Typografie Topic: Het juiste lettertype kiezen voor je vormgeving5 min. leestijd

“Web design is 95% typography”, aldus een befaamde quote van Oliver Reichenstein die veelvuldig online circuleert. Dan kan je maar beter zorgen dat die 95%, die enorme basis, goed in orde is. We bespraken al in een eerder typografie topic de kunst van het combineren van meerdere fonts. Maar wat als je nog lang niet zo ver bent, en al verdwaalt in de zee van lettertypes bij de keuze van een eerste font?

In dit artikel gaan we dieper in op de keuze voor het juiste lettertype voor de job. Met deze tips, adviezen en algemene stijlregels helpen we jou op weg bij het maken van een weloverwogen keuze. Omdat de juiste fontkeuze een wereld van verschil kan maken.

Uitstraling / Tone of voice

Voordat je aan de haal gaat met de zeeën van opties, is het van belang om na te denken over de gewenste uitstraling van je ontwerp. Is het een zakelijke uiting, moet het een gevoel van stijl en luxe overbrengen? Of gaat het juist een luchtige en toegankelijke uitstraling krijgen? Denk ook na wat de tone of voice gaat zijn, op welke manier de boodschap overgebracht gaat worden.

Aansluitend zal je na moeten gaan denken over het beoogde publiek. Wie is de doelgroep, en wat voor stijl past bij hen? Zodra je dit allemaal op een rijtje hebt, kan je gaan kijken naar algemene eigenschappen die je zoekt voor je font. Misschien past een modern sans serif font wel, zonder poespas als halen en schreven, met strakke lijnen. Of is juist een klassiek ogend serif font wenselijk, om een wat meer ‘oldschool’ uitstraling te geven. Denk goed na over je beoogde doelgroep, wat bij hen wel en ook juist niet zou passen, en je kan een eerste afkadering maken voor het soort font die je zal gaan gebruiken.

Display vs. text

Het is belangrijk om te weten dat er lettertypes bestaan voor verschillende doeleinden. Het grootste onderscheid valt te maken tussen zogenaamde display lettertypes en text/body lettertypes. Display lettertypes zijn bedoeld voor kopteksten, titels en andere grote losstaande stukken tekst. Ze zijn vaak voller, opvallender en hebben een ruimere kerning en tracking. Het is van belang om display varianten dan ook echt in te zetten voor hun beoogde doeleinde. Ga je deze gebruiken om lange stukken tekst mee te schrijven, dan zal dat de leesbaarheid niet ten goede komen. Je zou immers ook geen tekst schrijven die volledig bestaat uit titeltekst/koptekst.

Text of body lettertypes zijn varianten die bedoeld zijn voor je hoofdtekst. Deze zijn geschikt om grote stukken tekst mee op te bouwen, en zijn zo samengesteld dat ze prettig weglezen op kleiner formaat. Het soort lettertype wordt meestal vermeld achter de naam, en van de meeste fontfamilies bestaan zowel display als body varianten.

Serif vs. Sans Serif

Over het verschil tussen serif en sans serif schreven we al in een eerder typografie topic. Beide opties hebben zo hun eigen uitstraling en nut. Serif fonts vormen de klassiekere families, en kunnen je tekst dan ook stijlvol, luxueus en klassiek laten ogen. Er wordt beargumenteerd dat ze prettiger weglezen in langere teksten, maar dan wel voornamelijk bij drukwerk. Op digitaal gebied winnen sans serif fonts vandaag de dag meestal de strijd, met hun strakke, moderne voorkomen. Ze lezen daarbij ook beter weg bij gebruik in digitale communicatie-uitingen.

Leesbaarheid

Een factor die niet onderschat mag worden is de leesbaarheid van het specifieke lettertype wat je voor ogen hebt. De uitstraling mag dan nog zo mooi en passend zijn, als het niet gemakkelijk te lezen valt, sla je alsnog de plank mis. De gemiddelde kijker is lui, en zal niet te veel moeite willen doen om te ontcijferen wat er staat. Bedenk ook waar ze je ontwerp gaan zien: zullen velen het van grote afstand zien, of slechts beperkt de tijd hebben om het te bekijken? Denk bijvoorbeeld aan een billboard langs de snelweg, waarbij de doelgroep slechts enkele seconden de tijd heeft om te zien wat je over probeert te brengen.

Test daarom de leesbaarheid van je font in je design. Bekijk het ontwerp eens van afstand, probeer de tekst snel te scannen etc. Mogelijk moet je gaan spelen met zaken als de kerning en tracking. Meer of minder ruimte tussen de letters en woorden kunnen een groot verschil maken.

Daarnaast is het ook een goede om te onderzoeken of bepaalde letters en cijfers botsen, doordat ze teveel op elkaar lijken. Met de zogenaamde I l 1 test kan je bijvoorbeeld kijken of letters en cijfers in het font genoeg met elkaar verschillen. Het werkt simpel: typ een hoofdletter ‘i’, de letter ‘l’ van Laura, en een 1. Zie je niet of nauwelijks verschil, dan zou je kunnen overwegen om een font te kiezen met een betere variëteit.

Il1test
bron: http://jessicahische.is/talkingtype

Inzetbaarheid

Bij de keuze voor een font zou je ook kunnen nadenken over de inzetbaarheid. Heb je veel verschillende uitingen die je uit wilt gaan zetten, of de wens om verschillende lettertypes te benutten in je design? Dan kan het verstandig zijn om voor een font te kiezen die onderdeel is van een grotere familie. Sommige fonts hebben diverse broers en zusjes, met verschillende lijndiktes, kerning en karaktereigenschappen. Tegelijkertijd passen ze wel genoeg bij elkaar om naast elkaar ingezet te worden in een design. Het creëert een subtiele nuance en laat de tekst net wat meer leven. Twijfel je over de combinatie, dan zou je juist kunnen kiezen voor losstaande lettertypes met een groter contrast. Hoe je dit combineren het beste aan kan pakken, kan je verder lezen in ons artikel over het combineren van lettertypes in je design.

Experimenteer

Deze basisregels en tips vormen een mooie houvast om te starten met je fontkeuze. In de praktijk blijft het echter belangrijk om vooral flink te gaan experimenteren. Lettertypes kunnen in theorie perfect passen, maar uiteindelijk toch net niet zijn wat je zoekt in je design. Je ziet het pas nadat je het toegepast hebt, en vaak is één blik genoeg om te zien of het wel of niet werkt. Ben je overtuigd van de charme en toepasbaarheid van bepaalde fonts, plaats ze dan eens in je ontwerp. Bekijk het aandachtig en volg je gevoel. Ga regelmatig aan de slag met typografische toepassingen in je designs, en je zult zien dat je er vanzelf meer feeling voor krijgt.

Laat een reactie achter