fbpx

Retargeting: Klanten scoren in de herkansing

 In Marketing

Soms slaag je er simpelweg niet in één keer in om klanten definitief over de streep te trekken. Hoe goed je website ook in elkaar steekt, hoe enthousiast je je content ook brengt. Alles is prachtig in orde, maar het lukt net niet om die ene sale binnen te slepen of die aanmelding voor de nieuwsbrief te verkrijgen. Niet getreurd, er is nog volop hoop: vandaag bespreken we de wondere wereld van retargeting.

If at first you don’t succeed…

Er zijn talloze redenen te bedenken waarom je potentiële klanten nét niet die benodigde laatste stap zetten. Misschien stonden ze op het punt om die grote aanschaf te doen, maar kwamen ze erachter dat de spaarrekening het toch even niet toe zal laten. Of waren ze bezig om het aanmeldformulier voor je nieuwsbrief in te vullen en kregen ze precies op dat moment een dringend telefoontje. Browser gesloten, formulier onafgerond. Het hoeft niet direct te betekenen dat de desbetreffende klant geen interesse heeft. Diverse ongelukkige omstandigheden kunnen net voorkomen dat de afrondende stap wordt uitgevoerd. Met als gevolg dat de klant mogelijk jouw bedrijf even vergeet, en weer verder gaat met zijn dagelijkse bezigheden.

En dan zal jij als ondernemer slim moeten inspelen op de situatie. De potentiële klant net even een zetje in de juiste richting geven om hem weer ‘back on track’ te krijgen. En daar komt het zogenaamde retargeting om de hoek kijken. Retargeting houdt in dat je mensen die al eerder jouw website bezocht hebben, benadert via marketing- en advertentiemogelijkheden. Door weer opnieuw in het blikveld van de consument te komen, kan je ervoor zorgen dat je de doorslag geeft die zich vertaald in de handeling die je wenst; het behalen van die aankoop, of die aanmelding voor je nieuwsbrief.

…try, try again

De mogelijkheden voor retargeting zijn net zo divers als de uiteenlopende redenen waarom bezoekers die gewenste laatste stap(pen) niet gezet hebben. Naast het hoofddoel van retargeting is het ook een middel om weer op te vallen bij potentiële klanten die je vergeten zijn en kan het helpen om vertrouwen op te bouwen in je bedrijf. Stel, je bent als gebruiker op zoek naar een hotel, en daarbij bezoek je diverse sites van reisbureaus. Als je tijdens je zoektocht op meerdere sites en in de zoekmachine hetzelfde bureau voorbij ziet komen, bijvoorbeeld door middel van advertenties, krijg je snel de indruk dat het hier om een grote speler gaat. Het kan het gevoel opwekken dat het bedrijf een solide optie is, waar je op kan bouwen.

Opnieuw in de spotlight

Om je nog een beter beeld te geven van de mogelijkheden kunnen we enkele voorbeelden noemen. Neem een bezoeker die producten in zijn winkelwagentje legt, maar zijn bestelling niet afrondt. Hij heeft wel al zijn gegevens bij je achter gelaten. Dat levert een mooie kans op om deze bezoeker een e-mail te sturen, met een gerichte kortingsactie. Als hij zijn bestelling alsnog voltooid, krijgt hij 10% korting, of een leuke goodie. De twijfelende bezoeker opent zijn e-mail, ziet je persoonlijke benadering en besluit op het aanbod in te gaan. Voilà, je hebt toch nog een sale.

Of neem de bezoeker die zocht naar specifieke producten op jouw site. Hij heeft bijvoorbeeld gekeken naar winterjassen, maar uiteindelijk niets toegevoegd aan zijn mandje. Misschien weet de bezoeker nog niet goed waar hij naar op zoek is en speurt eerst rond op diverse webshops. Deze potentiële klant kan je aanspreken door hem advertenties te tonen van winterjassen, die bijvoorbeeld gelijk zijn aan of vergelijkbaar zijn met de door hem bekeken opties. Deze advertenties kan je tonen op andere kledingsites, of bijvoorbeeld in zijn newsfeed op social media. Door een pakkende campagne te tonen, kan hij weer bij de les gehaald worden en beseffen dat hij op jouw site mooie producten had gezien. Goede kans dat hij doorklikt en uiteindelijk wel besluit om bij jou zijn garderobe aan te vullen. En zo zet je door retargeting bezoekers om in iets veel mooiers: trouwe klanten.

Recent Posts

Laat een reactie achter