Crossmediale campagnes: betrokkenheid creëren via diverse mediums3 min. leestijd

Vandaag de dag hebben we talloze platformen tot onze beschikking om in te zetten in het communicatieproces. Websites, apps, televisie, radio, games, noem het maar op. Traditioneel kiest men daarbij één of twee mogelijkheden uit om een boodschap of ervaring te kunnen delen. Spannender wordt het wanneer diverse platformen ingezet worden, die gezamenlijk tot een bijzondere of leuke ervaring leiden. Het benutten van meerdere mediums om je beleving van de grond te krijgen noemt men crossmediale communicatie. De verschillende mediavormen verwijzen daarbij vaak naar elkaar, en zorgen ervoor dat de beleving zo uitgespreid wordt over de verschillende platformen. Dit zorgt ervoor dat je alle voordelen benut van elk specifiek kanaal, en tegelijkertijd de gebreken van het ene kanaal opvangt met de andere. De overdracht en interactie tussen de diverse kanalen tilt de gehele beleving tot een hoger niveau.

 

Wie is de mol?

Een mooi voorbeeld die de kracht van crossmediale communicatie laat zien is het programma ‘Wie is de mol?’. Ieder jaar weer zitten vele Nederlanders aan de televisie gekluisterd, kijkend naar de spannende afleveringen van het spelprogramma. Televisie is een platform met een enorm bereik, maar tegelijkertijd is tv kijken een vrij passieve ervaring. Natuurlijk kun je met je vrienden of familie opvallende dingen bespreken tijdens het kijken, maar daarna houdt het al snel op. De makers van de spelshow zijn daarom ook gekomen tot een mooie crossmediale oplossing om meer betrokkenheid te creëren.

widm-default-image

 

Dit doen zij door de inzet van het internet en de release van een app. Na elke aflevering worden kijkers doorverwezen naar de website, waar ze online een nabespreking kunnen volgen. Als zij toch al op de website belanden, kunnen ze meteen interessante andere brokjes informatie bekijken. Hints, dagboeken van de spelkandidaten, voorproefjes. Je kan zelfs stemmen op jouw hoofdverdachte en zien waar andere bezoekers op gestemd hebben. Dit gaat een stap verder in de app: In de app kan je met je vrienden, familie of collega’s een poule beginnen. Na elke aflevering breng je een stem uit op jouw ‘mol’. Blijft de kandidaat in de race, dan verdubbel je je punten. Valt deze af dan verlies je ze, en als al je punten verspeeld zijn lig je eruit.

Het resultaat: een passieve ervaring (tv kijken) is door de inzet van diverse platformen opgevangen en omgezet tot een volledige actieve beleving. Kijkers worden meer betrokken bij het programma, wat het voor hen tot een rijkere ervaring maakt. Tegelijkertijd zorgt dit er ook weer voor dat men trouwer het programma blijft volgen en het programma meer aantrekkingskracht heeft in het algemeen.

 

Is crossmedia hét toverwoord?

Met de juiste inzet kunnen er dus hele gave opzetten gemaakt worden voor totale belevingen van communicatie-uitingen en campagnes. Maar betekent dat dat je vanaf nu altijd moet gaan zoeken naar een crossmediale oplossing? Crossmedia kan bijzondere campagnes opleveren en de sterktes en zwaktes van elk medium mooi in balans brengen. Echter is het natuurlijk lang niet altijd de ideale oplossing. Soms zit de kracht van je campagne nog gewoon in de eenvoud, één sterke uiting overgebracht via het juiste platform of platformen. Heb je echter een concept die sterk hangt op het neerzetten van een bijzondere ervaring of beleving? Dan kan het lonen om een slimme mix in te zetten van mediums die elkaar mooi aanvullen.

Hou altijd je doel voor ogen en denk na over de zwakke en sterke punten van elk mediaplatform. Crossmediale oplossingen leveren natuurlijk extra werk op, omdat je een gestroomlijnde samenwerking wil zien tussen alle ingezette mediums. Doe dit goed, en je zult zien dat je een betrokkenheid behaald waarvan je met losstaande campagnes nooit had durven dromen.

 

 

Laat een reactie achter