Lokale SEO en SEA: Succes ligt om de hoek3 min. leestijd

Stel, je bent een schoenmaker in Utrecht en je wilt onlinemogelijkheden benutten om meer klanten naar je winkel te trekken. Je hebt een eigen website en hebt ook een pagina aangemaakt op social media. Je besteedt veel aandacht aan SEO en zelfs SEA-mogelijkheden. Met pakkende teksten, heldere informatie en mooie video’s die jouw handwerk laten zien probeer je gevonden te worden in de zoekopdrachten. En dat lukt, alleen neemt het aantal bezoekende klanten nauwelijks toe. Je wordt gevonden, maar blijkbaar niet alleen in Utrecht. En dat is nou juist waar het het meeste telt.

Lokaal gevonden worden vervuld een sleutelrol wanneer je succesvol online aanwezig wilt zijn met een bedrijf die door klanten fysiek bezocht kan worden. Als schoenmaker in Utrecht levert het je weinig klandizie op wanneer je gevonden wordt door zoekmachinegebruikers in Amsterdam. Lokale vindbaarheid is daarnaast al belangrijker geworden sinds het meeste onlineverkeer via mobiele apparaten is gaan verlopen. Een potentiële klant met een gebroken hak zal ter plekke zoeken naar een schoenmaker, het liefst zo dichtbij mogelijk. Vindt hij daarbij jouw bedrijf door scherpe aanwezigheid in de lokale zoekresultaten, dan is de kans groot dat hij zo snel mogelijk bij je op de stoep staat.

Local SEO

Lokale vindbaarheid kan daarbij heel divers ingevuld worden, van gevonden worden door inwoners uit de omgeving, tot gevonden worden door toeristen die een dag doorbrengen in jouw dorp of stad. We bespreken hoe je hier als ondernemer op in kan spelen door te kijken naar SEO en SEA-mogelijkheden.

Lokale SEO

De toegenomen behoefte aan lokale zoekresultaten is bekend bij grote zoekmachines als Google, en zij spelen hierop in door lokale resultaten hoger te tonen. Mits dat kwalitatieve, relevante websites zijn uiteraard. En dat kan je als ondernemer eenvoudig oppikken. Allereerst helpt het als op je website duidelijk je contactgegevens staan vermeldt. Op zijn minst de bedrijfsnaam, het adres en een telefoonnummer. Daarnaast kan het ook helpen als je een kaartje (m.b.v. Google Maps) opneemt op je contactpagina, met een aanduiding waar je bedrijf te vinden is.

Maar het belangrijkste om hoog te eindigen in de niet-betaalde zoekresultaten (organische zoekresultaten) is het aanmaken van een eigen Mijn Bedrijf pagina bij Google. Deze pagina zorgt ervoor dat je bedrijf vermeld wordt wanneer men zoekt op relevante zoekwoorden. Ook hier geldt dat je minimaal de naam van je bedrijf, het adres en het telefoonnummer moet vermelden. Maar hoe uitgebreider en completer de informatie is die je hier invult, hoe groter de kans is dat je bedrijf getoond wordt wanneer potentiële klanten in de buurt zoeken naar de producten of diensten die je aanbiedt. De bedrijfsvermelding is daarom essentieel voor een sterke lokale vindbaarheid.

 

Lokale SEA

Daarnaast ben je mogelijk ook bereid om te investeren in advertenties in de zoekresultaten. Maar het is zonde als de clicks op je advertenties uit de verkeerde regio komen. Iemand die schoenreparaties nodig heeft en ernaar zoekt in Amsterdam zal niet zo snel naar Utrecht afreizen, zelfs niet als je advertentie er sterk uitspringt. Daarom is het verstandig om bij het bieden op zoekwoorden de juiste instellingen te kiezen. Zo kan je ervoor kiezen dat je alleen meedingt als de zoekopdracht binnen een straal van X km van je locatie komt. Op die manier wordt je advertentie alleen getoond aan klanten die zich dichtbij genoeg vinden. En dat levert op zijn beurt weer lagere advertentiekosten en een hogere conversie op. En een tevreden ondernemer met meer klandizie daar waar het telt, in zijn eigen zaak.

Laat een reactie achter