Parallax scrolling: Interessante gimmick met veel valkuilen4 min. leestijd

Vorige week bespraken we een design trend waar veel winst mee te behalen valt op het gebied van gebruiksgemak. Vandaag werpen we een blik op parallax scrolling, een webdesign element van een hele andere orde. Bij parallax scrolling draait het namelijk vooral om het verbluffen van sitebezoekers aan de hand van soepele animaties. Een interessant grafisch staaltje om je site opvallender te maken, daar wilden veel bedrijven en ontwikkelaars graag op inhaken. Gaandeweg is uit het oog verloren wat de juiste beweegredenen zijn voor de implementatie. Vorm is verkozen boven functie, en in het resulterende overgebruik komen veel valkuilen en pijnpunten naar voren.

Maar voordat we de kritische blik opzetten, zullen we eerst bespreken wat parallax scrolling inhoudt. Kortweg houdt parallax scrolling in dat diverse lagen in je website op verschillende (=parallax) snelheden meebewegen. Hierbij schuift doorgaans de achtergrondlaag langzamer mee dan de voorgrond of de objecten die zich tussen voorgrond en achtergrond bevinden. Het interessante hieraan is dat het effect een gevoel van diepte geeft op je pagina. Een goed voorbeeld om een betere indruk te krijgen is de demo die je vindt op deze site.

https://www.weblinc.com/labs/jquery-parallax/

Bron: https://www.weblinc.com/labs/jquery-parallax/

Parallax annoying

Een mooi effect, maar er kleven wel de nodige nadelen aan. Zo kan overdadig gebruik afleiden van de boodschap die je probeert over te brengen. Of voorkomt het dat bezoekers de calls to action zien op de pagina’s waar je ze wilt activeren om iets te doen. Bovendien is parallax scrolling vaak ook vervelend voor bezoekers die frequent terugkeren. De eerste keer zijn ze onder de indruk, de vele bezoeken erna willen ze gewoon zo snel mogelijk doen waarvoor ze gekomen zijn. Dan zit een dergelijk effect eigenlijk alleen maar in de weg en wordt het storend.

SEO en laadtijden

Daarnaast is het ook een risico voor je SEO strategie. Dat zit hem niet in het feit dat Google niet in staat zal zijn om je pagina’s te indexeren. Google’s crawlers die pagina’s scannen en indexeren zijn tegenwoordig prima in staat om overweg te kunnen met complexere webdesigns. Zolang je pagina aan de back-end strak in orde is zou parallax scrolling weinig issues moeten opleveren. Echter is er wel een ander aspect waar Google veel waarde aan hecht met betrekking op SEO: Mobiele optimalisatie.

Parallax scrolling en mobiele devices vormen namelijk lang niet altijd een goed huwelijk. Telefoons en tablets die op iOS draaien kunnen namelijk slecht overweg met het effect, omdat het scrolleffect niet goed geregistreerd wordt. Android toestellen kunnen er beter mee overweg, maar ook hier is het effect vaak houterig.

Bedenk ook dat lang niet iedereen een high-end smartphone bezit. De goedkopere toestellen hebben moeite met het laden van de vele lagen en interactie die erbij komt kijken. Bovendien is parallax scrolling over het algemeen zwaar op de laadtijden, voor zowel computers en draagbare toestellen. Al dit zorgt ervoor dat gebruikers minder gemakkelijk kunnen vinden waar ze voor kwamen, en dat feit wordt daarom ook streng bestraft door Google. Het resultaat: je levert veel verkeer naar je website in voor een visueel element, en dat is erg zonde.

 

Wanneer dan wel?

Natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel als het gaat om parallax scrolling. Verstandig geïmplementeerd kan het effect een mooie bijdrage leveren aan je presentatie. Vooral op het gebied van storytelling kan het een extra dimensie toevoegen aan de beleving. Het prikkelt de bezoeker en zorgt voor een minder statische beleving. Vooral pagina’s waarop de promotie van één product centraal staat kunnen profiteren van parallax scrolling. Het geeft de kans om op een mooie visuele wijze alle aspecten van je product te tonen, terwijl de bezoeker er soepel doorheen scrollt.

Dit kan het beste toegepast worden op pagina’s die vroeg in het verkoopproces zitten. Hier kan je de gebruiker lekker maken en op bijzondere wijze kennis laten maken met je product. Ga je dieper in het proces zitten waar de wens verschuift naar informatiewinning of het ondernemen van een duidelijke actie, blijf dan weg van parallax scrolling. Bedenk ook hoe vaak een bezoeker de pagina te zien zal krijgen. Gaat het om een pagina waar ze regelmatig naar terug zullen moeten keren, dan is parallax scrolling eerder een stoorfactor dan een toevoeging. Zet het effect in op de juiste plek, waar het echt toegevoegde waarde heeft en niet hindert. Zo voorkom je dat bezoekers bij jou afhaken en verder gaan scrollen op de pagina’s van de concurrent.

Laat een reactie achter