Social selling en een sneak peek in de keuken van Falqon3 min. leestijd

Naast allerlei traditionele verkoopmethoden duikt in ons informatietijdperk een interessante nieuwe methode op: het zogenaamde social selling. Aan de hand van veel eigen input (en output) kan je met deze methode op degelijke wijze een band aangaan met je doelgroep. In deze blog bespreken we wat social selling inhoudt, geven we inzicht hoe wij bij Falqon dit aanpakken en eindigen we met tips om hier lekker zelf mee aan de slag te kunnen gaan.

Social selling houdt in dat je potentiële klanten prikkelt en aantrekt door jouw kennis en expertise te delen. Door regelmatig interessante inzichten en stukjes kennis te delen, creëer je waarde voor jouw bedrijf. Als je op een leuke manier je vakkennis deelt en de interactie met de doelgroep aan durft te gaan kan je vertrouwen opwekken bij deze potentiële klanten. Voordat ze in contact komen met je voor een opdracht hebben ze al meerdere malen aspecten van je gezien. Ze herkennen je gezicht van je profielfoto onder je blogs, hebben al wat kennis opgedaan van je werkwijze. Kortom, het eerste ‘echte’ contact voelt al vertrouwd aan door de voorkennis. En dat vertrouwen is een enorm waardevol element.

Na het gericht delen van je vakkennis kan je als volgende stap zelf je potentiële klanten op gaan zoeken. Omdat je ze al betrokken hebt bij je kennisdeling is de vervolgstap een stuk minder lastig. Bij het toenadering zoeken tot de klant voor nieuwe opdrachten en projecten hoef je geen ‘cold calls’ meer te doen. De potentiële klant is al enigszin bekend met je bedrijf, expertise en vakgebied en weet wat je in je mars hebt. De stap naar persoonlijk contact is eenvoudiger gelegd en kan zo mooie nieuwe opdrachten opleveren.

social-selling

Social selling bij Falqon

Als je onze blogs leest, ben je stiekem ook al betrokken geweest bij het proces van social selling. Wij schrijven regelmatig artikelen over interessante aspecten van online marketing / webdesign. We bespreken spannende nieuwe ontwikkelingen, geven onze visie op bepaalde ontwerpkeuzes of strategieën. En in al die blogs doen wij ons uiterste best om onze expertise duidelijk naar voren te schuiven. Natuurlijk delen we met liefde en plezier onze kennis. Onze passie voor het vak zetten we graag in het zonnetje. Maar daarnaast zijn de blogs ook een mooie tool voor social selling. Het delen van kennis leidt tot vertrouwen, wat ons hopelijk weer mooie nieuwe contacten en opdrachten op zal leveren.

Tips om het zelf aan te pakken

Zelf aan de slag gaan met social selling? Hier volgen enkele tips:

  • Stel een duidelijk afgebakend doel en doelgroep(en) op. Bedenk goed wie je wilt bereiken en met welke achterliggende gedachte.
  • Zorg voor afwisseling in de content/kennis die je deelt. Hoewel je doelgroep vastgesteld is, kan deze alsnog behoorlijk divers zijn. Zorg ervoor dat je verschillende onderwerpen behandeld, zodat er voor ieder wat wils is. Dit voorkomt dat je het te veel inkadert en daardoor interessante potentiële klanten misloopt. Speel in op de content die jouw klant leest en interessant vindt.
  • Maak verstandige keuzes voor je kanalen. Kies gericht voor kanalen waar je doelgroep eenvoudig te bereiken is en waar genoeg ruimte voor interactie is. Zo zorg je ervoor dat alle stappen naar het persoonlijk contact goed toegankelijk zijn.
  • Enige tijd geleden werd koud bellen of e-mailen gezien als meest effectief. Met social selling heb je ‘warme’ conversaties met direct potentiele klanten die geïnteresseerd zijn in jouw diensten of producten. Speel in op het ‘koopproces’ van de mogelijke klant.
  • Meet je resultaten. Tijdens en na het uitvoeren van je social selling strategie is het verstandig om regelmatig te kijken naar de statistieken. Leveren je blogs/artikelen meer views op op je website? Hoe vaak worden ze aangeklikt? Hoe vaak ben je benaderd door nieuwe klanten en hoe vaak heb je zelf met succes potentiële klanten kunnen overtuigen om met je in zee te gaan? Alle gegevens zijn van belang om je succes te meten en het effect van je strategie in te zien.

Mocht het alsnog niet helemaal lukken met social selling? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Laat een reactie achter