Rich Snippets: Eruit springen in Google’s zoekresultaten3 min. leestijd

Na flinke SEO inspanningen om je website vindbaar te maken op Google is het je gelukt: Je eindigt eindelijk hoog in de zoekresultaten. Tijd om achterover te leunen en de klandizie binnen te zien stromen? Wacht daar nog even mee. Het is namelijk het perfecte moment om eens te kijken naar rich snippets.

De snippet is de korte omschrijving die getoond wordt bij jouw zoekresultaat. Een standaard snippet bestaat uit de titel, de url en de beschrijvende tekst. In de basis prima, maar er liggen mooie kansen om deze aantrekkelijker te maken. Door bepaalde code te intregreren in je site kan de zoekmachine de snippet aanvullen met diverse interessante mogelijkheden. Het resultaat: zogenaamde rich snippets.

Rich snippets

De diverse mogelijkheden

Wat kan je dan zoal doen met rich snippets? De meest herkenbare en opvallende is de toevoeging van recensies. In de snippet komt een waardering in sterren te staan, vaak aangevuld door een beoordelingscijfer en het aantal beoordelingen. Ideaal om te tonen hoe men je product of dienst waardeert.

Een andere grote optie is het tonen van aanvullende productinformatie. De prijs, naam, voorraadstatus en eventuele kortingsacties kunnen gepresenteerd worden. Dit levert de zoekmachinegebruiker snel een basisinzicht op en kan ervoor zorgen dat hij sneller verder navigeert naar de site.

Naast deze belangrijkste opties is het ook mogelijk om aanvullende informatie voor evenementen te tonen (datum, tijd, locatie etc.). Als je een culinair bedrijf runt, kan het weer interessant zijn om aanvullende informatie over recepten te tonen. Denk aan kernzaken als de bereidingstijd, het beoogde aantal personen, het aantal calorieën en ga zo maar door. Het is zelfs mogelijk om video’s opvallender en uitgebreider weer te geven d.m.v. rich snippets. Al met al zijn er allerlei opties om je zoekresultaat in het oog te laten springen.

Rijkelijk beloond

Het levert even wat extra werk op, maar het creëren van rich snippets levert dan ook een mooi eindresultaat op. Google toont graag kwalitatieve content in haar zoekresultaten, omdat ze er baat bij hebben zo veel mogelijk tevreden zoekmachinegebruikers te hebben. Een waardevol zoekresultaat dankzij de rich snippets zal door de zoekmachine weer hoger gewaardeerd worden.

En niet alleen de zoekmachine is blij met dat zoekresultaat. Doordat je zoekresultaat meer opvalt en degelijker overkomt, zullen gebruikers sneller naar uw site navigeren. Hoog eindigen in de zoekresultaten is één ding, maar vele malen belangrijker is het dat men ook daadwerkelijk uw zoekresultaat uitkiest. Alleen dan zal je nieuwe klanten binnen kunnen halen en je conversies kunnen verhogen.

Last but not least leveren rich snippets je ook meer werkruimte op in de zoekresultaten. Ze vormen een aanvulling op de basis-snippet die je al gevormd had, zonder deze in te perken. Het geeft je meer ruimte om belangrijke zaken te vermelden die ook interessant zijn voor de potentiële bezoeker. Denk aan de prijzen en producteigenschappen. Of de recensies, die dankzij het kleurrijke sterrensysteem helemaal goed opvallen in de zoekresultaten. Oh, en nog een bijkomend voordeel van die extra ruimte in je snippet? Je concurrentie wordt nog nét even wat verder naar onderen gedrukt in de zoekresultaten.

Laat een reactie achter