Breadcrumbs: Volg het spoor naar SEO succes en gebruiksgemak3 min. leestijd

Nee, we hebben het hier niet over de kruimels die zich steevast onderin je broodrooster blijven verzamelen, of de stukjes die je liefdevol naar de eendjes gooit bij de lokale vijver. De zogenaamde breadcrumbs (in het Nederlands ‘Broodkruimelspoor’) verwijzen naar het afgelegde navigatiespoor van de gebruiker. Door dit spoor zichtbaar te tonen bovenin de pagina help je je gebruikers met hun oriëntatie en navigatie op je website. Dat de breadcrumbs ook nog eens gunstig zijn voor je SEO is natuurlijk helemaal mooi meegenomen.

De benaming is niet zo maar uit de lucht geplukt: ‘breadcrumbs’ verwijst naar de broodkruimels die Hans en Grietje achterlieten op hun reis, om zo de weg naar huis te kunnen terugvinden. Vervang het grote overweldigende bos uit het sprookje door de digitale bos aan informatie waar je sitebezoekers zich doorheen moeten waden, en je begrijpt meteen de behoefte om overzicht te creëren.

Gebruiksgemak

De breadcrumbs bieden een prettig houvast voor je bezoekers. Ze zien in één oogopslag de route die ze afgelegd hebben om bij de huidige pagina te komen, en begrijpen beter hoe je sitestructuur opgebouwd is. Bedenk daarbij ook dat lang niet alle bezoekers gestart zijn op je hoofdpagina. Veel zoekmachinegebruikers zijn direct geland op een specifieke pagina, en hebben geen idee van de verdere inhoud van je website. De breadcrumbs geven ze inzicht in wat je zoal te bieden hebt, en zorgt ervoor dat ze langer op jouw website blijven. Het nodigt uit om verder te neuzen in de verschillende categorieën en subcategorieën en voorkomt dat ze je site verlaten om ergens anders te zoeken naar deze informatie.

Daarnaast helpt het ook om bezoekers die ‘verdwaald’ zijn sneller weer op het juiste pad te helpen. Zoals we al beschreven in ons artikel over logopositionering en de impact op navigatie hebben gebruikers baat bij een duidelijke optie om terug te keren naar de homepage. Instinctief gaan we maar terug naar start als we de weg kwijt zijn, om vanuit daar weer verder te zoeken. Door middel van breadcrumbs kan je het je sitebezoekers nog een stuk makkelijker maken. Ze hoeven niet meer helemaal terug naar af als ze het even niet meer weten, doordat ze naar elke stap in hun navigatiespoor kunnen terugspringen. Het zorgt voor een betere flow en een hogere gebruiksvriendelijkheid. En dat komt natuurlijk weer ten goede van andere zaken als je conversie.

SEO voordeel

Minstens even belangrijk en interessant is het voordeel voor je SEO. Google vindt het namelijk belangrijk dat ze inzicht hebben in de structuur en opbouw van jouw pagina’s. Een duidelijke indeling met categorieën en onderdelen, waarbij je ook nog eens aanduidt hoe deze zich tot elkaar verhouden, is een dikke plus in de ogen van Google. De breadcrumbs laten precies zien waar een pagina zich bevindt en waar deze onder valt, en zijn daardoor een waardevolle toevoeging aan je website. Daarnaast doen je breadcrumbs tegelijkertijd dienst als een stukje linkbuilding. Het zijn namelijk stuk voor stuk interne links naar andere relevante pagina’s op jouw website. Ook dat is weer een zaak die gewaardeerd wordt door de grote zoekmachines.

Al met al kan je bijna niet fout gaan met de implementatie van breadcrumbs. Het element zelf neemt nauwelijks ruimte in beslag op je pagina en veel CMS’en bieden opties voor automatisch opgebouwde breadcrumbs. Je helpt je gebruikers om het overzicht te bewaren en eenvoudiger te kunnen navigeren op je website én het is gunstig voor je SEO. En als Google je spoor eenmaal gevonden heeft, zit jij klaar in je snoephuisje, met een kookpot vol conversies.

Laat een reactie achter