Clickbait: Het dieptepunt in de strijd om views3 min. leestijd

“Deze man kocht een huis: Wat hij vervolgens in de kelder tegen kwam zul je nooit geloven!”. Klinkt spannend! Wat zou het kunnen zijn? Een geheime ruimte, goed verstopt achter een mysterieus luik? Een oud broodtrommeltje, vol met oorlogsmedailles? De titel van het artikel geef niks prijs, dus je hebt geen keus. Als je je nieuwsgierigheid wilt stillen, zal je erop moeten klikken. Je opent het artikel, moet eerst door meerdere slideshows klikken om bij de conclusie te komen, en wat blijkt: Hij vond een euro terug, die hij eerder tijdens de bezichtiging was kwijtgeraakt.

Een enorme anticlimax dus, en de site waar het op staat heeft er weer meerdere views en clicks bij. Dergelijke misleidende titels en/of afbeeldingen die doorlinken naar artikelen noemen we clickbait. De bezoeker wordt met opzettelijk vage titels en prikkelende afbeeldingen gestimuleerd om verder te kijken, zijn nieuwsgierigheid te bevredigen. De kwaliteit van de achterliggende content komt daarbij maar op de laatste plaats. Als ze maar verkeer genereren en daarmee inkomsten. Want de pagina’s waar je op landt na je click zitten meestal bomvol advertising.

Clickbait-Image

Wat in deze alinea’s staat, zal u shockeren!

Je kunt clickbait vandaag de dag overal tegenkomen, maar het is voornamelijk ‘goed’ vertegenwoordigd op platformen als Facebook en Youtube, kanalen waarbij makkelijk de grote massa bereikt kan worden. Men zoekt naar afleiding op deze kanalen, prikkelende titels leiden daarop dan ook eenvoudig tot een click. De uiteindelijke content valt bijna altijd tegen, maar dankzij de clickbait titel ben je er toch bij belandt. En dat is weer interessant voor alle adverteerders op die pagina.

Als schrijver probeer je altijd te zorgen voor interessante en relevante content. Je wilt je lezer van begin tot eind boeien en ervoor zorgen dat hij/zij met een tevreden gevoel afsluit na het lezen van je artikel. Een belangrijk aspect van je publiek engageren is daarbij het verzinnen van een pakkende titel, wat altijd lastig blijft. Maar het geeft voldoening zodra je na pittig brainstormen iets te pakken hebt wat werkt. Daarom voelt clickbait ook zo onwijs smerig aan. Alle clickbait titels zijn geschreven volgens een zelfde format. De auteur heeft met minimale moeite een opzettelijk misleidende en vage titel gemaakt, die sensatie schreeuwt. De uiteindelijke content? Die heeft hij waarschijnlijk geschreven terwijl hij ondertussen Candy Crush zat te spelen op het toilet. Kwaliteit is toch niet zo belangrijk, als er maar geklikt wordt toch?

Wow! Wat er dan gebeurt, zal iedereen verbazen!

Gelukkig is er licht aan de horizon. Het platform waarop de grootste boosdoeners zitten, Facebook, is begonnen met het aanpakken van clickbait. Dit doen ze aan de hand van meerdere aspecten. Zo kijken ze hoe lang bezoekers op de site blijven nadat het artikel aangeklikt is. Is deze bezoeksduur minimaal, dan is de kans groot dat het om clickbait ging. Daarnaast vergelijkt Facebook ook het aantal clicks met de hoeveelheid reacties en likes. Is er ontzettend veel geklikt op het artikel maar is het weinig geliked, dan zal de content waarschijnlijk niet de moeite waard zijn en betreft het clickbait. Vervolgens worden deze artikelen minder vaak in newsfeeds getoond, zodat de kwalitatieve content hopelijk weer vaker zegeviert.

Betekent dat dat clickbait snel verdwijnt? Voorlopig niet waarschijnlijk. Het blijft zich als een hardnekkige ziekte verspreiden, waar de ene partij de grond in gedrukt wordt, springt de volgende al weer naar voren, op zoek naar makkelijke inkomsten. Gelukkig zijn het niet alleen de gebruikers die zich eraan storen. De grote platformen als Facebook zijn er ook op gericht om kwalitatieve en interessante content te tonen aan gebruikers, aangezien dat de drijfveer is die ze bij het platform houdt. Nu het door o.a. Facebook aangepakt wordt, loont het al stukken minder om dergelijke treurige content te verspreiden. En dat zorgt ervoor dat gepassioneerde schrijvers zoals ik weer een stukje beter kunnen slapen.

Laat een reactie achter