Usability over design?3 min. leestijd

Komt het wel eens voor dat je een website of reclamecampagne tegenkomt, waar je eigenlijk geen idee hebt wat je er mee aan moet? Dat je op een enorm gelikte website komt waar niet duidelijk is wat je ermee kan, of wat het moet betekenen? Dat je een reclame campagne ziet die je aandacht trekt, maar waarvan je eigenlijk geen idee hebt wat het moet betekenen of voor wie het is? Zodra dit het geval is, heb je te maken met een website of reclameuiting waar design een belangrijkere rol heeft gespeeld dan de usability. Een fout die tegenwoordig helaas vaak gemaakt wordt.

Een tijd geleden was er een reclame campagne opgezet voor stichting ALS, waar overal langs de weg en op het station grote portretten te vinden waren van personen, met de tekst “Ik ben inmiddels overleden”. Zodra je deze borden op afstand ziet en niet bekend bent met stichting ALS, zul je waarschijnlijk niet begrepen hebben wat het doel was van deze campagne. Als je dichterbij de poster kwam, zag je kleine letters waar omschreven stond waar de actie voor was.

slider-visual-als-inmiddels-overleden
Bron: Publicis Amsterdam

De plank wordt hier volledig misgeslagen op wat de stichting ALS wilde bereiken met deze campagne. Ze wilde ‘awareness’ creëren voor stichting ALS. Maar doordat niet direct duidelijk werd dat het hierover ging, moesten mensen op gaan zoeken naar het doel van deze campagne. Het sprak de mensen aan, omdat het een heftige boodschap was. Echter was het doel van deze boodschap niet helder.

Een ander voorbeeld is een huidige trend op het web, die uitgaat van een fullscreen image op de home pagina. Je ziet het steeds meer, je opent een nieuwe website en je gehele scherm is gevuld met en afbeelding inclusief een bepaalde tagline.

Het grappige hieraan is dat verschillende eye-tracking studies hebben aangetoond dat gebruikers juist niet naar de fullscreen afbeelding gaan kijken. Gebruikers komen met een doel naar een website. Ze willen bepaalde informatie vergaren. Ze willen het portfolio bekijken om te zien wat een bedrijf doet. Ze willen contact opnemen. Natuurlijk geeft een fullscreen afbeelding een bepaald gevoel mee aan de website en geeft het een bepaalde sfeer. Alleen moet je ook rekening houden met wat de gebruiker wilt bereiken op de website.

Om een succesvolle website te creëren moet je heel goed nagaan wie de doelgroep is, en hoe zij de website gaan gebruiken. Waar is jouw doelgroep naar op zoek en hoe moeten ze dat kunnen vinden.

Als je gaat kijken naar product designers, zie je dat deze juist wel heel goed naar de usability kijken van een bepaald object. Stel je voor dat je een koffiekopje krijgt die door de dunne rand niet vast te houden van de hitte. Bij het ontwerpen van dit soort producten wordt meer gedacht uit de visie van een gebruiker van een object. Ik denk dat we de design wereld ook een stuk kunnen verbeteren als we meer vanuit de gebruiker zouden gaan denken. Dan is het juist een uitdaging om een gelikte website te creëren die ook gebruiksvriendelijk is, of is het een uitdaging om een campagne te maken die er geweldig uitziet en ook direct de doelgroep aanspreekt.

Als designers meer vanuit usability zouden denken, denk ik dat we sterkere en betere designs kunnen creëren in de toekomst.

Laat een reactie achter