8 tips om als bedrijf succesvol Snapchat in te zetten4 min. leestijd

Snapchat is misschien niet het eerste medium waar je aan denkt bij het opstellen van je social media beleid. Toch is het een platform die zich erg leent voor promotie en engagement met je bedrijf. Snapchat is luchtig, persoonlijk en vlot. Door slim gebruik te maken van het beperkte tijdsframe waarin mensen je content zien, kan je tot creatieve en spontane acties en uitingen komen. Lang niet elk bedrijf heeft zich eraan gewaagd, wat kansen biedt voor jouw bedrijf. Gebruik deze 8 tips om in de wereld van Snapchat te duiken en te profiteren van de voordelen van dit vlotte medium:

Snapchat

1. Kijk en leer

Snapchat is een eigenzinnig platform die ook een andere manier van communicatie in de hand werkt. Het is luchtiger, informeler en persoonlijker. Daarnaast zorgt de toegang tot filters, stickers en tekenmogelijkheden voor een communicatiestijl die je niet terug zal vinden op Facebook, Twitter of Google+. Daarom is het verstandig om je eerst eens te verdiepen in wat grotere accounts op Snapchat. Ontdek de manier van communiceren die zij gebruiken en ga na waarom die accounts zoveel volgers weten te pakken. Daarnaast kan je ook alvast kijken naar andere (grote) bedrijven: Hoe pakken zij Snapchat op, wat voor onderwerpen behandelen ze en met wat voor toon/stijl?

2. Toon een blik backstage

Snapchat is een heel persoonlijk medium, waarbij je dichter tot je publiek komt te staan dan bij andere social media platforms. Authenticiteit wordt gewaardeerd door haar gebruikers en een open benadering wordt dan ook gewaardeerd. Snapchat leent zich daarom erg voor een ‘open keuken’ benadering. Laat je volgers eens zien hoe het er aan toe gaat binnen je bedrijf. Show hoe er stevig gewerkt wordt op kantoor, dat er ook ruimte genoeg is voor een lolletje met jouw team, of toon eens het productieproces achter jouw product of dienst. Laat stukjes van je ontwerpproces zien en toon het vakwerk wat achter je product schuilt. Dat zal zeker gewaardeerd worden door je publiek en vergroot de engagement.

3. Geef demonstraties

Het platform leent zich ook sterk om je product of dienst in actie te tonen. Het kan verhelderend werken om het dagelijks gebruik en voordelen te laten zien. Dankzij de korte video’s en fotomogelijkheden blijft het behapbaar voor je volgers. Hanteer daarbij de luchtige toon die bij Snapchat past en je hebt een leuke, laagdrempelige manier om te tonen wat je te bieden hebt.

4. Presenteer exlusieve previews

De tijdelijke zichtbaarheid van al je posts kan je gebruiken om op een mooie manier hype te creëren rondom een aankomend product of dienst. Het beperkte tijdsframe om de foto of video te bekijken is ideaal voor sneak previews. Geef trouwe volgers als eerste de kans om een eerste blik te werpen op je aankomende releases en maak ze zo al in een vroeg stadium enthousiast.

5. Zet promotie acties & codes in

Snapchat is ook een uitstekend medium om tijdelijke promotie acties over te delen. Hier kan je allerlei creatieve kanten mee op. Denk bijvoorbeeld aan een gratis goodie voor de eerste X aantal Snapchatters die een screenshot maakt van jouw Snap, of een kortingsbon voor gebruikers die een foto maken van zichzelf met jouw product. Bijkomend voordeel van de laatste is dat je weer veel content laat creëeren door gebruikers zelf, waardoor er ineens veel beeldmateriaal gegenereerd wordt van jouw product in het dagelijkse leven.

6. Werk samen met beïnvloeders/rolmodellen

Binnen de wereld van jouw producten en je doelgroep zullen er diverse invloedrijke personen of rolmodellen bestaan. Denk aan bekende persoonlijkheden of personages die erg populair zijn bij je beoogde doelgroep. Zoek uit wie dat voor jouw publiek zijn, en overweeg eens een samenwerking. Veel bedrijven hebben al succes behaald met dergelijke samenwerkingen. Denk aan een zogenaamde ‘account takeover’, waarbij zo’n idool tijdelijk jouw Snapchat account gebruikt om jouw producten te promoten. Een bekende make-up tutorial vlogger die jouw mascara’s en lipsticks promoot, of een sportman die zich lyrisch uitlaat over jouw sneakers; het kan allemaal een flinke boost geven in je aantal volgers en aandacht voor jouw producten.

7. Promoot content van gebruikers

Wat is social media zonder interactie met je doelgroep? Licht eens gebruikers uit die op een leuke manier met jouw product of dienst bezig zijn, en moedig interactie aan. Dat aanmoedigen kan je weer mooi linken met beloningen in de vorm van de promotionele acties besproken in tip 5.

8. Maak een Geofilter

Heb je binnenkort een evenement op de planning staan, of sta je op het punt om een nieuw product uit te brengen? Overweeg dan eens om een Geofilter te creëren. Deze filter kan elke Snapchatgebruiker die zich in de buurt van jouw bedrijf/evenement bevindt gebruiken in de Snaps die ze sturen. Een leuke, laagdrempelige manier om onder de aandacht te komen bij gebruikers die zich nabij bevinden. Het maken van een Geofilter is eenvoudig en vrij goedkoop. Je kan deze aanmaken op de site van Snapchat. Er worden templates aangeboden voor de minder sterke designers onder ons, maar het is ook mogelijk om zelf helemaal los te gaan met een custom design. Zelf eens proberen? De functie is al uitgerold in diverse landen, en komt spoedig ook naar Nederland. Alvast kijken hoe het proces in zijn werk gaat kan via deze link.

Laat een reactie achter