Gebruikers en de beste posttijden voor social media5 min. leestijd

Het is voor veel bedrijven nog altijd een issue. ‘’Op welke social media kanalen moeten wij actief worden en welke content kunnen we hier het beste op plaatsen?’’. Wat veel bedrijven vergeten, is dat het tijdstip van het plaatsen van een post ook cruciaal is voor het bereik van een bericht. Om een goed beeld te schetsen over social media zijn de grootste en belangrijkste kanalen verder toegelicht. De voornaamste kanalen die worden gebruikt zijn, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en Google+. Er zijn echter ook een aantal relatief nieuwe kanalen aan het opkomen.

Facebook  (B2C)

Facebook is en blijft het grootste en belangrijkste social media kanaal. Het medium heeft momenteel ruim 1 miljard gebruikers, waarvan 7,6 miljoen Nederlandse gebruikers. Facebook is een zeer geschikt kanaal om een grote doelgroep te bereiken en een relatie op te bouwen via een bedrijfsprofiel.

Het bedrijf kan informatie delen over producten en diensten. Ook is de persoonlijke pagina een ideale plek om klanten up-to-date te houden over lopende en komende acties en aanbiedingen. De bedrijfspagina is een ideale plek om op een laagdrempelige manier te communiceren met je klanten. Door als bedrijf te reageren op de problemen en vragen van klanten creëert het bedrijf interactie en binding. Google indexeert social media pagina’s van Facebook zeer goed. Dit is dus erg goed voor de zoekmachine optimalisatie.

Google+ (B2C & B2B)

Zoals de naam het al zegt, is Google+ een dochterbedrijf van Google. Google+ is opgericht in 2011 en is het één na grootste social media kanaal. Opvallend is te zien dat het Nederlandse bedrijfsleven relatief onbekend is met Google+ ten opzichte van de rest van de wereld. Google+ heeft ruim 600 miljoen actieve bezoekers wereldwijd, waarvan maandelijks ruim 100 miljoen unieke bezoekers. In Nederland zijn er dagelijks ruim 1.000.000 gebruikers en een totaal aantal van 3,3 miljoen. De gebruikers van Google+ (het social media netwerk van Google) bestaat momenteel uit voorlopers, trendsetters en influencers. Er kan gemakkelijk contact gelegd worden met mensen over de hele wereld. Toch wordt dit kanaal ook steeds meer gebruikt in Nederland. Het komt ten goede komt van de vindbaarheid van een bedrijfswebsite. Tevens kunnen er ook makkelijk recensies geschreven worden middels Google+ dat de vindbaarheid en ranking in de zoekmachine alleen maar vergroot.

YouTube (B2C & B2B)

YouTube is opgericht in 2005 en een jaar later hebben de oprichters het kanaal verkocht aan Google. Na Google is de grootste zoekmachine ter wereld. Meer dan een miljard bezoekers per maand bezoeken de website. In Nederland zijn er ruim 7 miljoen gebruikers van het medium YouTube. Video is nog steeds een opkomende markt, denk alleen al aan de vele vloggers (video bloggers). Gebruikers zien het gezicht achter een bedrijf en kan zich hierdoor beter inleven. Aangezien Youtube nu onder Google valt, worden de video’s goed geïndexeerd in de zoekmachine.

Linkedin (B2B)

LinkedIn is een medium om online (zakelijk) netwerk uit te bouwen. De gebruikers van LinkedIn zijn dus ook  voor personen / bedrijven die zich focussen op business-to-business. Op dit moment heeft LinkedIn 150 miljoen gebruikers en het aantal Nederlandse gebruikers ligt op meer dan 4 miljoen. LinkedIn wordt veelal gebruikt als visitekaartje, CV, blogs en om zakelijke contacten te onderhouden.

Twitter (B2C & B2B)

Twitter is een kanaal waar gebruikers in 140 karakters laten weten wat ze bezighoudt. Twitter is nog steeds ieder jaar groeiend. De gebruikersgroep is breed en divers. Een bericht op Twitter plaatsen, wordt ook wel een Tweet genoemd. Bij het plaatsen van tweets kun je bijvoorbeeld denken aan: oproepen, ideeën, nieuwsitems, weetjes enzovoorts. In Nederland gebruiken dagelijks 1,2 miljoen mensen Twitter. Twitter is aan te raden om snel en gemakkelijk in contact te komen met een bepaalde doelgroep. Gebruik Twitter vooral met een persoonlijke insteek, waardoor de band met de doelgroep nauw wordt. Zorg er ook voor dat volgers worden bedankt om hun feedback of tips. De communicatielijnen tussen klant en bedrijf zijn erg kort bij dit kanaal.

Soci

Pinterest (B2C)

Pinterest is nog relatief ‘nieuw’ (opgericht in 2010) en sterk groeiend, ook onder bedrijven. De gebruikers van Pinterest zijn met name vrouwen (tussen de 20 en 39 jaar oud) en (creatieve) bedrijven. Pinterest is een online en openbaar moodboard en inspiratie- en interesseprikbord. Het unieke van Pinterest boven sociale netwerken als Twitter en Facebook is dat het volledig grafisch is. Het gebruik van Pinterest is het afgelopen jaar flink gegroeid. Momenteel maken 1,1 miljoen Nederlanders gebruik van Pinterest. Het aantal is sinds 2014 meer dan verdubbeld. Wereldwijd zijn er meer dan 70 miljoen gebruikers.

Instagram (B2C)

In 2010 werd Instagram opgericht en in 2012 werd het verkocht aan Facebook. De gebruikers van Instagram zijn bedrijven en jongeren. Instagram is een kanaal, waarmee gebruikers foto’s en video’s kan maken en aanpassen door diverse filters te gebruiken. Tevens heeft een gebruiker een eigen profiel waar al hun gemaakte foto’s en video’s op komen te staan. Hier wordt dus ook alleen maar met beeldmateriaal gewerkt. Steeds meer bedrijven integreren Instagram in hun marketingbeleid om de B2C aan te boren. Ongeveer 1,4 miljoen Nederlanders gebruiken het medium, waarvan 536.000 dagelijks. Wereldwijd zijn er 300 miljoen gebruikers en worden er dagelijks 70 miljoen foto’s gepost. Sinds enkele maanden is het nu ook mogelijk om te adverteren via Instagram.

Snapchat (B2C)
Een zeer opkomende applicatie, met name onder jongeren, is SnapChat. Ruim 700.000 Nederlanders gebruiken de app om snaps (foto’s of video’s die maximaal 10 seconden zijn te bekijken) te versturen. Maar liefst 275.000 mensen gebruiken Snapchat dagelijks. Het bedrijf achter Snapchat gaf aan dat het begin 2015 ruim 100 miljoen actieve gebruikers heeft ter wereld.

Tumblr (B2C)

Tumblr is een bloggingswebsite. Na 5 jaar werd Tumblr in 2013 overgenomen door Yahoo!. De huidige gebruikers van Tumblr zijn met name jongeren. Tumblr is een sociale blogwebsite, met een zeer toegankelijke mobiele app die meer wordt gebruikt dan de desktop versie. Op Tumblr delen mensen hetgeen dat ze willen vertellen in diverse vormen, zoals video, chat, link, citaat, foto of tekst. Afgelopen jaar werden er ruim 210 miljoen blogs gepost. In het voorjaar van 2015 had Pinterest ruim 1,7 miljoen unieke Nederlandse bezoekers.

Whatsapp (B2C)

Voor velen is WhatsApp een goedkope vervanging van de vroegere sms-berichten, maar hedendaags wordt het steeds vaker zakelijk ingezet. De communicatielijnen met klanten zijn zeer kort, iedereen is altijd online en er kunnen zelfs groepen worden aangemaakt (bijvoorbeeld voor projecten). Op deze manier worden ‘vluchtige en snelle’ doelgroepen ook benaderd. WhatsApp had in begin 2015 nog maandelijks 450 miljoen actieve gebruikers, echter is dit na enkele maanden opgelopen naar 600 miljoen actieve gebruikers.

Laat een reactie achter