Google+ : Het vergeten en onderschatte social media platform4 min. leestijd

Google+ vormde Google’s ambitieuze poging om zelf een grote speler te worden in de wereld van social media. Het duurde niet lang voordat het platform alweer ondergesneeuwd werd door de ‘gevestigde orde’. Opboksen tegen Facebook, Twitter, Snapchat en Instagram was geen eenvoudige klus. Betekent dat dat we het platform helemaal links moeten laten liggen? Zeker niet! In dit artikel bespreken we hoe Google+ jouw bedrijf de nodige boost kan geven.

SEO voordeel

Goed vindbaar zijn op Google is natuurlijk de droom van veel ondernemers. Google probeert door middel van diverse middelen en complexe algoritmes te bepalen welke content het belangrijkste en relevantste is om te tonen aan haar gebruikers. Een titanenklus met het gigantische aanbod op het web. Het is dan eigenlijk ook niet meer dan logisch dat Google graag haar eigen middelen en systemen benut om snel kwalitatieve relevante bedrijven op te merken die een hoog plekje verdienen in de zoekresultaten.

De eerste grote stap voor jou als ondernemer is dan ook het aanmaken van een strakke Google+ bedrijfspagina. Door deze pagina zo goed en volledig mogelijk in te vullen geef je een helder beeld van jouw bedrijf. Een duidelijke naam, aangepaste URL en heldere informatietekst in de ‘over ons’ pagina kan al erg positief voor je positie in de zoekresultaten. Dit kan je nog versterken door relevant beeldmateriaal toe te voegen aan je pagina.

Daarnaast maak je ook meer kans om gezien te worden in lokale zoekopdrachten. De zogenoemde carrousel, de fotolijst met meest populaire/relevante resultaten, toont sneller jouw bedrijf als er interactie mee bestaat op Google+. Denk aan recensies van je klanten, of de +1’s (Google+ variant van Likes) die je gekregen hebt als reactie op jouw content.

Integratie met andere platformen

Ga maar eens na hoeveel producten en diensten onder Google’s hoede vallen. Google’s netwerk is immens. Daarom is het belangrijk om Google+ niet slechts te zien als losstaand social media platform. Zoals eerder omschreven is er een duidelijke link met de zoekresultaten van de zoekmachine, Google’s kerndienst. Maar denk ook eens aan Youtube, het grootste videoplatform valt ook al ruim 10 jaar onder Google. Of zelfs Gmail, een veelgebruikte e-mail dienst, die in staat is om door te verwijzen naar jouw bedrijf op het moment dat je e-mails stuurt. Al deze platformen zijn aan elkaar gelinkt doordat je er met één Google account toegang tot hebt. Door al je content onder hetzelfde profiel te plaatsen geef je het bedrijf meer inzicht in jouw bedrijf als geheel. Bovendien wekt het weer vertrouwen dat alles van hetzelfde profiel afkomstig is, wat weer gunstig is voor je positionering in zoekresultaten.

Interactie

Tot nog toe omschreven we vooral externe voordelen die te linken zijn aan het benutten van Google+. Het medium zelf mag uiteraard ook niet vergeten worden. Door interessante content te plaatsen kan je op een prettige manier de interactie aangaan met je doelgroep. Het platform wordt dan wel niet zo grootschalig gebruikt als een Facebook of Twitter, maar daar kleven ook weer voordelen aan. Je hoeft je door minder ruis heen te vechten om onder de aandacht te komen van je beoogde doelgroep. De grote social mediaplatformen staan vandaag de dag bomvol reclame en advertising, waardoor gebruikers vermoeid worden en door de bomen het bos niet meer zien. Google+ is wat dat betreft nog aardig ‘schoon’, wat weer kansen oplevert om makkelijker op te vallen.

Daarnaast zijn er op Google+ talloze communities te vinden. Door je aan te sluiten bij de juiste communities kan je eenvoudig in contact komen met potentiële klanten en gebruikers. Stel je eerst bescheiden op, geef adviezen, beantwoord vragen. Naarmate je een sterkere bekendheid en positie verwerfd hebt, kan je je bedrijf meer gaan promoten. Het grote voordeel van Google+ is dat je door middel van communities en het waarderen van anderen (door het geven van +1’s) sneller betekenisvolle relaties kan opbouwen met je doelgroep.

Go Google+

Google+ heeft al met al meer in zijn mars dan veel bedrijven denken. Als minder massaal social media platform biedt het mogelijkheden om diepere relaties op te bouwen met je publiek. Daarnaast is het van groot belang om in Google+ meer te zien dan puur wéér een social media platform. Zo kan je groot profijt hebben van het benutten van de kansen die gekoppeld zijn aan je Google+ profiel. Denk aan de voordelen op SEO gebied en hoe alle diensten van Google met elkaar gelinkt staan.

Besteed voortaan eens  wat meer aandacht aan Google+, en je zult zien dat je er heel veel aandacht voor terug krijgt.

Laat een reactie achter