Gecentreerde logo’s en de impact op de navigatie5 min. leestijd

Al zolang we ons kunnen herinneren staan logo’s van bedrijven in de linkerbovenhoek van de site. Soms pakt een ontwerper het wel eens anders aan, en kiest ervoor om deze gecentreerd bovenin te plaatsen op de site. Zijn al die andere webdesigners dan zo inspiratieloos, of zit er meer achter de keuze voor die positie? Links versus gecentreerd, de strijd van vandaag. Tijd voor een blik op de positionering van logo’s en de gevolgen voor gebruiksvriendelijkheid en navigatie.

Traditioneel: De motieven

Dat men in het algemeen de norm aanhoudt van het plaatsen in de linkerbovenhoek is natuurlijk niet voor niets zo. Dit stukje webdesign heeft namelijk een flinke impact op de gebruikerservaring, vooral op het gebied van navigatie. Het heeft sterk te maken met de verwachtingen en gewoontes van internetgebruikers. Ze zijn gewend dat clickable logo’s zich in de linkerbovenhoek ophouden, en dat het aanklikken zorgt voor het terugvinden van de homepage. Zeker op complexere websites kan een gebruiker verdwalen in al het aanbod. Ongeacht van het feit of er wel of niet een navigatiestructuur staat, zijn veel gebruikers geneigd om zich in die situaties te ‘redden’ door op het logo te klikken. Deze automatische response kan veel sneller voltooid worden als het logo op de verwachte plek staat: linksbovenin. Als dat niet het geval is, zullen bezoekers vaker verkeerde links volgen, die ze verder de site inleiden, in plaats van terug, naar de hoofdpagina.

Daarnaast staat het logo in de linkerbovenhoek handig weggestopt. Klaar als hij nodig is, zonder in de weg te staan van de overige content op de pagina. Door de handige positionering past hij binnen elk paginadesign. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat bezoekers vaker geconfronteerd worden met je merk. Onbewust blijft je merknaam zo beter hangen naarmate ze meer tijd doorbrengen op je pagina’s. Bovendien bevindt hij zich ook nog op de startplek van de westerse leesrichting, van links naar rechts, van boven naar beneden. Het is het eerste waar de ogen van je bezoekers langs zullen dwalen, keer op keer. Tegelijkertijd weet men ook direct waar ze zich bevinden. Door het logo zien ze tijdens het snelle surfproces snel op welke website ze zich bevinden.

Gecentreerde positionering en haar grootste nadeel

Toch kiezen designers er soms voor om het anders te doen. Een fris nieuw design, een mooie gelegenheid om eens af te wijken van de standaard. Dat kan natuurlijk erg positief zijn, maar in het geval van logoplaatsing levert experimenteren vooral ellende op. Op de website van Nielsen Norman Group, een onderzoeksteam naar gebruikservaring in de online sector, staat een interessant onderzoek. Ze onderzochten de impact van de positionering op de taak van het terugvinden van de homepage in 1 muisklik. Hierbij kregen testgebruikers verschillende websites voorgeschoteld, waarbij ze eerst een product moesten uitzoeken en in het mandje moesten stoppen, waarna ze bij het winkelmandje gevraagd werden terug te keren naar de homepage.

Wat bleek? Bij sites waarbij het logo gecentreerd stond lukte het 24% van de gebruikers niet om in 1 klik terug te keren naar de homepage, bijna 1/4de. Dat tegenover 4% die er niet in slaagde bij de traditionele logopositionering in de linkerbovenhoek. Gebruikers klikten soms op links die linksbovenin stonden, omdat dat naar verwachting wel een route naar home zou moeten zijn. Sommigen hadden zelfs meerdere fouten nodig om de juiste weg te vinden.

Cruciaal in goed webdesign is ervoor zorgen dat gebruikers snel en eenvoudig kunnen vinden waar ze naar zoeken. Vinden ze het niet snel genoeg, dan heb je in de praktijk grote kans dat ze afhaken en hun bezoek voortzetten op concurrerende sites.

Merkherkenning

Daarnaast onderzocht de Nielsen Norman Group ook het effect van de positionering op merkherkenning. Konden gebruikers onthouden op welke sites ze geweest waren als ze naderhand een lijst kregen met namen? Hieruit kwam geen significant resultaat, de postionering van het logo had te weinig invloed op de uitslag. Er lijkt een kleine neiging naar de traditionele positionering te zijn, maar het is niet nadrukkelijk genoeg om te mogen concluderen dat deze de strijd wint op dit vlak.

Wanneer dan wel?

Doordat er weinig direct aantoonbare voordelen te benoemen zijn aan de centrale positionering, en deze wel met een groot nadeel komt, adviseren wij om bij twijfel te kiezen voor logoplaatsing in de linkerbovenhoek. Gebruikers zijn gewend om het element daar te vinden. Plaatsing in die hoek komt de gebruikerservaring ten goede, doordat men zonder nadenken snel kan terugkeren naar de homepage indien gewenst.

Betekent dat dat gecentreerde logo’s dan nooit wenselijk zijn? Dat niet, er zijn zeker gevallen waarin het midden een fijne positionering is voor het logo. Daarbij komt vooral een goede blik op design van pas. Afhankelijk van de inhoud op de pagina kan een gecentreerde merknaam het design versterken. Denk aan een pagina waar een grote foto op staat, met kijklijnen die de blik van de gebruiker naar het midden trekken. Door de kijklijnen in die foto gaat het oog van de gebruiker snel naar het midden van de pagina, en zal het gecentreerde logo snel in het oog kunnen springen. In dat geval voegt het echt iets toe, en zou je kunnen stellen dat het een geoorloofde afwijking van de traditie is. Zorg er dan wel voor dat men alsnog een mogelijkheid heeft om via linksboven terug naar home te gaan. Visies op design kunnen veranderen over tijd, maar onze hersenen zijn ouderwets; die hebben iets langer de tijd nodig om daar in mee te gaan.

Laat een reactie achter