Hoeveel logo concepten kan je het beste presenteren aan een klant?4 min. leestijd

In Design

Je bent pas druk in de weer geweest met een aantal logo ontwerpen voor een klant. Vol enthousiasme schuiven jullie samen aan tafel,  en je legt de diverse ontwerpen voor zijn neus. De klant kijkt bedachtzaam naar het werk, bestudeert alle mogelijkheden en blijft een tijdje stil. Dan begint hij: ‘Deze spreekt me wel aan, maar misschien kan je dit element van deze pakken en in dit logo gebruiken. Die boog vind ik niet sterk, ik denk dat het beter is om de vorm van deze optie te pakken en hier in te plaatsen. Snap je wat ik bedoel?’. Het resultaat: een mengelmoes aan designs, waarvan geen enkele er echt uitspringt, en een ontwerper die met zijn handen in het haar blijft zitten.

De klant kreeg te veel mogelijkheden voorgeschoteld en zag door de bomen het bos niet meer. Kiezen werd moeilijk, waarop hij besloot om zelf mee te denken. Vervolgens begint een klant ontwerpkeuzes te maken waarvoor hij eigenlijk niet de aangewezen persoon is. Hij kent de stijlregels en de gang van zaken met designen niet, en bemoeilijkt onbedoeld het ontwerpproces. Moet je het dan maar beperken tot één conceptueel logo design, om dit te voorkomen? Ook dat zou jammer zijn; we willen allemaal graag het gevoel hebben dat we de kans krijgen om keuzes te krijgen, om invloed uit te mogen oefenen op het eindresultaat. Daarnaast ben je in dienst van de klant, en wil je rekening houden met zijn specifieke wensen en behoeften, om tot een bevredigende afsluiting te komen voor beide partijen.

Logo Concept Designs

Logo concepten: Hoeveel designs laat je zien?

Keuzestress

Géén keuze bieden is dus ook niet de oplossing, maar wat is dan wel wijsheid? Voordat we tot dit antwoord komen, zullen we eerst nog eens kijken waarom te veel keuze hinderend is. Er zijn namelijk talloze onderzoeken gedaan die ingaan op wat te veel keuze doet met ons. We raken gestrest, het maakt ons onzeker en dat maakt ons uiteindelijk zelfs ongelukkig. En dat is nou juist het tegenovergestelde wat men wil bereiken door veel keuzemogelijkheden aan te bieden. Als praktijkvoorbeeld is de ijssalon een mooie. Vandaag de dag mogen we kiezen uit talloze exotische smaken, en is het niet ongewoon als er meer dan 50 smaken beschikbaar zijn. Super, maar waar ga je dan voor? Naast dat je druk aan het afwegen bent welke smaak lekkerder is, waar je meer zin in hebt etc., ben je onbewust ook bang de foute keuze te maken. Want niets is frusterender als je na lang wikken en wegen lekker aan je ijsje zit, om er dan achter te komen dat je buurvrouw een veel lekkerdere smaak heeft. Verdorie, die mango cheesecake was je niet opgevallen, en is stiekem smakelijker dan de aardbei-yoghurt die jij uitgekozen had.

Daarbij komt ook de theorie van verliesaversie (loss aversion) kijken. Die stelt dat we een sterkere emotionele reactie vertonen bij verlies dan bij een evenredige winst. De beste smaken ijs uitgezocht hebben levert enigszins voldoening op, maar de verkeerde keuze maken of een nog betere keuze niet gemaakt hebben levert meer negatieve emoties op, zoals verdriet of frustratie. We zijn maar wat bang om wat te verliezen, en deze verliesaversie bemoeilijkt ons keuzeproces. Al helemaal als we talloze opties voorgeschoteld krijgen. Of het nu om een onbeduidende keuze als een ijssmaakje gaat, logo designs of nog grotere keuzes die enorme financiële impact kunnen hebben, dat maakt voor het effect niet uit.

Alle goede dingen bestaan in drieën

 Keuzestress door een overdaad aan mogelijkheden moet dus vermeden worden, maar je wilt tegelijkertijd ook niet alle mogelijkheid tot keuze afnemen. Voor dit dilemma geldt het oude gezegde ‘alle goede dingen bestaan in drieën’. Drie logo concepten is waar je het beste voor kunt gaan. Niet te veel, niet te weinig. Het is eenvoudig om uit drie mogelijkheden een favoriet te kiezen, en je zult zien dat er al snel een variant afvalt die minder aanspreekt. Door beperkt een keuze te bieden uit je top designs stuur je het proces, terwijl je toch nog ruimte biedt voor inspraak. Beperk je het verder, dan kan de klant het gevoel krijgen dat je hem te weinig mogelijkheden geeft om voorkeuren en wensen te uiten. Toon je meer varianten, dan wordt het lastiger om een doorslaggevende keuze te maken.

Ons antwoord op de vraag ‘hoeveel logo concepten kan je het beste presenteren aan een klant’ luidt daarom voluit: drie! Zodra de klant zijn voorkeur heeft uitgesproken kom je bij de volgende stap, waarbij je kleine iteraties maakt om het conceptdesign te verbeteren. Of hier ‘drie keer is scheepsrecht’ zal gaan gelden, is natuurlijk weer een heel ander verhaal.

Laat een reactie achter