Pareto Principe: De 80/20 regel en haar toepassingen in online marketing4 min. leestijd

Het Pareto Principe is een algemene regel die dicteert dat 20% van de input doorgaans verantwoordelijk is voor 80% van de output. De stelling is afkomstig van de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto, die in de 19de eeuw in zijn onderzoek ontdekte dat 80% van het land in bezit was van slechts 20% van de bevolking. Volgens de vertelling zou hij dit principe eerst ontdekt hebben in zijn groentetuin, waar hij observeerde dat 20% van zijn erwtenplanten verantwoordelijk waren voor 80% van de erwtenopbrengst.

Het Pareto Principe wordt veelal toegepast binnen de economische sector, waar Vilfredo zelf ook werkzaam in was. Toch kunnen we dit principe ook goed betrekken bij online marketing. In de praktijk kan het een fijn handvat vormen om analyses te maken en relatief eenvoudig impactvolle veranderingen door te voeren. Laten we eens kijken naar enkele relevante voorbeelden:

Pareto Principe in online marketing

80% van je sitebezoeken vloeien voort uit 20% van je zoekwoorden

Om meteen maar een mooie link te maken met SEO, een interessante eerste toepassing van het principe. Analyseer je siteverkeer en je gebruikte zoekwoorden en je zult zien dat het grootste deel van je bezoekers bij jou terecht komt door een klein groepje zoekwoorden. Dit zijn de echte knallers, degenen die ervoor zorgen dat men vaak op jouw website uitkomt. Speel hier slim op in: zorg ervoor dat je veel sterke en relevante content op je site hebt staan die aansluit bij deze zoekwoorden. Gebruikers die vinden waar ze naar zochten zijn blije gebruikers, en goed voor de conversie.

80% van je inkomsten zijn afkomstig van 20% van je klantenbestand

Een veel voorkomende waarneming van het Pareto Principe. Kijk eens of dit waar is voor jouw business en speel daar op in. Zorg ervoor dat je deze trouwe klanten blijft pleasen en tevreden houdt. Ze zijn namelijk verantwoordelijk voor het grootste deel van je inkomsten. Tegelijkertijd is het van belang om meer klanten te vinden die vergelijkbaar zijn met deze klantengroep. Onderzoek hoe deze doelgroep er zoal uitziet, en zorg ervoor dat je marketing en promotie gericht is op dit type klanten.

80% van je online sales zijn te linken aan 20% van je producten/diensten

Veel online bedrijven hebben in hun aanbod enkele producten of diensten zitten die zeer populair en/of gewaardeerd worden. Bij deze bedrijven valt in de praktijk dan ook op te merken dat 80% van de verkopen voortvloeit uit 20% van het aanbod aan producten en diensten. Zorg ervoor dat die succesvolle diensten en producten sterk opvallen. Deze bestsellers verdienen een spotlight, om zo de verkopen nog meer te stimuleren.

80% van de klachten is afkomstig van 20% van de klanten

Naast alle positieve benuttingen van het Pareto Principe geldt het soms ook voor de minder leuke kanten. Misschien is het wel herkenbaar: hoe goed je ook je best doet, er is altijd dat kleine clubje vaste klanten die altijd wat te klagen heeft. Het zijn de mensen waarbij je stiekem al een zucht slaakt als ze binnen komen lopen, of wanneer je weer eens hun telefoonnummer op je display ziet staan. Sommige veelvoorkomende klachten kan je uiteraard aan gaan pakken, om te voorkomen dat ze opnieuw op blijven duiken. Daarnaast kan je je klantenservice/helpdesk personeel voorzien van zo duidelijk mogelijke instructies om deze klachtenprocedures zo goed mogelijk af te handelen.

80% van de voorbeelden worden genoemd in 20% van de artikelen

Er zijn nog veel meer relevante marketingvoorbeelden te noemen van het Pareto Principe. Ze komen ongeveer wel op hetzelfde neer als de voorbeelden die we hierboven uitschreven. We noemen er nog een paar:

  • 80% van je marketing leads komen voort uit 20% van je gedeelde content
  • 80% van de sociale media interactie vloeit voort uit 20% van je posts
  • 80% van je conversie is afkomstig van 20% van je pagina’s

Handvat, geen gouden regel

Natuurlijk is het Pareto Principe niet altijd dé ideale oplossing. Sommige bedrijven zijn zich blindelings gaan focussen op het benutten van het principe, zonder verder na te denken en data te analyseren. Dat het principe vaak geldt, betekent niet dat het altijd een magische uitwerking heeft. Er zijn genoeg situaties te bedenken waarin het kijken naar andere statistieken en het inspelen op kleinere kansen juist positief uit kan pakken. Het blijft kwestie om het hoofd erbij te houden en realistisch te blijven. Hou het Pareto principe in het achterhoofd, pas het toe als het relevant is, en wie weet boek je grote vooruitgang zonder enorm veel om te hoeven gooien in je bedrijfsvoering.

Reacties
  • Sabine
    Beantwoorden

    Leuk artikel en leuke vergelijking. Ben het met je eens dat het niet altijd de ideale oplossing is. Veel bedrijven werken echter wel zo. Ik denk alleen door innovatief met je online marketing strategie om te gaan je er meer uit kan halen dan de 80%/20% regel wat betreft je zoekwoorden!

Laat een reactie achter