Conversie: Dé maatstaf voor online succes3 min. leestijd

Wat is het, hoe meet je het en tips

Conversie klinkt misschien als een stoffige marketingterm, maar wat betekent het begrip nou echt voor jou als online ondernemer? Hoe meet je het, en wat kan je veranderen aan de opmaak en inhoud van je website om deze te verhogen? In deze blog duiken we in de wereld van conversie en leggen uit waarom juist dit aspect zo enorm belangrijk is voor jouw online succes.

Stel, je hebt een mooie website opgebouwd en je bezoekersaantallen nemen flink toe. Goed nieuws toch? Niet direct, veel belangrijker is namelijk hoeveel van deze bezoekers ook daadwerkelijk betekenisvolle handelingen uitvoeren op jouw site. Deze handelingen noemen we conversies en kunnen in de online wereld van alles omvatten. Het meest voor de hand liggende voorbeeld is de aanschaf van jouw product of dienst door de bezoeker. Maar ook het aanvragen van een offerte, het aanmelden voor je nieuwsbrief of het invullen van het contactformulier kan beschouwd worden als een conversie.

Op het moment dat je bezoekersaantallen stijgen, maar je conversies gelijk blijven of nauwelijks vooruitgang boeken, gaat er iets mis. De bezoekers weten je website te vinden, maar vinden blijkbaar niet wat ze zoeken en haken af. Dit kan je goed voorkomen. Hoe, dat bespreken we verderop; eerst werpen we een blik naar de manier waarop je kunt meten hoe je ervoor staat.

Meten is weten

Met behulp van analyseprogramma’s als Google Analytics kan je naast het aantal bezoeken ook eenvoudig conversies bijhouden. Welke statistieken voor jouw business belangrijk zijn kan je zelf het beste bedenken. Je richt je bijvoorbeeld op het aantal verkopen, of wil onderzoeken hoeveel bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief, omdat e-mailcontact je de meeste transacties oplevert. Deze acties van bezoekers kan je meten door een stuk code te plaatsen op je pagina die deze gegevens registreert. Hierbij is de positionering van deze code van belang: Stel je wil meten hoeveel mensen het contactformulier ingevuld hebben. Dan plaats je de trigger die dit registreert op de bevestigingspagina. Deze pagina krijgen bezoekers pas te zien als ze het formulier afgerond hebben. Op die manier worden volwaardige interacties geregistreerd, die je naast de bezoekersaantallen kunt leggen.

conversies-falqon

Kwaliteit leidt tot kwantiteit

Maar hoe kan je ervoor zorgen dat je conversies stijgen? Het kernbegrip is kwaliteit. Zorg ervoor dat gebruikers op jouw pagina vinden waar ze naar op zoek zijn. Schrijf heldere teksten met relevante informatie. Besteed er aandacht aan dat je content goed gevonden wordt door zoekmachines (SEO) en zorg ervoor dat wat je belooft aan bezoekers ook terug te vinden is op je pagina. Op die manier voorkom je dat bezoekers je website vinden en afhaken omdat het niet aansluit op hun behoeften en verwachtingen.

Daarnaast is het verstandig om duidelijke call to actions in te bouwen, elementen die gebruikers activeren om een actie uit te voeren. Wil je dat ze zich aanmelden voor je nieuwsbrief, zorg dan dat er een grote duidelijke knop op je landingspagina staat. Streef je naar verkopen, zorg dan dat de optie tot aanschaf makkelijk vindbaar is en in het oog springt.

Ook niet onbelangrijk: Zorg dat je website strak en gestroomlijnd is. Bezoekers hebben een korte aandachtsspanne en willen met minimale moeite de informatie vinden die ze zoeken. Duurt het te lang voordat ze je contactgegevens vinden of ze de gewenste dienst gevonden hebben? Dan halen ze het wel aan de overkant.

Laat een reactie achter