Typografie Topic: Neue Haas Grotesk vs Helvetica4 min. leestijd

In Design

Hoe Helvetica zijn roots verloor door digitalisering en in ere hersteld is met een gereviseerde Neue Haas Grotesk.

Een zeer geliefd font onder veel designers en vaste prik voor miljoenen Apple-gebruikers. Helvetica krijgt al jarenlang onze waardering; Het leest prettig weg, is strak en helder en kan voor diverse tekstsoorten ingezet worden. Toch had Helvetica nog veel meer in zijn mars. Veel elementen en aspecten van het lettertype zijn weggevallen tijdens de digitalisering ervan. Zonde, vonden liefhebbers van het vak, waarop ze besloten het lettertype weer in al zijn glorie te herstellen. Zij besloten Neue Haas Grotesk, zoals Helvetica oorspronkelijk heette, een fatsoenlijke digitaliseringte geven.

Screenshot 2017-01-31 11.11.02

Stukje geschiedenis

In de late jaren ’50 werd Neue Haas Grotesk uitgebracht, een vernieuwing van het originele Haas Grotesk, waarvan het gebruik terugliep. Destijds werden veel teksten nog met de hand gezet, letter voor letter. Tegelijkertijd werd al vaker een zogenoemde zetmachine ingezet, de Linotype. Voor de internationale markt en zetmachines kreeg het lettertype de pakkende naam Helvetica mee, voor het handzetten bleef men de naam Neue Haas Grotesk hanteren.

Compromissen

Bij het aanboren van de markt van zetmachines als de Linotype moesten compromissen gemaakt worden. Alle vormen van het lettertype (regular, italic, bold), hadden dezelfde afmeting nodig om in de machine te passen. Daarnaast stond er op de ontwikkelaars grote druk om diverse varianten te creëren, om in te spelen op het behaalde succes van het lettertype. Het resultaat was een variant van Helvetica die haastig aangepast was en vol compromissen zat, om aan de wensen en beperkingen te voldoen.

Ten tijde van groeiende digitalisering was het font nog steeds populair, waardoor het een van de eerste lettertypes was die gedigitaliseerd werd. Toch bleven beperkingen uit het Linotype tijdperk en het daaropvolgende ‘photo typesetting’ hangen in de conversie. Dit was te zien aan de afmetingen van de diverse letters, waar te weinig speelruimte mee was in het voorgaande tijdperk. Deze beperkte speelruimte bleef behouden, mogelijk deels omdat men nog niet de volledige potentie van het digitale tijdperk ontdekt had.

Tegelijkertijd poogde Linotype om alle diverse varianten van Helvetica weer te normaliseren tot één regulier font. Ook hierin zijn natuurlijk compromissen gesloten betreft de stijl van diverse letters en karakters. Rondingen die te zien waren in het originele lettertype werden ingeruild voor rechtere vormen. Zo verloor Helvetica wederom een deel van zijn oorspronkelijke charme.

Neue Haas Grotesk digitaal terug in volle glorie

Een halve eeuw later zijn enthousiastelingen aan de slag gegaan om Helvetica terug te brengen naar zijn oorspronkelijke look, inclusief alle kwaliteiten die het oorspronkelijk zo’n sterk font maakte. Met moderne middelen en zorgvuldig werk hebben ze het lettertype gereviseerd, en weer de oorspronkelijke noemer Neue Haas Grotesk meegegeven. De zoon van één van de oorspronkelijke ontwerpers reageerde goedkeurend op de revisie en noemde het een waardig eerbetoon. Het lettertype is aan te schaffen bij Fontbureau, waar je tevens de geschiedenis, ontwikkeling en eigenschappen gedetailleerder terug kan lezen.

Neue Haas Grotesk vs Helvetica

Er zijn uiteraard vele verschillen te benoemen tussen de revisie en het alombekende lettertype. Sommige verschillen zijn duidelijk te zien, anderen behelzen subtiele details. We bespreken kort de meest opvallende aspecten. Meer weten? Neem dan eens een kijkje op de site van Fontbureau.

  • Helvetica gebruikt één stijl, ongeacht de afmetingen van de tekst, waardoor problemen kunnen ontstaan bij grote of kleine schaal. Neue Haas Grotesk hanteert twee stijlen, wat meer aansluit bij het oorspronkelijke gebruik met handzetten/zetmachines. De ene stijl is voor display, voor grote koppen en titels. De andere stijl voor reguliere teksten. De display stijl heeft een strakkere spacing en een subtiele gewichtsaanpassing.
    Screenshot 2017-01-31 11.15.04
  • Neue Haas Grotesk heeft betere gebalanceerde afmetingen voor speciale karakters bij het gebruik van de italic vorm. De afmetingen van speciale karakters komen beter overeen met de afmetingen van de letters dan het geval is bij Helvetica.
    Screenshot 2017-01-31 11.12.51
  • Diverse karakteristieke stijlvormen van letters keren terug bij Neue Haas Grotesk. Veel interessante stijlkeuzes zijn verloren gegaan in de diverse conversies van Helvetica. Neue Haas Grotesk brengt deze weer terug in volle glorie.
  • Leestekens hebben een betere uitlijning ten opzichte van de andere letters in Neue Haas Grotesk, wanneer in hoofdletters geschreven wordt. Ze staan op gelijke hoogte en zijn even lang als de hoofdletters, wat een rustige gebalanceerde indruk geeft. Bij Helvetica komt dit rommeliger over door variërende posities en karakterhoogtes.
  • De beperkte speelruimte als gevolg van de photo typesetting fase zorgde ervoor dat de afmetingen van veel vormen van Helvetica niet optimaal waren, zeker niet in gecombineerd gebruik. In de moderne tijd zijn al die beperkingen niet meer aan de orde, waardoor ze in staat zijn om Neue Haas Grotesk optimale afmetingen mee te geven voor elke vorm. Dit zorgt voor een fijnere spacing en oogt strakker.

Laat een reactie achter