Bounce rates en exit rates: Wat vertellen ze je?

 In Marketing, SEA, SEO

Als je regelmatig gefascineerd staart naar je statistieken in Google Analytics ben je de termen ongetwijfeld tegengekomen: de bounce rate en exit rate. Maar wat zeggen deze statistieken over het bezoekgedrag? Wanneer is een bounce- of exitpercentage goed of slecht? En wat veroorzaakt dan weer die hoge of lage percentages? In deze blog duiken we in de abstracte wereld van bounce rates en exit rates, om het eens goed op te helderen.

Allereerst is van belang om te benoemen wat beide termen inhouden. De bounce rate geeft aan dat bezoekers slechts één van je pagina’s op je website bezocht hebben, om direct daarna de site te verlaten. Er is niet doorgeklikt naar andere content, er vond geen noemenswaardige interactie plaats. De exit rate geeft aan hoeveel bezoekers afhaakten op de vertoonde pagina, maar hierbij gaat het om bezoekers die al wel andere pagina’s van je site bezocht hebben. Of ze daarvoor nou 1 of 10 pagina’s bekeken hebben, maakt daarbij niet uit.

Goede rates, slechte rates

Wat velen zich uiteraard afvragen is wat nou goede of slechte percentages zijn voor de bounce rates / exit rates. Het antwoord hierop is niet zo eenvoudig te geven. Er zijn namelijk geen eerlijke vaste percentages te benoemen. Dit verschilt sterk per industrie en ligt ook enorm aan de specifieke situaties en omstandigheden die voor elke pagina bestaan. Een algemeen percentage voor de bounce rate die door diverse partijen genoemd wordt is 35%. Maar een hogere bounce rate dan dat hoeft lang niet altijd slecht te zijn. Veel belangrijker is de context waarin je de bounce rate en exit rate moet plaatsen.

Bounce rates & exit rates in context plaatsen

Er zijn diverse belangrijke aspecten te benoemen die impact op de bounce rate hebben en jou veel meer kunnen vertellen over de hoogte van de bounce rate. Laten we enkele voorbeelden en zaken bekijken voor de bounce rate die wat nuance brengen:

  • Bezoekers vinden je pagina direct via de zoekmachine, landen meteen op de pagina die zij nodig hebben en gaan tevreden weg. Dit levert een hoge bounce rate op, maar ze hebben wel gevonden wat ze zochten. Wat het dus niet per se een negatieve zaak maakt.
  • Bezoekers vinden een link naar een samenwerkingspartner op je homepage, klikken erop en verlaten zo jouw pagina. Dit kan ook een gewenst eindresultaat zijn, die toch een hogere bounce rate oplevert.
  • Heeft de landingspagina een hoge bounce rate, dan gaat er mogelijk wat mis. Bezoekers weten mogelijk niet te vinden wat ze bij je zoeken, of raken verward door de navigatiestructuur. Een hoge bouncerate op bijvoorbeeld een blogpagina hoeft niet slecht te zijn. De bezoeker heeft direct gevonden wat hij wilde lezen, leest je artikel en verlaat je site. Natuurlijk is het mooi als hij daarna ook andere pagina’s bezoekt, maar het hoeft niet direct te betekenen dat je je doel niet bereikt hebt.
  • Bedenk dat de bounce rate niet aangeeft hoe lang een bezoeker op de pagina heeft doorgebracht. Stel, je bezoeker vindt alle informatie die hij zocht op de pagina en heeft deze uitgebreid doorgelezen. Vervolgens volgt een handeling waar de bezoeker de pagina niet meer bij nodig heeft. De bounce rate zou je laten denken dat de bezoeker de pagina vond en onmiddellijk weg ging. Ontevreden, niet gevonden wat hij zocht. Maar niets is minder waar, de gebruiker heeft in werkelijkheid een mooie tijd doorgebracht op je site en precies gevonden wat hij zocht.

Ook voor de exit rates kunnen we interessante randzaken benoemen:

  • Stel, de bezoeker vindt je website en navigeert vanaf de homepage naar de contactpagina. Hier vindt hij je e-mailadres of telefoonnummer en neemt contact met je op. Het contact verloopt succesvol en de gebruiker is ermee geholpen, en sluit daarom de pagina. Missie geslaagd, maar de exit rate is wel omhooggegaan.
  • Heeft je navigatiepagina een hoge exit rate, dan zit er misschien iets niet goed in de navigatiestructuur. Gebruikers vinden mogelijk niet wat ze willen en haken af. Zonde natuurlijk, dus goed om naar te kijken.
  • Heb je een webshop, dan zijn exit rates in het aanschafproces ook erg interessant. Is de exit rate na het plaatsen van items in de winkelwagen hoog, dan kan dat aan diverse factoren liggen en hoeft design niet per se een issue te zijn. Bezoekers hebben mogelijk nog wat nadenktijd nodig, wachten tot ze over de juiste financiële middelen beschikken (het ‘windowshoppen’ is dan nog puur voorpret). Maar zie je dat de exit rate later in het proces erg hoog ligt, bijvoorbeeld bij het afrekenen of afronden, dan zit daar mogelijk iets niet goed. Misschien kunnen ze niet de gewenste betaalmethode selecteren, of vinden ze niet de optie om de bestelling af te ronden. In dat geval is het van belang om hier goed naar te kijken en zo nodig veranderingen te maken.

Zoals je ziet aan de genoemde voorbeelden kan je gewoonweg niet zomaar een percentage tot goed of slecht bestempelen. De context van het percentage is enorm belangrijk. Er zijn simpelweg zo veel omstandigheden en factoren te bedenken die van impact kunnen zijn. Daarom is het van belang om te kijken naar het doel van de pagina en rekening te houden met de doelen van je gebruikers. Alleen jij kan zo besluiten of de bounce rate en exit rate normaal/acceptabel of opmerkelijk is. Wij wachten in ieder geval met smart af om te zien hoe hoog de rates voor dit artikel zullen zijn, zodat we onze eigen analyses erop los kunnen laten.

 

 

Recent Posts

Laat een reactie achter