Inspiratieloos voor schrijven van blogs?

grafische design trends scaled

Bloggen is pas effectief als er regelmatig gepost wordt, waardoor het aantal lezers blijft groeien en jouw blogs onder de aandacht blijven. Toch is het voor veel mensen moeilijk om wekelijks inspiratie te hebben voor het schrijven van een blog. Voor je begint met bloggen, is het wel belangrijk om helder te hebben waarom je gaat bloggen. Is dit omdat je het leuk vindt, jouw netwerk wilt vergroten of juist naamsbekendheid maken?

Daarnaast is het belangrijk om je blogs af te stemmen op je doel en met name welke personen je graag wilt bereiken met je blogs. Wanneer je deze zaken helder hebt, kan er middels de volgende zaken inspiratie gehaald worden:

  • Doe eens onderzoek via Google Analytics. Waar wordt jij op gevonden? Zoek dit uit en schrijf hier een blog over.
  • Het maken van een lijstje of how-to doen het altijd goed bij lezers. Dit kan zowel zakelijk als privé zijn. Voor ieder onderwerp interesseert zich weer een andere doelgroep. Bedenk je van tevoren welke doelgroep je wilt bereiken met je blogs.
  • Social media kanaal Pinterest blijft een geweldig platform om inspiratie op te doen. Bekijk eens verschillende mood boards en zoek waar je interesses liggen om over te bloggen

Pinterest

  • Lees eens andere blogs. Dit kan een blog over bloggen zijn, marketing, lifestyle etc. Bij het lezen van deze blogs schieten je vaak bepaalde gedachten door je hoofd, die je wellicht kan gebruiken voor jouw eigen blogs.
  • Schrijf een blog over een evenement, film, boek, spel of magazine.
  • Laat je inspireren door het nieuws om je heen en schrijf hier je mening over. Aangezien het zo actueel is, is het voor veel mensen interessant om te lezen.
  • Publiceer een interview dat je hebt gehad met een interessant persoon.
  • Heb je niks met schrijven? Dan is wellicht vloggen een idee om toe te passen!

Hoe kom jij aan inspiratie? Kun je je vinden in de bovenstaande punten of heb je nog verdere aandachtspunten voor een (nieuwe) blogger?

Is witruimte verspilde ruimte?

Tijdens een opleiding tot grafisch ontwerper gaat vaak een van de eerste lessen over het gebruik van witruimte in je ontwerpen. Stap je hierna als ontwerper het werkveld in dan krijg je vaak te horen dat klanten dit verspilde ruimte vinden. Dit soort ruimte zou je immers in kunnen vullen met informatie! Maar waarom is het juist zo belangrijk om gebruik te maken van deze witruimte?

Een van de belangrijkste punten is dat witruimte rust voor het oog creëert. Zodra je naar een ontwerp kijkt waar voldoende witruimte is kun je er rustig naar kijken en kan de informatie beter tot je komen. Daarbij is dit niet alleen van invloed op ontwerpen, maar ook op tekst. Zodra er meer witruimte tussen de regels zit, krijgt je oog meer rust en kun je gemakkelijker een stuk tekst lezen. Uit een eerder onderzoek is daarbij gebleken dat het begrijpend lezen verhoogt met 20% zodra er meer witruimte is rondom de tekst.

white-space-3

In deze afbeelding zie je twee dezelfde soort voorbeeldteksten. Links heeft meer witruimte dan rechts en is hierdoor prettiger om te lezen.

Je zou het kunnen vergelijken tussen het kijken naar een grote drukke stad, en het kijken naar een rustig dorp. In een grote stad weet je niet waar je moet kijken en krijg je ontzettend veel indrukken van allerlei elementen terwijl je in een dorp rustig rond kan kijken.

Naast dat het prettig is voor het oog, kun je met witruimte ook de belangrijke elementen beter uitlichten. Witruimte is hiermee een krachtige manier om de gebruiker naar een bepaald element of punt van je ontwerp te sturen. Vaak wordt gedacht dat je elementen groter moet maken om onder de aandacht te brengen, alleen is het net zo effectief om een element te laten ademen door voldoende ruimte om het element.

Witruimte kan daarnaast ook een bepaalde uitstraling meegeven. Vaak is deze uitstraling professioneel en soms ook luxueus. Als je bijvoorbeeld bij een duur restaurant gaat eten, krijg je vaak ook een groot bord met kleine porties waarbij veel witruimte is gebruikt. Een ander voorbeeld is Apple. Apple maakt namelijk op haar website erg veel gebruik van witruimte wat direct een luxueuze uitstraling meegeeft.

ipad-air-2-1024x396

Als laatste zorgt genoeg open ruimte in een design voor eigen invulling van de gebruiker. Mensen kunnen bepaalde zaken zelf invullen en kunnen hun creatieve gedachtes erop loslaten. Dit zorgt voor een sterkere emotionele feedback van de gebruiker. De gebruiker krijgt namelijk ruimte om zelf na te denken en niet alles is al ingevuld. De gebruiker gaat hierdoor meer nadenken over het ontwerp en hierdoor zal het langer blijven in zijn gedachte blijven spelen.

Uit deze punten kunnen we concluderen dat witruimte eigenlijk helemaal geen verspilde ruimte is en dat het voor een juiste emotie en/of functionaliteit kan zorgen. Gebruikers zullen je ontwerpen beter begrijpen en je kan als ontwerper de juiste elementen uitlichten die belangrijk zijn. We hoeven niet alle ruimte op een pagina te vullen met content. Ik denk juist dat het belangrijk is om de aandacht en emotie te creëren bij de gebruiker zodat deze geïnteresseerd is om verder te kijken en er over na te denken. Zodra je dit effect bereikt, zal je witruimte totaal geen verspilde ruimte zijn.