De belangrijkste tools voor zoekwoordonderzoek4 min. leestijd

In Marketing, SEA, SEO

Stel, je wilt ontdekken welke zoekwoorden binnen jouw vakgebied van belang zijn. Welke hebben het hoogste zoekvolume? Komen bepaalde termen in opkomst, of zijn er zoekwoorden die juist sterk zijn afgezwakt en je beter kan vermijden? Je kan op gevoel een inschatting maken, maar meten is weten. Tijd voor zoekwoordonderzoek dus! In dit artikel bespreken we diverse tools die jou kunnen helpen bij de speurtocht naar de interessantste zoektermen om op te nemen in je SEO (of SEA) strategie. Dat deze research niet moeilijk hoeft te zijn bewijzen de volgende hulpmiddelen:

Google Adwords Zoekwoordplanner

Google Adwords wordt gebruikt om betaalde zoekopdrachten/advertenties te tonen in de zoekmachine. Gebruikers kunnen bieden op zoekwoorden en betalen per click: Zodra iemand je betaalde resultaat aanklikt, betaal je daarvoor. Het behoort daarbij vooral aan de SEA kant, maar ook voor SEO kan het behulpzaam zijn. Onderdeel van Adwords is namelijk de Zoekwoordplanner.

In de Zoekwoordplanner kan je inspiratie opdoen voor zoektermen, inzien hoe die zoektermen over tijd heen gepresteerd hebben, de potentiële prestaties bekijken en eventueel meebieden om te eindigen in de betaalde resultaten. Dat is natuurlijk geen must, je kan de tool ook prima gebruiken voor het analytische aspect, en de kennis daarvan toepassen op je SEO strategie.

Google Trends

Wie toekomstgericht wil schrijven, doet er goed aan om eens aan de slag te gaan met Google Trends. Hier kan je zien hoe bepaalde zoekwoorden zich over tijd gedragen en inschattingen maken voor de toekomst. Daarnaast kan je termen naast elkaar leggen om in te kunnen schatten welke meer potentie hebben. Zie je een sterke stijgende lijn bij een bepaald zoekwoord, dan doe je er goed aan om daar op in te haken. Door alvast content te produceren waar zoekmachinegebruikers op zitten te wachten kan je op tijd inhaken op de rit naar een toppositie in de zoekresultaten.

Google Suggest & LSI Keywords

Zoekwoordonderzoek kan ook erg laagdrempelig en eenvoudig zijn, zonder uitgebreide tools. Als je een algemeen gevoel wilt krijgen voor veelgebruikte zoekwoorden zou Google Suggest al uitkomst kunnen bieden. Dit is de functie in Google die automatisch je zoekterm aanvult wanneer je deze aan het invullen bent. De meestvoorkomende zoekopdrachten komen dan naar voren om jou als gebruiker te helpen en kunnen je ook helpen om in te schatten waar je publiek naar zal Googelen.

Ook interessant zijn daarbij de LSI Keywords, voluit Latent Semantic Indexing Keywords. Het zijn de gerelateerde zoekopdrachten die je onderaan de zoekpagina van Google kunt vinden wanneer je op een bepaalde term gezocht hebt. Het zijn verwante zoekopdrachten die veelvuldig gebruikt zijn door medegebruikers van de zoekmachine. Ideaal om inzicht te bieden in de denkwijze en interesses van je potentiële publiek.

Yoast Suggest

Een fijne aanbieder van een scala aan SEO tools is Yoast. Een van hun diensten is Yoast Suggest, een gratis toegankelijke tool om zoekwoorden te vinden. Je vult een zoekterm in en de dienst vult het aan met veelgebruikte zoekopdrachten. Vul je bijvoorbeeld ‘merkkleding’ in, dan krijg je eerst een lijstje met de meestgezochte aanliggende resultaten, in dit geval zoekcombinaties als ‘merkkleding sale’, ‘merkkleding dames’ en ‘merkkleding online’. Vervolgens krijg je nog een hele waslijst op alfabetische volgorde met andere veelgebruikte begrippen.

Zoekwoordenonderzoek

MOZ Keyword Explorer

Voor degene die meer diepgang zoekt is de Keyword Explorer van MOZ een hele prettige optie. Naast de suggesties voor aanvullingen, vergelijkbaar met die van Yoast, biedt de tool van MOZ ook inzicht in allerlei statistieken. Ze tonen het zoekvolume van de zoekterm die je ingevuld hebt en hoe moeilijk het is om hoger te scoren in de zoekresultaten dan de concurrentie. Daarnaast bespreken ze de kans om veel clicks te krijgen en de algehele potentie van het zoekwoord. Daarmee vormt de Keyword Explorer een onwijs interessante tool om een goede analyse te maken van beoogde zoektermen.

Zoekwoordenonderzoek

De tool is tegen betaling, maar is gratis te gebruiken met een limiet van 2 zoektermen per dag. Voor de beginnende onderzoeker dus het advies om goed na te denken welke zoekterm je hier wilt onderzoeken, aangezien je als gratis gebruiker maar een beperkt aantal gebruiken hebt. Bevalt de tool je goed en zal je het vaak gaan gebruiken, dan is het natuurlijk aan te raden om een aanschaf te overwegen, zodat je onbeperkt los kan blijven gaan met zoekwoordonderzoek.

Laat een reactie achter