Interactie en User Generated Content: Een levendige site is een succesvolle site4 min. leestijd

Stilstand is nooit aan te raden voor websites die hoge ogen willen gooien op vindbaarheid in zoekmachines. Google plaatst sites die al langer geen nieuwe inhoud bevatten lager in de rangorde. Ze hechten waarde aan websites die actueel en actief blijven, omdat dergelijke pagina’s waarschijnlijk de meest relevante zoekresultaten zullen behelzen. Om die reden proberen veel digitale ondernemers te zorgen voor een regelmatige stroom aan content. Nieuwe blogs en artikelen, aankondigingen, promotie-acties, noem het maar op. Toch valt het soms niet mee om regelmatig nieuwe inhoud te posten. Maar wie zegt dat je het alleen moet doen? Tijd om kennis te maken met een legioen aan andere waardevolle auteurs: je publiek!

User Generated Content

Zoekmachines zien namelijk niet alleen zelfgeplaatste content als activiteit. Ook alle acties van je doelgroep en interacties met je klanten op de site hebben grote waarde. Als er gereageerd wordt op je content of aanbod zal het waarschijnlijk een onderwerp betreffen die leeft onder het publiek, aldus Google. Ze streven ernaar om zo interessant en relevant mogelijke zoekresultaten te tonen en om die reden waarderen ze zogenaamde User Generated Content sterk. Dit kan van alles bevatten: denk aan reacties op je artikel/blog of recensies van je product of dienst. Zelfs foto’s en video’s van gebruikers waarbij ze jouw product gebruiken kunnen hier onder vallen.

Het kan dus zeer waardevol zijn om User Generated Content te stimuleren. Zorg ervoor dat bezoekers reacties kunnen achterlaten door middel van een comment systeem. Biedt de mogelijkheid om recensies te schrijven en geef je gebruikers daarbij handige tools om dat vlot te kunnen doen. Denk aan een waarderingssysteem met sterren, of de mogelijkheid om de grootste plus en minpunten van het product in te vullen.

Daarnaast kan je op leuke manieren aansturen op User Generated Content. Biedt kortingen of unieke goodies aan aan gebruikers die (beeld)materiaal uploaden van zichzelf met jouw product. Of start een winactie waarbij de leukste inzendingen een prijs kunnen winnen. Dit zorgt voor leven in de brouwerij, omdat er massaal van buitenaf content geüpload wordt op de pagina. Naast de toegenomen activiteit op de site levert het ook nog eens leuk beeldmateriaal op van jouw producten ‘in het wild’, wat helpt bij je zichtbare aanwezigheid op de markt.

User Generated Content

SEO: Longtail voordeel

Naast de toegenomen activiteit en de invloed op je positionering in de zoekmachine helpt User Generated Content je ook op een ander vlak. Je bezoekers schrijven hun reacties en impressies in eigen woorden op. Dat is op zijn beurt weer gunstig voor de long tail zoekopdrachten. Het is in de taal geschreven die je doelgroep zelf gebruikt om je product of dienst te omschrijven. Dergelijke omschrijvingen zouden ook goed ingevoerd kunnen worden door potentiële klanten die op zoek zijn naar een dergelijk product of dienst. Mogelijk vinden ze dankzij de reacties op je site eenvoudiger wat ze zoeken, omdat die omschrijvingen aansluiten bij hun mindset.

Interactie stimuleert reactie

Als gebruiker reageren op content van een site wordt pas leuk als diegene het gevoel krijgt dat het ook daadwerkelijk ergens tot leidt. Interactie is hierbij de sleutel tot succes. Door op een fijne en passende wijze te reageren op User Generated Content stimuleer je reacties van je bezoekers. Naast de aanwezige voorzieningen om te reageren en bij te dragen is interactie belangrijk om écht uit te nodigen om iets te plaatsen. Bij websites met een grootschalige community kunnen bezoekers al voldoening halen uit de interactie met andere gebruikers. Maar bij de meeste sites zal de wisselwerking tussen bezoeker en bedrijf juist waardevol zijn. En zelfs de sites met een community die zichzelf draagt hebben er baat bij om regelmatig even van zichzelf te laten horen. Eenrichtingsverkeer is niet meer van deze tijd, in een samenleving waar het gewoon is om via allerlei sociale mediums vragen te stellen en je stem te laten horen.

Denk dus niet dat je er alleen voor staat in je pogingen om een actieve website te onderhouden. Je publiek is een grote aandrijver van de geoliede machine die actualiteit heet. Stimuleer User Generated Content, geef gebruikers alle tools die ze nodig hebben om een steentje bij te dragen en je zult zien dat de bedrijvigheid van je website altijd fier overeind blijft staan.

Laat een reactie achter