Typografie Topic: De 6 meest overmatig gebruikte fonts4 min read

In Design

In de wondere wereld van typografie vind je talloze fonts om mee te experimenteren. We kunnen naar hartenlust kiezen uit allerlei lettertypes, serieuze, speelse, vlotte. Toch grijpen veel leken steeds naar dezelfde fonts. De betere designer zal in deze lijst direct de grove ‘overtredingen’ spotten. Maar er zijn ook een aantal fonts die erin geslopen zijn, door de jaren heen. Lees nu welke overmatig gebruikte fonts je maar beter over kan slaan.

  1. Times New Roman

Times New Roman

Times New Roman is een hardnekkige. Ooit in een ver verleden was het het standaardfont in Word. Daardoor dook het font op in allerlei publicaties en uitingen. Van het verslag van je kleine nichtje tot corporate documenten en zelfs in verschillende designs. Inmiddels zijn we al talloze versies verder en bevat Word al lang een andere standaardoptie (daarover later meer). Toch zul je nog regelmatig Times New Roman tegen kunnen komen, oude gewoontes wellicht?

Naast het overmatige gebruik is het ook in de basis gewoon een serif font. Voor de meeste gebruiken voelen dergelijke fonts een beetje achterhaald, omdat de trend vandaag de dag vooral bij sans serif fonts ligt. Wil je hier meer over lezen? Bekijk dan eens ons artikel over serif & sans serif. Daarin vind je ook andere interessante basiskennis over typografie.

  1. Calibri

Calibri

Times New Roman begint langzaam aan verdrongen te worden, maar een nieuwe boosdoener duikt op aan de horizon. Calibri is het standaardfont in de hedendaagse versie van de populairste tekstverwerker. Is er dan zoveel mis met Calibri? Eigenlijk valt dat wel mee. Wel is het vooral een vrij standaard, nietszeggend lettertype. Het doet zijn ding en is leesbaar, maar daar is alles wel mee gezegd. Er zullen geen hoofden draaien bij het zien van dit font. Bovendien zal je document qua opmaak niet snel positief verrassen, omdat het een lettertype bevat waarmee je lezers al talloze keren geconfronteerd zijn. Lekker vermijden dus en een passend font kiezen met meer karakter.

  1. / 4. Helvetica en Arial

Arial

Aangekomen op dit punt zullen heel wat vormgevers zich op hun teentjes getrapt voelen. Tot nu toe moest vooral de fontkeuze van Microsoft het ontzien, maar ook Apple gebruikers zijn in staat om fonts overmatig te gebruiken. Voor velen is Helvetica hét go-to font voor alles. Van documenten tot allerlei vormgevingen. En daar gaat het mis. Hoewel Helvetica in de basis een keurig font is, met fijne eigenschappen, past het niet bij alles. Kijk goed of het font goed op zijn plek is op de plek waar je het benut. Kies anders eens een ander lettertype voor de job, om ervoor te zorgen dat je designs ‘fris’ te houden. Toch erg gehecht aan Helvetica? Overweeg dan eens Neue Haas Grotesk, een gereviseerde variant van Helvetica’s roots.

Vrees niet, Apple liefhebbers, ook Arial wordt niet gespaard in dit lijstje. Arial wordt veelal gezien als de tegenhanger van Helvetica, met sterk vergelijkbare visuele eigenschappen. Hoewel misschien iets minder fanatiek benut als Helvetica verdient Arial ook een plek in deze top 6.

  1. Impact

Impact

Van de fonts die nog enigszins serieus te nemen zijn, zijn we nu aanbeland in het deel van deze top met absolute no-go’s. De eerste betreft Impact. Dit statige font is ooit bedoeld geweest als font om indruk mee te maken. Het moest letterlijk impact hebben op de lezers/kijkers. In de basis werkt dat ook prima, het stevige font valt op en wordt gewaardeerd om zijn leesbaarheid. Echter vind je het font nu vooral terug in internet memes. Als duidelijk leesbare vertelstem bij de miljoenen internetgrapjes werkt Impact uitstekend. Wil je echter serieus genomen worden, dan kan je dit lettertype beter links laten liggen.

  1. Papyrus

Papyrus

Papyrus, waar moeten we beginnen? Het is in ieder geval nog íets minder schandelijk dan het gebruik van de nummer 6 in de lijst. Maar het scheelt niet veel. Veel design-leken zien Papyrus en vallen voor zijn looks. Het lijkt een interessant vormgegeven font en heeft iets thematisch dat doet denken aan een Griekse/Egyptische stijl. En om die reden prijkt het lettertype op allerlei exotische winkeltjes, op menukaarten, in foldertjes. Ook religieuze groeperingen lijken sterk aangetrokken te worden tot het font, die regelmatig mag prijken op foldertjes en hand-outs. Doorgewinterde vormgevers weten gelukkig wel beter en vermijden dit amateuristisch ogende stijlfont meteen.

  1. Comic Sans

Comic Sans

De grootste bad guy in dit artikel hebben we voor het laatst bewaard. Iedereen weet inmiddels wel dat dit overmatig vrolijke/kinderlijke font vermeden moet worden toch? Fout, nog steeds prijkt het font onterecht op allerlei uitingen die ‘luchtig’ of ‘speels’ zouden moeten zijn. Zelfs bedrijven gaan de mist in, houd maar eens bij hoe vaak je bestelbusjes door het land ziet touren waarop doodleuk de bedrijfsnaam in Comic Sans prijkt.

Maar is Comic Sans zelf wel de grootste slechterik? Of zijn we zelf schuldig voor zijn slechte imago? Lees meer over het beruchte font in ons artikel over Comic Sans!

 

Ben je op zoek naar alternatieven voor deze overmatig gebruikte fonts? Kijk dan eens op sites als Fontsquirrel en Dafont. Je vind er talloze interessante alternatieven en kan naar hartenlust experimenteren. Bedenk altijd of het lettertype past bij je uiting en doelgroep.

Voor de webdesigner is het interessant om eens een blik te werpen op Google Fonts. Daar vind je degelijke fonts die eenvoudig te implementeren zijn op je website.

Laat een reactie achter