
Op korte termijn zal Google for Jobs in Nederland haar introductie maken. In landen als Amerika, Japan, Duitsland en Frankrijk is Google for Jobs al actief. De gevolgen zijn inmiddels al zichtbaar in andere landen.
Waar vele vol verwachting zijn op de Nederlandse introductie, kijken ook veel arbeidsmarktspecialisten met enige angst toe. Eén ding is zeker, Google for Jobs gaat voor de nodige opschudding zorgen binnen de arbeidsmarkt.
Wat is Google for Jobs?
Google for Jobs is nieuw gedeelte binnen Google waar vacatures in een overzicht geplaatst zijn, zoals Google Shopping voor producten is. De zoekmachine wil het graag makkelijker maken om een nieuwe baan te vinden, bijvoorbeeld in de buurt of om een volgende stap te maken. Oftewel een open banenmarkt voor kandidaten. Het overzicht in Google moet het makkelijker maken om mogelijkheden te vergelijken.
Per vacature zie je in het kort de functietitel, het bedrijf dat de functie heeft uitgezet, de datum waarop de vacature is geplaatst en om welk dienstverband het gaat. Een goed vergelijkingsvoorbeeld is de vacature omgeving binnen LinkedIn.
Hoe ga je hier als werkgever of arbeidsspecialist mee om?
Werkgevers en arbeidsmarktspecialisten zullen mee moeten doen met de veranderingen die Google for Jobs met zich mee brengt, want ruim 70% (volgens CareerBuilder) van werkzoekenden oriënteren zich eerst via Google.
Google wilt dat je aan vier pijlers voldoet om op te vallen in de zoekresultaten, namelijk: sitemap, structured data, SEO en integratie met bekende banenwebsites. In het kort werkt dat zo:
• Sitemap: Google vraagt om een Indexing API of een aparte sitemap voor vacatures. Op basis van deze info kunnen ze bepalen wat de actuele status van de vacature is.
• Structured data: op de vacaturepagina geef je de belangrijkste vacaturegegevens weer. Zoals de locatie, datum, dienstverband, omschrijving en werkgever / organisatie.
• SEO: Hier gaat het dan met name om de vacatureteksten. Er zal creatief en onderscheidend gebruik moeten worden gemaakt van teksten om hoger de scoren in de resultaten.
• Integratie banenwebsites: Dit spreekt voor zich en telt mee in de “score” van Google. Google integreert een lijst third party banenwebsites, zoals Indeed en LinkedIn. Overnemen van die data voor in Google for Jobs is daardoor een stuk eenvoudiger.
De enige echte manier om je als organisatie te onderscheiden, is creatieve SEO teksten schrijven. Hier kun je echt het verschillen maken binnen Google for Jobs. De rol van tussenpersonen verandert aangezien traffic in mindere mate via recruitment websites zullen lopen. Voorbeeld: binnen Google for Jobs moet er een bedrijfsnaam bij de vacature staan. Arbeidspecialisten die zich bezig houden met kwalitatieve kandidaten zullen positieve ervaringen gaan hebben met Google for Jobs, de toestroom zal stijgen!

What’s next voor Google for Jobs?
Dit blijft natuurlijk gissen en die enige die hier antwoord op weet is Google zelf. Er zijn echter twee verwachtingen die eruit springen: betaalde vacatureresultaten en video content.
Betaalde resultaten
Dit lijkt een logische stap, evenals alle Google Ads voor zoekresultaten, Display en Shopping kan Ads voor Google for Jobs niet uitblijven. Naar verwachting zal Google for Jobs daarom in de volgende fase een betaalde versie uitrollen. Zo kun je op die manier weer bovenaan komen te staan met je vacature.
Video content
Videos worden vaker bekeken dan kale tekst. Tevens zorgt het ervoor dat bezoekers langer op een bepaalde pagina blijven. Geen wonder dat er verwacht wordt dat dit de volgende stap zal zijn in Google for Jobs.
Video biedt straks die onmisbare voorsprong nodig is voor Google for Jobs en voor nu zorgt het voor een betere vindbaarheid en een betere connectie met werkzoekenden.
Ben er klaar voor!
Het is belangrijk dat je je als bedrijf of arbeidsspecialist al gaat voorbereiden op de komst van Google for Jobs. Hiermee zul je meer toestroom ervaren van werkzoekenden en onderscheid je jezelf van concurrenten. Het zal een prachtig platform worden, die de markt flink op z’n kop zal zetten!