Infinite scrolling en haar impact op gebruikers en Google3 min. leestijd

Je bent het ongetwijfeld al regelmatig tegengekomen, bewust of onbewust: infinite scrolling. Of je nu argeloos door je Facebook tijdlijn aan het scrollen was, of aan het zoeken was naar producten in sommige webshops. Wat houdt het precies in? Infinite scrolling laat de gebruiker doorscrollen naar nieuwe/aanvullende content. Steeds als je de ‘bodem’ van de pagina bereikt hebt, wordt er nieuwe inhoud ingeladen en vertoond. Handig als je nieuwe posts wil bekijken, of meer producten wil zien zonder naar een nieuwe pagina te klikken.

Op naar de sterren en daar voorbij?

Toch is de functie lang niet in alle situaties ideaal. Stel je voor dat je in een webshop met infinite scrolling wilt zoeken naar een specifiek product. Zie maar eens die ene smartphone te vinden in het gigantische aanbod van die elektronica-aanbieder. Aangezien de producten pas ingeladen worden bij het verder scrollen heeft zoeken via de standaard zoekfunctie in je webbrowser geen nut. Bovendien heb je als gebruiker geen idee hoe ver je zal moeten scrollen voor je uiteindelijk bij je gewenste product eindigt.

Voor sommige websites en toepassingen levert infinite scrolling wel een soepele gebruikerservaring op. Denk bijvoorbeeld aan social network sites als Facebook. Hoe vervelend zou het zijn als je daar constant op ‘volgende pagina’ moet klikken om nieuwe berichten van vrienden te kunnen bekijken. Maar trends als one page websites en het fenomeen van infinite scrolling lopen het risico om overmatig toegepast te worden. En dat is zonde, want het is lang niet altijd even handig voor gebruikers.

infinite scrolling

Google houdt niet van scrollen

Maar niet alleen gebruikers kunnen gehinderd worden door infinite scrolling. Hoewel Google al beter wordt in het indexeren van pagina’s met infinite scrolling, prefereert de zoekmachine vooralsnog traditionelere opties. Denk aan opties om met ‘vorige pagina’ en ‘volgende pagina’ te werken, en producten daarover uit te spreiden. Dit voorkomt ook lange laadtijden, maar kan tegelijkertijd wel beter geïndexeerd worden door Google. Alle losse pagina’s worden strak opgenomen in Google’s database, en zodra men zoekt naar het door jou aangeboden product landen ze direct op de specifieke pagina waar deze op staat.

Beter nog dan vorige pagina/volgende pagina te werken is een nummersysteem hanteren, vergelijkbaar met hoe Google dat zelf doet in haar zoekmachine. Op die manier kunnen gebruikers altijd in enkele kliks door je hele aanbod wandelen. Uiteraard mag een goede zoekfunctie op je pagina alsnog niet ontbreken, maar dit helpt wel om browsende gebruikers snel op weg te helpen. Bovendien weten ze waar ze aan toe zijn, doordat ze direct kunnen zien hoeveel pagina’s ze kunnen bezoeken. Dat in tegenstelling tot infinite scrolling, waar het altijd maar afwachten is hoe groot het aanbod is. Het missen van overzicht kan afschrikken en ertoe leiden dat bezoekers sneller afhaken.

Een perfecte middenweg bestaat misschien nog niet, en het is sterk afhankelijk van de functie of infinite scrolling een vloek of een zegen zal zijn. Maar je doet er wel goed aan om stil te staan bij de wensen en behoeften van je bezoekers. Willen ze eindeloos door blijven scrollen langs content, of willen ze zo snel mogelijk iets vinden? Denk met ze mee; zo voorkom je dat je bezoekers hun speurtocht eindigen met een muisarm. Want daar is niemand naar op zoek.

Laat een reactie achter