Immersive Marketing: Duik in de wereld van beleving3 min read

In Marketing

Vandaag de dag verwachten we veel van de marketeers. We zijn niet zo zeer meer geïnteresseerd in de specifieke eigenschappen en kwaliteiten van product X. We willen weten hoe het een interessante aanvulling zal vormen op ons leven. Wat beleven we als we product X kopen, welke ervaring brengt het met zich mee? Tijd om eens te kijken naar de wondere wereld van immersive marketing!

Beleving staat centraal

Bij immersive marketing vormt de beleving de centrale kern. De gebruiker wordt als het ware ondergedompeld in een door jou opgezette wereld of verhaalvertelling. De beleving op zich is zo interessant dat een hoge mate van engagement ontstaat. Een leuk laagdrempelig voorbeeld vormen de ruimtevaartplaatjes van Albert Heijn. De ervaring begint al met de klassieke spanning van het openen van de pakjes. Welke plaatjes zullen erin zitten, en zitten er nog speciale plaatjes in?

Vervolgens stuit de gebruiker op plaatjes die gescand kunnen worden. Door een app te downloaden is het mogelijk om ruimtevoertuigen en onderdelen te bekijken in augmented reality. Zodra je een plaatje scant wordt hij virtueel vrijgespeeld, wat helpt bij de verzameldrang. Vervolgens begint André Kuipers enthousiast te vertellen. Hij neemt je mee met zijn kennis en transporteert de gebruiker bijna letterlijk naar nieuwe werelden. De immersie kan nog compleet gemaakt worden door een VR-bril op te zetten, waarbij je echt het gevoel krijgt dat je op mars of jupiter staat.

immersive marketing ruimtevaartplaatjes AH

Bron: AH.nl

Meerwaarde van immersive marketing

We hebben het goed voor elkaar in onze moderne westerse samenleving. In een tijd waarin we alles al hebben merken we daarom ook een verschuiving in de marketing. Niet langer staan de vele USP’s en specificaties van de producten centraal, maar de beleving. Wat halen we echt in huis als we drankje X of smartphone Y kopen? We willen graag ontdekken, we willen gave ervaringen ondergaan, die we vervolgens weer kunnen delen met vrienden en familie. Want wat is er leuker dan een goed verhaal kunnen vertellen over bijzondere ervaringen?

Met immersive marketing voegen marketeers een sterke meerwaarde toe aan het merk en product. Het is niet langer een product, het is een hulpmiddel om die toffe ervaringen te verkrijgen waar we naar verlangen. Die kracht van de beleving is de drijvende motor achter immersive marketing. Je voegt zo waarde toe die veel meer betekent dan de informatie die je ziet in traditionele marketinguitingen.

Zoek een passende ervaring

Zelf aan de slag met immersive marketing? Ga dan eens brainstormen: denk na over een gave, interessante ervaring die je doelgroep echt bij zal blijven. Wat spreekt hen aan, hoe pak je ze in? En ook erg belangrijk: hoe zorg je voor engagement bij de doelgroep. Een goede immersive marketing benadering betrekt de gebruiker bij de ervaring. Hij/zij staat niet langer passief langs de zijlijn, maar is echt involved. Denk daarbij ook goed na over het medium die je in gaat zetten. Misschien is één platform genoeg, maar de kracht zou ook kunnen liggen in een crossmediale aanpak.

Blijf bij het bedenken van je immersive marketing campagne wel realistisch. Bedenk een ervaring op maat die past bij de grootte van jouw bedrijf. We kunnen niet allemaal de Red Bull’s of Mcdonald’s van de wereld zijn. Maar uiteindelijk maakt de schaal niet direct uit. Ook kleinschalige voorbeelden die zich richten op een klein groepje klanten of prospects kan waardevol zijn. Tijd om het eens te gaan proberen dus! Bouw een pakkend verhaal op, creëer een beleving en geef je doelgroep een ervaring die ze niet snel zullen vergeten!

Laat een reactie achter