Native advertising: spot de advertentie6 min. leestijd

In Marketing, SEA

Gek werd je van al die schreeuwerige advertenties, op iedere site die je bezocht. Koop dit, ga in zee met ons, kom nu in actie! In actie komen deed je: je installeerde een adblocker, en sindsdien geniet je van relatieve rust in de toch al hectische online wereld. Bijgekomen van de advertentiestress besluit je eens lekker rustig wat artikelen te lezen op je favoriete nieuwssite. Je komt een interessant onderwerp tegen, begint te lezen, totdat je opmerkt dat een bepaald product wel heel erg de lucht in geprezen wordt door de schrijver. Je scrollt omhoog en kijkt eens goed. ‘Advertorial’ staat er, in kleine rode lettertjes. Slimme marketeers hebben je erin laten tuinen, en hebben het toch (deels) voor elkaar gekregen om je hun advertenties te laten lezen. Hoe? Met native advertising.

Native versus display

Native advertenties zijn advertenties die qua stijl, vormgeving en/of tone of voice passen bij de website waarop deze worden weergegeven. De advertenties worden verwoven met de ‘gewone’ content en vallen minder op. Bij display advertenties is het direct duidelijk dat het om betaalde inhoud gaat waarbij een bedrijf een bepaald product of dienst aanprijst. Bij native advertising ligt de focus meer op de content en probeert men te voorkomen dat de te promoten producten en diensten te direct in het gezicht van de bezoeker geschoven wordt. Waar veel gebruikers direct afgestoten worden bij display advertenties, zullen zij native advertenties minder snel herkennen en daardoor ook niet direct in de verdediging schieten. Met het beoogde resultaat dat deze kijkers of lezers alsnog meekrijgen wat je probeert over te brengen, en ze subtiel richting jouw aanbod te sturen.

Breed scala aan mogelijkheden

De meest voorkomende native advertenties vind je in de vorm van artikelen, blogs en posts op websites. Denk aan een nieuwssite die ruimte biedt voor dergelijke content, waarbij een artikel eerst informatief lijkt te zijn, maar uiteindelijk toch wel duidelijk stuurt naar promotionele inhoud. Een artikel over afwasmiddelgebruik in Nederlandse huishoudens bijvoorbeeld, waarin vervolgens duidelijk gemaakt wordt hoe Dreft kan helpen om wel tot X % te besparen op jaarbasis. Bij dergelijke native advertenties kan onderscheid gemaakt worden tussen ruwweg twee vormen: advertorials en sponsored content. Advertorials bevatten een duidelijke call to action en komen daarmee dichter tot klassieke display advertenties. Sponsored content heeft geen directe call to action, maar kan indirect natuurlijk wel gebruikers prikkelen en aansturen om zich verder te verdiepen in de aanbieder van de content.

Native content omvat meer dan de betaalde artikelen die hierboven genoemd worden. Denk maar eens aan de mogelijkheden voor marketers op social media, waar de mogelijkheid geboden wordt om je posts als sponsored content te vertonen bij gebruikers, feilloos verwoven met de overige content op die platformen. Zo toont Facebook sponsored posts in je tijdlijn, in precies dezelfde opmaak als de berichten die je van vrienden, familie of gelikede pagina’s ziet. Het enige verschil is de subtiele ‘gesponsored’ die boven het bericht staat. Je moet het maar net zien.

Zelfs Google’s betaalde zoekresultaten zouden we kunnen beschouwen als native advertising. De ervaren zoekmachinegebruiker zal wel beseffen dat de bovenste posts advertenties betreffen; toch is het onderscheid minimaal. De opmaak is praktisch hetzelfde, alleen een groen vlakje met ‘Adv.’ indiceert dat het geen organisch resultaat is, maar een betaalde advertentie betreft.

Waarom native?

Het grote voordeel van native advertenties zit hem in de manier waarop deze zich opstelt. Doordat de advertentie zich vloeiend nestelt tussen de content die de gebruikers gewend zijn, valt deze minder op als zijnde promotie. De gebruiker wordt niet direct afgeschrokken door het idee dat reclame op zijn pad gekomen is, wat een voordeel is in een wereld die verzadigd is met advertising. Uit zelfbescherming schieten we onmiddellijk in de verdediging wanneer we geconfronteerd worden met pusherige reclame, omdat we graag eigen keuzes maken; of in ieder geval in de waan blijven dat we dat doen.

Sponsored Ad Falqon - Native advertising

Online zijn diverse onderzoeken terug te vinden die aantonen dat veel gebruikers niet bewust waren van de native advertising. Dat biedt hoop voor de marketeers: het is dus goed mogelijk om je boodschap over te brengen en gebruikers te beïnvloeden, zonder dat ze direct afgeschrokken worden en rechtsomkeert maken.

Daarnaast is native advertising ook interessant kijkend naar hoe kwalitatieve content al belangrijker wordt als we onze doelgroep willen bereiken. Het wordt al belangrijker om als organisatie in te spelen op de vragen en behoeften van je doelgroep. Door artikelen te schrijven die inspelen op die vragen kan je aandacht naar jouw producten en diensten trekken. Biedt genoeg informatieve content, verweef er wat positieve verhalen van jouw aanbod in en wie weet trek je zo wel nieuwe klanten aan, zonder dat ze afschrikken van een agressieve directe marketing approach.

 

Het gevaar

Het risico zit hem in de details. Wordt op een eerlijke manier aangeduid dat jouw content native advertising betreft op het platform waar deze verschijnt? En is de verdeling van de inhoud goed genoeg, met de juiste balans tussen informatie en werving? Native advertenties waar de nadruk te dik bovenop de promotie ligt kunnen flink verkeerd vallen bij veel lezers. Te opzichtige benaderingen worden herkend door gebruikers en kunnen als een belediging van hun intelligentie gezien worden. Als ze snel doorhebben dat je ze op ‘geniepige’ wijze hebt proberen te manipuleren, zullen er zeker negatieve reacties naar voren komen. Logisch natuurlijk, niemand wil toegeven dat ze graag beïnvloed worden door dergelijke reclameuitingen.

Native de vervanger van display?

De keerzijde van native advertising die hierboven benoemd wordt, maakt dat het voorlopig nog niet dé oplossing zal zijn op advertentiegebied. Wel lijkt deze schaduwkant stukje bij beetje af te nemen in proportie. Native advertising draait inmiddels al een tijdje mee in de marketingmolen, en het is duidelijk dat hier een leerproces aan gekoppeld zit. Marketeers en platformen die in het verleden gruwelijk op hun plaat zijn gegaan, vormen leermomentjes, en vandaag de dag zien we al meer sterke implementaties van native advertising. Advertenties die niet storend zijn, op een leuke manier informatief zijn en toch tegelijkertijd een platform bieden om het bedrijf in een positief daglicht te zetten.

Daarnaast zal er voorlopig ook nog altijd een markt blijven voor display advertenties. Lang niet iedereen installeert direct een adblocker bij het zien van display reclameuitingen. Ook zullen er nog voldoende gebruikers zijn die geïnteresseerd klikken op een voor hen interessante advertentie. Vergelijk het maar eens met de klassieke vorm van reclame, in de vorm van folders die door de brievenbus vallen. Waar veel huishoudens ‘Nee-Nee’ of ‘Nee-Ja’ stickers plakken om deze printjes te weren, zijn er evenveel woningen waar men nog gretig de folders van de mat vist. En zo zal de verdeling van display en native advertenties voor nu ook blijven. De een juicht, de ander gruwelt, en de laatste heeft niet eens door dat de reclame zojuist op zijn mat is gevallen.

Laat een reactie achter