Hoe heatmaps kunnen bijdragen aan verbeterde siteprestaties4 min. leestijd

Er zijn talloze mogelijkheden om onderzoek te doen naar de prestaties van je website. Meest besproken zijn analyses met behulp van Google Analytics, zo ook onze uitleg over conversies en wat die zeggen over de prestaties van je pagina’s. Vandaag bespreken we een interessante, minder bekende optie: heatmaps.

Koud-Warm-Warmer

Heatmaps tonen aan de hand van kleurtemperaturen waar gebruikers op je pagina het meeste/minste naar kijken of op klikken. Belangrijke informatie om te ontdekken wat de aandacht trekt of wat duidelijk en minder duidelijk is voor gebruikers. De uiteindelijke analyse zal je wel zelf moeten doen, de heatmap toont alleen op een fijne visuele manier statistieken over de pagina.

Diverse kleurenpaletten

Er zijn ruwweg vier verschillende soorten heatmaps te onderscheiden. Ten eerste zijn er heatmaps die tonen waar de muis van de gebruiker zich heeft bevonden. Bezoekers van je pagina volgen vaak onbewust met hun muis de lees- en kijkpatronen die zij hanteren. Deze heatmaps kunnen je dus een goed inzicht geven in hetgeen wel of niet in het oog springt van de gebruikers. Staat een element op een onopvallende of onverwachte plek, dan zal deze weinig oplichten op de heatmap. Of valt te zien dat een vraag op een vragenlijst niet goed bekeken is? Dan bestaat de kans dat de vraag ervoor zo onduidelijk of onhandig gepositioneerd is, dat bezoekers afhaken en de pagina verlaten. Men bekijkt de opvolgende vraag niet meer, omdat die dan niet meer relevant voor ze is. Kijk goed naar de kleurverdeling op de heatmap en trek logische conclusies uit hetgeen je ziet gebeuren.

Een tweede vorm van heatmaps zijn heatmaps gebaseerd op mouseclicks. Alle klikken worden geregistreerd en de map toont waar het meeste en minste op geklikt wordt. Deze heatmap kan zeer interessante resultaten opleveren, omdat het niet per se om klikbare zaken hoeven te zijn om geregistreerd te worden. Zie je bijvoorbeeld dat veel gebruikers op een afbeelding of stukje tekst proberen te klikken die niet clickable is, dan weet je dat er iets ontbreekt. Men is blijkbaar op zoek naar meer informatie of opties, die jij momenteel nog niet biedt. Door dit aan te passen spring je in op de wensen en behoeftes van je bezoekers en haal je meer tevreden klanten binnen.

De derde variant is de heatmap die toont hoe ver je bezoekers naar beneden scrollen op een pagina. Deze is vooral interessant bij langere pagina’s of websites met infinite scrolling. Je ziet tot hoever gebruikers over het algemeen bereid zijn te scrollen. Staan belangrijke zaken ver omlaag op je pagina? De kans bestaat dat bezoekers niet ver genoeg zullen zoeken om het te vinden en afhaken. Overweeg dan om deze informatie hoger op de pagina te plaatsen, zodat bezoekers sneller vinden waar ze naar zochten.

Een laatste optie is niet zozeer voor online implementatie bedoeld, maar mag zeker niet overgeslagen worden: Eyetracking heatmaps. Door de oogbewegingen van de gebruikers te registreren kan extreem nauwkeurig bepaald worden waar naar gekeken wordt op je site. Met behulp van de juiste soft- en hardware kan dit in een testomgeving geregistreerd worden. Onwijs nuttig om bij nieuwe sites te ontdekken wat werkt en niet werkt, maar ook zeker goed te gebruiken om het functioneren van bestaande sites te analyseren en verbeteren.

Heatmaps en A/B testing

Je hebt kleurrijke heatmaps gemaakt en uit je analyse diverse conclusies kunnen trekken. Tijd om de knelpunten te verbeteren! De kennis opgedaan met de heatmaps kan je goed combineren met het zogenoemde A/B testing. A/B testing houdt in dat je twee (of eventueel zelfs drie) verschillende versies van een pagina maakt. De ene helft van je bezoekers krijgt de ene pagina te zien, de andere helft de andere variant. Dit stelt je in staat om verschillende oplossingen voor een probleem te testen. Vervolgens ga je weer kijken naar de statistieken. Vinden gebruikers op versie 1 veel vaker de content die ze zochten dan bij versie 2. Dan weet je wat werkt en kan je een doorslaggevende designkeuze maken. Door zorgvuldig om te gaan met de kennis die je kan vergaren met heatmaps en dit te combineren met praktijktests als de A/B tests kan je échte vooruitgang boeken. Het resultaat, bezoekers die een warm gevoel krijgen van je website en daar blijvend van komen genieten.

Laat een reactie achter