De belangrijkste KPI’s voor online marketing6 min. leestijd

In Marketing

KPI’s vormen een prettig houvast om prestaties bij te houden, en te meten of je strategieën en campagnes lonen. Deze Key Performance Indicators, of Kritieke Prestatie Indicatoren geven je inzicht in de stand van zaken. Ga je je doelstellingen behalen, of moet er een tandje bijgezet worden om écht resultaat te boeken? Door ze strak bij te houden en te koppelen aan doelstellingen zorg je ervoor dat er constant kritisch gekeken wordt naar het presteren van je bedrijf.

Hoe de KPI’s er voor jouw bedrijf uit zien is afhankelijk van de aard van je business. Ligt de focus op e-commerce of is het belangrijker om nieuwe leads te vergaren of veel engagement te creëren? Bepaal altijd zelf welke KPI’s wel en niet relevant zijn voor jouw bedrijf. Houdt alleen de belangrijkste KPI’s bij, zodat je gefocust blijft en niet verdwaald in de zeeën van data.

In dit artikel halen we een aantal voorbeelden aan van indicatoren die van belang kunnen zijn in de online marketing sector:

Inkomsten vanuit sales

Kijkend naar de sales is het belangrijk om het onderscheid te maken tussen inbound marketing en outbound marketing. Bij inbound marketing draait het erom dat dat de klant jou vindt. Dit doe je door in te haken op vragen en probleemstukken waar de klanten mee worstelen. Maar ook door relevante content te publiceren, bijvoorbeeld in artikelen of blogs. Jij zorgt voor een goede, betrouwbare en interessante stroom aan content en informatie, en de klant gaat de engagement aan.

Bij outbound marketing draait het meer om de klassieke approach: het is de traditionele salesmethode met advertenties, reclamecampagnes en directe benaderingen. Ga je kijken naar de inkomsten vanuit sales, kader dan duidelijk af waar de inkomstenflow vandaan komt: is het verkregen via de inbound marketing strategie of via de klassieke outbound marketing tactieken.

Kosten per lead

Het aantrekken van leads kost natuurlijk geld, je doet een investering om ervoor te zorgen dat de inkomsten gaan vloeien. Ook bij de kosten is het van belang om onderscheid te maken tussen inbound en outbound opzetten.

Aan de inbound kant bereken je het aantal gewerkte uren van creatieven en betrokken professionals, technologie kosten (bijvoorbeeld softwarelicensies) en algemene overhead kosten. Voor de outbound marketing bereken je de gewerkte uren van het marketing/sales team, de advertentiekosten en productiekosten van de campagnes.

Deze kosten bereken je weer over het aantal klanten die je met deze methode hebt aangetrokken. Zo zie je snel hoeveel het kost om één klant binnen te halen via inbound/outbound marketing en kan je het beleid aanpassen als je merkt dat een bepaalde strategie niet kosteneffectief is.

Klantwaarde

Een andere interessante factor om te bepalen is de klantwaarde. Veel klanten is mooi, maar als de afname relatief erg klein is, kan het nog weinig opleveren. Door de klantwaarde te bereken kan je bepalen hoe waardevol je huidige klanten zijn en of het nodig is om dat aspect te boosten.

Dit bereken je zo:

Gemiddelde aankoopwaarde klant X gemiddeld aantal aankopen per jaar van die klant X verwachtte behoudperiode van die klant in jaren of maanden

Valt de uitkomst tegen, dan is het zaak om te bepalen hoe je ervoor kan zorgen dat klanten frequenter terugkomen of orders plaatsen met een hogere waarde.

Return On Investment

De ROI, Return On Investment is een veelgebruikte formule in de marketingwereld om te bepalen of een investering de moeite waard is geweest. Door de toename in verkopen af te zetten tegenover de investering valt te ontdekken of de inzet ook daadwerkelijk wat opgeleverd heeft. Een negatieve uitkomst belooft niet vele goeds, maar ook bij een lage positieve uitkomst kan je je afvragen hoe de campagne effectiever had kunnen zijn. Uiteraard is het bij deze KPI wel zaak om rekening te houden met de tijdsperiode waarover je het bekijkt. Sommige investeringen hebben tijd nodig alvorens ze zichzelf terugverdienen.

De ROI bereken je als volgt:

(Groei in sales – investering in marketing) / (investering in marketing) X 100% = ROI

Traffic to lead ratio

Een toename in verkeer op je site is interessant, maar nog belangrijker is de traffic to lead ratio. Hoeveel sitebezoekers bestaan daadwerkelijk uit waardevolle/veelbelovende leads? Als het verkeer toeneemt, maar het aantal leads blijft steken of achteruit gaat, gaat er iets mis. Mogelijk vinden de bezoekers van je site niet waarvoor ze gekomen zijn. Dan is het strategie om de site zo aan te passen dat bezoekers eenvoudig kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Verbeter de navigatie, zorg dat content helder en begrijpelijk is, en zorg voor duidelijke call to actions. Bekijk ook eens onze andere artikelen over webdesign voor uitgebreidere tips en pijlers.

Lead to customer ratio

De opvolgende stap op het vorige kopje is de lead to customer ratio. Bieden zich voldoende interessante leads aan, maar is de uiteindelijke conversie toch nog laag? Dan is het zaak om de salesafdeling eens onder de loep te leggen. Waar gaat het mis in het traject? Waarom haken veelbelovende leads alsnog af? Ook kan je hierbij nog eens goed kijken naar het webdesign aspect. Is het eenvoudig om de laatste stappen te doorlopen als potentiële klant? Kost het niet te veel moeite om over te gaan tot een transactie, consult of offerte?

Landingspagina conversie

De kernpijler van je site is de landingspagina. Een groot deel van je bezoekers zullen hier terecht komen wanneer ze voor het eerst in aanraking met jouw bedrijf komen. Goede landingpagina’s dragen bij een een hoge conversie en de generatie van veel leads. Bezoekers moeten snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Duidelijke call to actions, gestroomlijnde content en een toegankelijke site helpen daarbij. De belangrijkste KPI voor dit aspect is de bounce rate: De hoeveelheid bezoekers die weg gaan na het bekijken van de pagina, zonder dat ze verder gegaan zijn naar andere pagina’s. Er vindt geen verder interactie plaats. Ligt de bounce rate hoog op je landingspagina, dan vinden bezoekers waarschijnlijk niet waarvoor ze gekomen waren. Een kwalijke zaak, aangezien je landingspagina als toegangsportaal voor vele conversies zou moeten dienen. In dat geval is het hoog tijd om de landingspagina eens goed onder de loep te nemen, om ervoor te zorgen dat deze biedt waarvoor men naar jouw site gekomen is.

Hier lees je meer over de bounce rate en wat hij je vertelt.

Organisch zoekverkeer

Als je veel bezig bent met content marketing is het interessant om bij te houden hoeveel organisch zoekverkeer naar je site stroomt. Organisch zoekverkeer bestaat uit bezoekers die je site gevonden hebben via zoekmachines, zonder dat je daarvoor betaald hebt. Dat in tegenstelling tot betaald zoekverkeer, door bijvoorbeeld AdWords campagnes.

Een goede stroom aan organisch verkeer geeft aan dat je SEO (Search Engine Optimization) tactieken in orde zijn. Mensen vinden jouw goedgeschreven relevante content makkelijk wanneer zij de zoekmachine benutten. Blijft je organisch verkeer achter, dan is het misschien nodig om je vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren. Hoe je dit kan doen kan je lezen in onze diverse blog’s over SEO.

Zoals eerder gezegd vormen deze KPI’s vooral sterke algemene voorbeelden. Welke KPI’s voor jou belangrijk zijn is sterk afhankelijk van de aard van je bedrijf en vorm van bedrijfsvoering. Bepaal daarom altijd zelf welke informatie voor jou belangrijk is om te ontdekken hoe je bedrijf presteert.

Laat een reactie achter