Hoe zet je LinkedIn Sponsored InMail effectief in?

 In Online Marketing

LinkedIn blijft een prachtig platform om een online zakelijk netwerk op te bouwen. Met maandelijks 675 miljoen gebruikers en 30 miljoen actieve bedrijven is het voor iedere B2B bedrijf interessant om de kansen te benutten die LinkedIn te bieden heeft. Neem nou LinkedIn Sponsored InMail. Met een open rate van ruim 52% blijft dit een van de meest effectiefste advertentiemogelijkheden die LinkedIn te bieden heeft. Maar wat houdt InMail precies in en hoe ga je hiermee aan de slag? In dit blog gaan we hier dieper op in!

Wat is een Sponsored InMail?

Het woord zegt het eigenlijk zelf al, het is niks anders dan een gesponsord privébericht. In een Sponsored InMail verstuur je een persoonlijk bericht naar actieve LinkedIn-leden binnen jouw doelgroep, die is opgezet in jouw Campaign Manager. De tarieven zijn niet anders dan andere advertentievormen binnen LinkedIn. Het mooie aan deze advertentievorm is dat de InMails pas worden afgeleverd op het moment dat die persoon actief is op het platform. Hierdoor is de kans groot dat de doelgroep het bericht leest.

LinkedIn heeft ook de mogelijkheid ingesteld dat er een limiet is vastgesteld aan de hoeveelheid InMails die een LinkedIn-gebruiker mag ontvangen in een bepaalde periode. Ook kunnen ontvangers zich ‘afmelden’ voor het ontvangen van InMails. Deze keuze ligt bij de gebruiker zelf.

Schrijf een krachtige, bondige boodschap

Zoals hierboven omschreven, gaat jouw doelgroep een privé bericht ontvangen met jouw boodschap. Ga dus geen ellenlang verhaal of blog delen. Een groot voordeel van Sponsored InMails is dat je het bericht kunt personaliseren. Hierdoor zorg je ervoor dat de InMail relevant en persoonlijk overkomt op jouw doelgroep. Uit onderzoek is gebleken dat een tekst minder dan 500 tekens, een 46% hogere CTR heeft. Maak jouw bericht bondig, maar met een duidelijke, krachtige boodschap.

linkedin-3319543_1920

Zorg voor een duidelijk conversie actie bij een specifieke doelgroep

Vrijwel alle campagnes die via InMail worden opgesteld, hebben 1 gezamenlijk doel: converteren. Het toevoegen van een duidelijke call-to-action is dan ook heel belangrijk. Zo ziet jouw doelgroep direct hoe zij op jouw mail kunnen reageren. Uit onderzoek blijkt dat CTA’s die uit 1 tot 3 woorden bestaan, een 13% hogere CTR hebben.

Met de Campaign Manager van LinkedIn kan er heel gericht getarget worden op een specifieke doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld targetten op ervaring, bedrijf, onderwijs / studie, vaardigheden en leeftijd. Begin in eerste instantie altijd met de regio die je wilt targetten. Vervolgens kun je heel specifiek gaan targetten, maar dit zal weinig vruchten afwerpen als je nog geen bestaande data hebt. Start daarom eerst met de locatie en 2 targetcriteria. Laat de campagne 1 a 2 weken draaien en kijk vervolgens wat deze targeting doet voor jouw resultaten. Je kunt ook A/B testen door dezelfde campagne op twee verschillende doelgroepen aan te zetten. Zo weet je binnen welke doelgroep de campagne het beste scoort.

Tips voor een goede opbouw van een Sponsored InMail

Hieronder volgen enkele tips voor het maken van een succesvolle InMail.

  • Optimale dagen om InMails te lanceren zijn dinsdag en woensdag
  • Hou voor ogen wat de meerwaarde is voor de doelgroep bij het ontvangen van jouw bericht.
  • Onderwerp: Maak deze persoonlijk, beknopt en lok reactie uit. Dit is het eerste wat de ontvanger zal zien en het moet zo aanspreken dat ze verder willen lezen.
  • Personaliseer: Maak gebruik van gepersonaliseerde begroeten, denk aan voor- of achternaam, bedrijfsnaam etc. Hier heeft LinkedIn een aantal shortcodes voor.
  • Banner: overweeg een afbeelding in de vorm van een banner te gebruiken voor merkimpact.
  • Begin uw bericht met een persoonlijke introductie en een duidelijk doel dat jouw doelgroep aanspreekt.
  • Houd de inhoud beknopt en krachtig. Bij voorkeur niet meer dan 500 tekens gebruiken voor een hogere CTR.
  • Keep it simple. Je kunt gebruik maken van opsommingen, vetgedrukte woorden en nog veel meer. Het is aan te raden om de inhoud eenvoudig en overzichtelijk te houden in het privebericht.
  • Gebruik geen tekens zoals <> #% {} \ ^ ˜ [] `in de URL’s die u in de hoofdtekst van uw bericht opneemt. Deze tekens kunnen een fout veroorzaken bij de hyperlink.
  • Zorg voor een duidelijker CTA. Communiceer ook duidelijk wat de ontvanger kan verwachten op deze pagina.
  • Optioneel: Lead Gen Forms. LinkedIn biedt ook zelf lead formulieren aan. Het handige is dat de gegevens door de informatie die zij weten van de ontvanger al automatisch wordt ingevuld. Dit is voor de ontvanger vaak tijdbesparend en er worden door jou evengoed kwalitatieve leads vastgelegd.

Kortom, met een gesponsorde InMail kun je heel goed jouw potentiële klant op een persoonlijke manier benaderen. Of het nu een klant wordt of niet, je hebt in ieder geval een moment van aandacht.

Recent Posts