Scoren op social media: De grootste do’s and dont’s4 min. leestijd

Vaardig omgaan met de mogelijkheden en valkuilen van social media is een vak apart. Communicatie verloopt razendsnel en timing is essentieel. Om nog maar te zwijgen over het spanningsveld dat ontstaat door de interactiemogelijkheden met je doelgroep. Ga je die interactie goed aan, dan eten ze uit je hand en gaat je goede service zo ‘viral’. Sla je de plank mis, dan nagelen diezelfde fans je met liefde en plezier aan de publieke schandpaal.

Een spannend medium dus, social media. Dan maar wegblijven van deze platforms? Dat is niet nodig. Sterker nog, het zou zelfs zonde zijn. Wij helpen je op weg met de belangrijkste do’s en dont’s:

Inhoud/content

Do: Plaats afwisselende en relevante posts voor je doelgroep

De doelgroep die je volgt op social media kan ontzettend divers zijn. Ze volgen je voor wisselende redenen en zullen dan ook graag verschillende zaken willen zien. De ene volger ziet graag aankondigingen van kortingen, of like/share/win-acties. De ander ziet veel liever informatieve artikelen, of juist weer leuke (en relevante) foto’s en video’s. Bedenk wie zich er allemaal onder je publiek bevinden en zorg voor afwisseling in je posts. Zo is er voor ieder wat wils.

Don’t: Eenzijdige posts blijven plaatsen

Plaats je vaak gelijksoortige berichten, dan kan een deel van je publiek afhaken. Ze zien te weinig afwisseling en content die hen aanspreekt en besluiten te ontvolgen. En dat is zonde natuurlijk.

 

Verkopen

Do: Laat je dienst/product op leuke en originele manieren zien en terugkomen

Door op een luchtige manier je product of dienst te tonen in woord en beeld houd je de aandacht vast. Bedenk dat volgers en bezoekers van je pagina al een interesse in jouw bedrijf en producten hebben. Ze vinden het leuk om herkenbare, grappige of originele content te zien die te maken heeft met jouw product. Door op dit gegeven in te spelen kan je leuke reacties en interactie creëren.

Don’t: Oversellen

Op het moment dat men besluit je te volgen, heb je in feite al een soort verkoop rond. Natuurlijk betekent het niet dat je niet door mag gaan met promoten, maar pas op dat je het niet overdrijft. Voor veel bedrijven is overselling een grote valkuil op social media. Te veel wervende berichten achter elkaar vermoeien je volgers. Ze krijgen immers al genoeg reclameuitingen om de oren in het dagelijkse leven.

 

Interactie/Zenden

Do: Interactie aangaan

Het prachtige aspect van social media is de mate van interactie die ermee te behalen valt. Door open content te plaatsen waar kijkers makkelijk op kunnen reageren creëer je mooie engagement. Start een campagne waarin je je doelgroep vraagt zelf op een laagdrempelige manier bij te dragen qua content. Geef ruimte om de dialoog aan te kunnen gaan en reageer op posts van bezoekers. Door helder en eerlijk te communiceren en een vleugje humor in de mix te gooien kunnen hierbij hele sterke resultaten behaald worden. Ook dat is wel een kunst op zich; een sterke social media specialist in je team kan daarbij echt het verschil maken.

Don’t: Eenrichtingsverkeer blijven aanhouden

Social media is in essentie bedoeld om te delen en reageren op elkaar. Het is dan ook zonde als je dit niet benut en eenrichtingsverkeer blijft aanhouden. Voor enkele concepten werkt die opzet misschien, maar dat is dan ook echt de uitzondering op de regel. Interactie is de sleutel tot succes!

 

Timing

Do: De juiste timing voor posten opzoeken en benutten

Voor de diverse social media platforms bestaan allemaal optimale postmomenten. De platformen hebben vaak op specifieke tijden op de dag een piekgebruik, waar je slim gebruik van kan maken om zoveel mogelijk volgers te bereiken. Uiteraard kan je hiermee ook experimenteren, aangezien het per business kan verschillen wanneer je doelgroep online is. We schreven al over de ideale posttijden in deze blog.

Don’t: Posten op de luwe gebruiksmomenten

Het is daarentegen erg zonde als je juist post op momenten dat je volgers niet online zijn. ’s Avonds laat of heel vroeg in de ochtend zijn daarbij momenten die je doorgaans beter kan vermijden. Het is natuurlijk onwijs zonde als je veel aandacht aan een post hebt besteed, als deze vervolgens nauwelijks gezien wordt.

 

Posten

Do: Regelmatig blijven posten

Het is goed om met een redelijk constante flow te blijven posten voor je bedrijf. Het laat zien dat je actief blijft en je zorgt ervoor dat je regelmatig onder de aandacht komt bij je doelgroep. Het is verstandig om hiervoor een social media kalender voor te maken. Bedenk vooraf wat je zoal wilt gaan delen over een tijdsperiode van een maand of jaar, en zorg ervoor dat deze inhoud mooi verspreid wordt over de kalender.

Don’t: Overmatig posten, te weinig posten

Let wel op dat je niet te vaak aan het posten gaat. Als de posts maar blijven komen raken volgers eerder geïrriteerd dan geïnspireerd, wat het tegenovergesteld oplevert van wat je beoogd had. Net als overselling is ‘overposting’ niet aan te raden. Het tegenovergestelde, te weinig posten is ook weer zonde. Infrequente posts en updates wekken de indruk dat je weinig actief bent of zelfs stil staat. Het wekt in ieder geval niet de indruk dat je een bruisende zaak leidt. ‘Stilstand is achteruitgang’ is een bekende uitspraak die hier van toepassing is.

Laat een reactie achter