Short Tail Keywords vs. Long Tail Keywords: Een zoekopdracht met een staartje

 In Marketing, SEO

Short tail keywords en long tail keywords, twee begrippen die verschillende zoekopdrachten aanduiden. Maar waar draaien deze termen om, en wat kunnen ze betekenen voor zoekopdrachten gerelateerd aan jouw website? We bekijken het in deze blog:

Het verschil

De begrippen short tail keywords en long tail keywords duiden allebei aan dat het gaat om de zoekwoorden (keywords) die men gebruikt om te zoeken in zoekmachines. Het verschil tussen short tail en long tail zit in de lengte van het aantal zoekwoorden. Klinkt vrij logisch, gezien de gebruikte aanduidingen voor kort en lang. Short tail keywords wordt gebruikt om alle zoekopdrachten die 1, 2 of 3 zoekwoorden omvatten aan te duiden. Bijvoorbeeld ‘Bakkerij’ of ‘Bakkerij Utrecht’. Long tail keywords duiden zoekopdrachten aan die 4 of meer woorden omvatten. Denk hierbij aan ‘Warme bakkerij in centrum Utrecht’.

Tegenwoordig bestaat veruit het grootste deel van de zoekopdrachten uit long tail zoekwoorden, zo’n 70%. Dat komt voornamelijk door Google Instant, de service van Google die automatisch je zoekopdracht aanvult terwijl je aan het typen bent. Dit heeft ervoor gezorgd dat mensen gerichter zijn gaan zoeken. Ze zoeken niet meer op korte begrippen en typen liever de vraag uit, zoals deze ook in hun hoofd opkwam. Door de geboden service van de zoekmachine vinden ze zo gerichter resultaten.

short-or-long-tail-keywords-cover

Tactisch kiezen van keywords

Naast het feit dat het merendeel van de zoekopdrachten uit long tail keywords bestaat, is er nog een goede reden om in te zetten op deze zoekoptie. Short tail keywords ondervinden meestal veel concurrentie. Als je als kleine ondernemer met je SEO strategie richt op het zoekwoord ‘kleding’ zal je moeten concurreren tegen talloze grote online webshops en leveranciers. Ook als je met SEA (Search Engine Advertising) aan de slag wilt, zal je met dat zoekwoord veel concurrentie hebben, met hoge biedingen op het keyword door de vele bedrijven. Ga je echter aan de longtail kant zitten, dan is de concurrentie een stuk kleiner. Richt je je bijvoorbeeld op de reeks keywords ‘handgemaakte kleding uit Nederland’, dan is de kans een stuk groter dat je daarmee hoger in de resultaten eindigt.

Er wordt relatief misschien minder vaak gezocht op dergelijke long tail keywords, maar de concurrentie is minder groot. Daarnaast leveren dergelijke gerichte zoekopdrachten vaker op wat de gebruiker ook daadwerkelijk bedoelt. Stel, een gebruiker zoekt op ‘kleding’ en vindt jouw website. Maar hij was eigenlijk op zoek naar merkkleding en heeft helemaal geen interesse in handgemaakte kleding. Deze bezoeker zal daardoor snel afhaken en jouw website verlaten. Bezoekers die wel bij jou vinden waar ze naar zochten omdat ze heel gericht zochten op het product wat jij aanbiedt, eindigen sneller als tevreden klant. Door je als kleinere ondernemer te richten op long tail keywords zorg je op die manier voor iets heel waardevols: Een hogere conversie.

Benieuwd waarom conversie zo belangijk is? Lees het in deze blog.

Recent Posts

Laat een reactie achter