Voldoet jouw website aan de user experience?2 min. leestijd

Usability, user interface en user experience. Woorden die regelmatig de revue passeren, die alle drie nauw met elkaar in verband staan. Deze woorden weergeven alle de mening van jouw websitebezoeker over jouw website . Weet jij de mening van de websitebezoeker en belangrijker nog, sluit deze aan bij de doelen die jij als bedrijf uitdraagt?

De afgelopen jaren is het begrip úser experience uitgegroeid tot een van de belangrijkste begrippen binnen de e-commerce. Voor de user experience zijn intrede maakte, werd een website gebouwd op basis van twee opties. ‘’Wat vinden wij als bedrijf mooi om te laten zien’’ en ‘’wat zou onze bezoeker graag willen zien’’. User experience bevat een samensmelting van deze twee opties. Echter zijn de hedendaagse websites zo complex en op langer termijn gebaseerd dat het bijna een wetenschappelijke taak is geworden om een webdesign te bouwen. We zijn ons steeds meer bewust geworden van toegankelijkheid van het internet en niet alleen via een computer.

User experience omvat de aspecten van ervaring, interactie en gevoel van de (eind)gebruiker met een bedrijf in haar totaliteit. De ervaring van een gebruiker, in deze de websitebezoeker, valt niet te ontwerpen, maar het inspelen op de belevenis wel. Hier zijn al vele theorieën en modellen over geschreven. Een van de bekendste modellen over user experience is de ‘Honeycomp’ van Peter Morville. Peter Morville omschrijft middels 7 facetten hoe een website van bepaalde waarde kan zijn voor een (potentiele) bezoeker.

Honeycomp-Peter-Morville

Uit deze theorie is alleen al op te maken dat er geen bepaald ‘standaard’ design is die voor iedere gebruiker van waarde is. Het is voor een bedrijf zeer belangrijk om de doelgroep volledig in kaart te brengen en de website hier op af te stemmen. Als je geen idee heeft hoe jouw doelgroep eruit ziet, wat de interesses en wensen zijn, dan zal de user-experience van jouw website vrijwel altijd negatief uitpakken.

Toch is de effectiviteit en Return on Investment moeilijk te meten van een User Experience Design.  Dit komt omdat een design voor iedereen anders is en er met een user experience design wordt ingespeeld op emotie van een gebruiker. De moeilijkheid ligt in het proberen om effecten, die subjectief van aard zijn, te kwantificeren. We moeten vertrouwen op kwalitatieve bewijzen zoals feedback, reacties etc., maar niet cijfermatig in paginabezoeken, conversiepercentage en laadsnelheid.

Jouw website dient dus in te spelen op de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Daarnaast lijkt het zo eenvoudig, maar het beste is het testen van Optie A, Optie B, Optie C etc. Vervolgens zal er een analyse en evaluatie moeten plaatsvinden. Welke punten zijn effectief en levert een positief, kwalitatief resultaat en welke nou juist niet. Als deze punten worden samengevoegd, dan zal jouw website voldoen aan de user experience.

Laat een reactie achter