk personeel voorzien van zo duidelijk mogelijke instructies om deze klachtenprocedures zo goed mogelijk af te handelen.

80% van de voorbeelden worden genoemd in 20% van de artikelen

Er zijn nog veel meer relevante marketingvoorbeelden te noemen van het Pareto Principe. Ze komen ongeveer wel op hetzelfde neer als de voorbeelden die we hierboven uitschreven. We noemen er nog een paar:

  • 80% van je marketing leads komen voort uit 20% van je gedeelde content
  • 80% van de sociale media interactie vloeit voort uit 20% van je posts
  • 80% van je conversie is afkomstig van 20% van je pagina’s

Handvat, geen gouden regel

Natuurlijk is het Pareto Principe niet altijd dé ideale oplossing. Sommige bedrijven zijn zich blindelings gaan focussen op het benutten van het principe, zonder verder na te denken en data te analyseren. Dat het principe vaak geldt, betekent niet dat het altijd een magische uitwerking heeft. Er zijn genoeg situaties te bedenken waarin het kijken naar andere statistieken en het inspelen op kleinere kansen juist positief uit kan pakken. Het blijft kwestie om het hoofd erbij te houden en realistisch te blijven. Hou het Pareto principe in het achterhoofd, pas het toe als het relevant is, en wie weet boek je grote vooruitgang zonder enorm veel om te hoeven gooien in je bedrijfsvoering.

De kracht van video-advertenties: Een zonninge toekomst

Video is een medium die al bestaat zolang we ons kunnen heugen. Het zal dan ook niet direct als wereldschokkend nieuws overkomen als we vertellen dat dit vandaag de dag nog steeds een belangrijk middel is om mee te adverteren. Toch willen we het belang van video in dit artikel nog eens extra belichten. Zeker online beginnen video-advertenties namelijk de boventoon te voeren. Waar komt deze dominantie over statische advertenties vandaan en waarom is het verstandig om snel de kansen van video-advertenties te gaan benutten?

Video killed the radio star

Video is niet voor niets zo’n langdurig succes toebedeeld. Het medium is in staat om grote verhalen in beknopte uitingen samen te vatten. Een beeld zegt meer dan duizend woorden en dit aspect zorgt voor een bepaalde aangename laagdrempeligheid. Men hoeft geen lange lappen tekst te lezen om te begrijpen waar het over gaat; één kort shot of sterke scène en je publiek weet meteen waar het over gaat.

Video zorgt daarbij door de combinatie van beeld en geluid voor een hoge mate van betrokkenheid. Emoties komen sterk over, de setting en sfeer worden meteen duidelijk, je publiek is snel ingepakt. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat wervende video-advertenties een hoge mate van conversie bereiken. Door de betrokkenheid bij een pakkende campagne gaat de doelgroep veel sneller over tot actie dan bij advertenties die alleen tekst of visuele elementen bevatten.

Een zonnige toekomst

De toekomst voor online video-advertenties ziet er rooskleurig uit. We zien een stijging voor dit type advertenties die indrukwekkend en bovendien erg logisch is. Online videocontent is namelijk een booming business, en met de toename in video’s groeit ook het aantal video-advertenties. Youtube claimt dat dagelijks honderden miljoenen (!) aan content wordt bekeken. Daarnaast geven ze aan dat Youtube, alleen al op mobiel meer 18-34 en 18-49 jarigen bereikt dan elk kabelnetwerk in de Verenigde Staten. Met zo’n enorm publiek is het vanzelfsprekend erg interessant om video-advertenties weer te geven, die kijkers zien voordat ze de door hun gewenste content kunnen bekijken.

Het mobiele aspect dat Youtube daarbij benoemt is ook van belang voor de toekomst van de video-advertenties. Meer dan de helft van de views op het medium is afkomstig van mobiel gebruik. Dit is weer af te leiden aan de constant verbeterende omstandigheden voor mobiel gebruik. Videocontent is al meer geoptimaliseerd voor mobiele kijkers, grotere databundels worden al goedkoper en WIFI op allerlei locaties vrij beschikbaar.

Google als grote baanbreker?

Het verbeteren van het klimaat voor video-advertenties is een proces dat al langer gaande is. Snapchat stimuleert bedrijven om het platform te benutten, Facebook maakt het tonen van wervende videocontent makkelijk door autoplay mogelijkheden. Maar de partij die echt een grote doorbraak kan veroorzaken is Google. Hier experimenteren ze al mee, met interessante tests om video-advertenties te tonen in de zoekresultaten. Eenvoudig aan te klikken, tussen of onder de overige advertenties. De dag dat deze implementatie doorgevoerd wordt zal geheid tot een ware explosie aan promotievideo’s leiden.

Video-advertenties zitten duidelijk in de lift. Voor jou als ondernemer is het daarom de uitgelezen kans om op dit gebied stappen te maken. Aanvankelijk zijn videoproducties prijzig, maar zodra je een stevige basis gelegd hebt, zal je merken hoe groot de impact is. Met alle optimalisaties die grote spelers hebben doorgevoerd heeft videocontent ruim baan om sterk te groeien. Daarom zijn we nu op een mooi moment aanbeland om slimme keuzes te maken op dit gebied. Overweeg eens hoe video-advertenties jouw promotie kunnen versterken en aanvullen, en zorg ervoor dat je op tijd inhaakt bij dit medium. Want video is een blijvertje, en wordt succesvoller dan ooit.

 

Waarom App indexing belangrijk is voor je online vindbaarheid

aso

Inspelen op mobiele gebruikers is belangrijker dan ooit. We bespraken al hoe je je sites schaalbaar kan maken voor mobiele apparaten door middel van responsive design en hoe je websites razendsnel kan laten laden dankzij Accelerated Mobile Pages, oftewel AMP. Nu is er nog een belangrijke reden die we tot nog toe niet aangekaart hebben: app indexing. In dit artikel bespreken we wat het inhoudt en waarom het je zou kunnen helpen in je SEO strategie.

Wat is app indexing?

Zoekmachines gebruiken bots genaamd crawlers om het web af te struinen en de inhoud van pagina’s te indexeren. In het verleden werden alleen webpagina’s geïndexeerd, maar tegenwoordig is dat verder uitgebreid, met de zogenaamde app indexing. Dat houdt in dat zoekmachines als Google en Bing nu ook in staat zijn om informatie in kaart te brengen die zich in apps bevindt. Als je nu zoekt naar bepaalde informatie bestaat de kans dat je ook resultaten vindt uit apps.

Aanvankelijk vonden zoekmachinegebruikers alleen resultaten van apps die zich al op hun telefoon bevonden. Een goede start natuurlijk, maar het is nog interessanter geworden: vandaag de dag kunnen zij zelfs resultaten vinden van apps die ze nog niet geïnstalleerd hebben. Ze krijgen dan de mogelijkheid om met één klik op de knop de app te installeren en doorverwezen te worden naar de gezochte info.

app indexing

Hoe kan app indexing je helpen?

En dat is waar het voor jouw bedrijf interessant kan gaan worden. Zoekmachines helpen met de app indexing mee om ervoor te zorgen dat jouw app op een hele andere, eenvoudige manier in de spotlight kan komen. Niet langer hoeven gebruikers specifiek te zoeken naar jouw app in de app store, het kan al genoeg zijn als ze informatie zoeken in een zoekmachine die in jouw app te vinden is. Zo kan je ineens een hele nieuwe markt aanboren die je niet hebt kunnen bereiken via de traditionele route. Zelfs als je even niet bezig bent om je app te promoten kan je nog nieuwe gebruikers verwerven, die je gevonden hebben dankzij een zoekopdracht.

Bijkomend voordeel: je app is altijd geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Op het moment dat mobiele zoekmachinegebruikers eindigen bij je app, ben je ervan gegarandeerd dat dit een soepele zoekervaring oplevert. Mits je app natuurlijk degelijk in elkaar steekt.

Aan de slag

Heeft je bedrijf een handige app op de markt, of gaat die er binnenkort komen? Dan is dit een mooie gelegenheid om ervoor te zorgen dat jouw site en app de indexing ondersteunt. Dit doe je door duidelijk aan te geven welke content tussen je app en website gelinkt zijn en door de crawlers van zoekmachines toegang te geven tot je app content. Een stap-voor-stap handleiding is beschikbaar gesteld door Google om je te helpen bij het codeerwerk.

Scoren op social media: De grootste do’s and dont’s

snapchat 2480959 1280

Vaardig omgaan met de mogelijkheden en valkuilen van social media is een vak apart. Communicatie verloopt razendsnel en timing is essentieel. Om nog maar te zwijgen over het spanningsveld dat ontstaat door de interactiemogelijkheden met je doelgroep. Ga je die interactie goed aan, dan eten ze uit je hand en gaat je goede service zo ‘viral’. Sla je de plank mis, dan nagelen diezelfde fans je met liefde en plezier aan de publieke schandpaal.

Een spannend medium dus, social media. Dan maar wegblijven van deze platforms? Dat is niet nodig. Sterker nog, het zou zelfs zonde zijn. Wij helpen je op weg met de belangrijkste do’s en dont’s:

Inhoud/content

Do: Plaats afwisselende en relevante posts voor je doelgroep

De doelgroep die je volgt op social media kan ontzettend divers zijn. Ze volgen je voor wisselende redenen en zullen dan ook graag verschillende zaken willen zien. De ene volger ziet graag aankondigingen van kortingen, of like/share/win-acties. De ander ziet veel liever informatieve artikelen, of juist weer leuke (en relevante) foto’s en video’s. Bedenk wie zich er allemaal onder je publiek bevinden en zorg voor afwisseling in je posts. Zo is er voor ieder wat wils.

Don’t: Eenzijdige posts blijven plaatsen

Plaats je vaak gelijksoortige berichten, dan kan een deel van je publiek afhaken. Ze zien te weinig afwisseling en content die hen aanspreekt en besluiten te ontvolgen. En dat is zonde natuurlijk.

 

Verkopen

Do: Laat je dienst/product op leuke en originele manieren zien en terugkomen

Door op een luchtige manier je product of dienst te tonen in woord en beeld houd je de aandacht vast. Bedenk dat volgers en bezoekers van je pagina al een interesse in jouw bedrijf en producten hebben. Ze vinden het leuk om herkenbare, grappige of originele content te zien die te maken heeft met jouw product. Door op dit gegeven in te spelen kan je leuke reacties en interactie creëren.

Don’t: Oversellen

Op het moment dat men besluit je te volgen, heb je in feite al een soort verkoop rond. Natuurlijk betekent het niet dat je niet door mag gaan met promoten, maar pas op dat je het niet overdrijft. Voor veel bedrijven is overselling een grote valkuil op social media. Te veel wervende berichten achter elkaar vermoeien je volgers. Ze krijgen immers al genoeg reclameuitingen om de oren in het dagelijkse leven.

 

Interactie/Zenden

Do: Interactie aangaan

Het prachtige aspect van social media is de mate van interactie die ermee te behalen valt. Door open content te plaatsen waar kijkers makkelijk op kunnen reageren creëer je mooie engagement. Start een campagne waarin je je doelgroep vraagt zelf op een laagdrempelige manier bij te dragen qua content. Geef ruimte om de dialoog aan te kunnen gaan en reageer op posts van bezoekers. Door helder en eerlijk te communiceren en een vleugje humor in de mix te gooien kunnen hierbij hele sterke resultaten behaald worden. Ook dat is wel een kunst op zich; een sterke social media specialist in je team kan daarbij echt het verschil maken.

Don’t: Eenrichtingsverkeer blijven aanhouden

Social media is in essentie bedoeld om te delen en reageren op elkaar. Het is dan ook zonde als je dit niet benut en eenrichtingsverkeer blijft aanhouden. Voor enkele concepten werkt die opzet misschien, maar dat is dan ook echt de uitzondering op de regel. Interactie is de sleutel tot succes!

 

Timing

Do: De juiste timing voor posten opzoeken en benutten

Voor de diverse social media platforms bestaan allemaal optimale postmomenten. De platformen hebben vaak op specifieke tijden op de dag een piekgebruik, waar je slim gebruik van kan maken om zoveel mogelijk volgers te bereiken. Uiteraard kan je hiermee ook experimenteren, aangezien het per business kan verschillen wanneer je doelgroep online is. We schreven al over de ideale posttijden in deze blog.

Don’t: Posten op de luwe gebruiksmomenten

Het is daarentegen erg zonde als je juist post op momenten dat je volgers niet online zijn. ’s Avonds laat of heel vroeg in de ochtend zijn daarbij momenten die je doorgaans beter kan vermijden. Het is natuurlijk onwijs zonde als je veel aandacht aan een post hebt besteed, als deze vervolgens nauwelijks gezien wordt.

 

Posten

Do: Regelmatig blijven posten

Het is goed om met een redelijk constante flow te blijven posten voor je bedrijf. Het laat zien dat je actief blijft en je zorgt ervoor dat je regelmatig onder de aandacht komt bij je doelgroep. Het is verstandig om hiervoor een social media kalender voor te maken. Bedenk vooraf wat je zoal wilt gaan delen over een tijdsperiode van een maand of jaar, en zorg ervoor dat deze inhoud mooi verspreid wordt over de kalender.

Don’t: Overmatig posten, te weinig posten

Let wel op dat je niet te vaak aan het posten gaat. Als de posts maar blijven komen raken volgers eerder geïrriteerd dan geïnspireerd, wat het tegenovergesteld oplevert van wat je beoogd had. Net als overselling is ‘overposting’ niet aan te raden. Het tegenovergestelde, te weinig posten is ook weer zonde. Infrequente posts en updates wekken de indruk dat je weinig actief bent of zelfs stil staat. Het wekt in ieder geval niet de indruk dat je een bruisende zaak leidt. ‘Stilstand is achteruitgang’ is een bekende uitspraak die hier van toepassing is.